دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1396 - 10:30
عضو شورای فنی کشتی آزاد در گفت‌و‌گو با آنا؛

افزایش اوزان کشتی به نفع کشتی ایران است/ تغییر قوانین در کشتی مطابق میل روس‌ها انجام می‌شود

عضو شورای فنی کشتی آزاد گفت: رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد قرار است در 10 وزن برگزار شود که این موضوع به نفع ایران است چرا که ما از این به بعد می‌توانیم در سبک وزن هم کشتی‌گیر داشته باشیم و شانس مدال‌آوری برای ایران بالا می‌رود.
کد خبر : 172469

منصور برزگر، عضو شورای فنی کشتی آزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره تصمیم اتحادیه جهانی کشتی مبنی بر اینکه رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی در ۱۰ وزن یکسان برگزار شود گفت: «در زمان های گذشته این قانون وجود داشت که کشتی آزاد و فرنگی در 10 وزن برگزار می شد اما این قانون را تغییر دادند و وزن ها کاهش پیدا کرد حالا بعد از گذشت چندسال دوباره قرار است قانونی تصویب شود که رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد در 10 وزن برگزار شود؛ این موضوع به نفع ایران است چرا که ما از این به بعد می توانیم در همه اوزان کشتی‌گیر داشته باشیم و شانس ایران را برای مدال آوری بالا ببریم.»


وی ادامه داد: «معمولا ما در سبک وزن شانس مدال‌آوری داریم اما به دلیل حذف این وزن‌ها در میادین جهانی و آسیایی این شانس را از دست داده بودیم اما حالا با این قانون در آسیا و جهان شانس کشتی ایران بیشتر می‌شود. البته در المپیک قانون کشتی فعلا 6 وزن است و هنوز تغییری نکرده است. در سال‌های گذشته که کشتی در 10 وزن برگزار می‌شد تیم ملی ایران حتی در 48 کیلو هم موفق به کسب مدال شده بود، بنابراین این موضوع به نفع ماست.»


عضو شورای فنی کشتی آزاد در ادامه عنوان کرد: «اما متاسفانه قوانین کشتی از نظر داوری و سیستم رنکینگ هر چند سال یک‌بار در حال تغییر است که این موضع به ضرر ماست چرا که کشتی‌گیر یک سال خودش را با سیستم داوری و روش‌ها و تکنیک‌های خاص هماهنگ می‌کند اما بعد با تغییر آنها کشتی‌گیر و حتی مربیان سرگردان می‌شوند. این شرایط نه تنها به کشتی ایران بلکه به تمامی کشورها آسیب می‌رساند. من نمی‌دانم دلیل این تغییر قوانین به چه دلیلی است مگر در ورزش هایی مانند فوتبال هم قوانین بین المللی اینقدر تغییر می‌کند که در کشتی بارها شاهد این اتفاق هستیم. اتحادیه جهانی کشتی سیستم رنکینگ را هم تغییر داده داست که با توجه به این قانون عملکرد کشتی‌گیران ایران برای رقابت‌های جهانی سال 2017 میلادی در فرانسه، جهانی اوزان غیر المپیکی و قاره‌ای با امتیازاتی جداگانه مدنظر قرار می‌گیرد.»


وی عنوان کرد: «‌پشت پرده این تغییر قوانین در کشتی، روس‌ها هستند چرا که آنها در کشتی نفوذ دارند و این اختیار تام را دارند که قوانینی برای کشتی در نظر بگیرند که به نفع خودشان باشد. کشتی‌گیران روس در قسمت بالا تنه و دست مهارت بالایی دارند و به همین دلیل قوانینی هم وضع می کنند که به نفع خودشان است. از طرفی رئیس اتحادیه کشتی جهان لاوویچ هم با آنها مراوداتی دارد و از همین روی قوانین کشتی مطابق میل روس‌ها تغییر می کند. اما حالا با نامه رسول خادم و اعتراض برخی کشورها ممکن است در مردادماه که انتخابات فدراسیون جهانی است این موضوع رای نیاورد بنابراین باید تا آن موقع صبر کنیم.»


برزگر در پایان به برنامه تیم ملی کشتی آزاد اشاره کرد و گفت: «در همین چند روز آینده جلساتی با اعضای کادر فنی تیم های ملی خواهیم داشت. تیم ملی بزرگسالان در دو رویداد مهم بازی های اسلامی و قهرمانی آسیا شرکت خواهد کرد. تیم کشتی آزاد کرمانشاه هم با کسب قهرمانی در تورنمنت بلغارستان حضور پیدا کرد اما متاسفانه نتیجه ضعیفی کسب کرد که البته این موضوع به خود استان کرمانشاه مربوط می شود و سال اول اعزام آنها بود و همین باعث شد نتیجه‌ای دور از انتظار کسب کنند. درصدد هستیم که جلساتی هم در این مورد داشته باشیم و شرایط را بررسی کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته