دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
افزایش 450 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا؛

هدف‌گذاری ایران برای حضور فعال در تجارت قاره سبز

صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2016 میلادی 4.5 برابر شد که نشان می دهد ایران به دنبال افزایش مبادلات تجاری با این کشورهاست.
کد خبر : 172356

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، میزان واردات و صادرات برای هر کشوری به منزله آن است که این کشور تا چه حد توانسته پنجره های اقتصادی خود را با تکیه بر مناسبات سیاسی گسترش دهد.


بنابراین اغلب کشورها به دنبال آن هستند تا علاوه بر افزایش حجم صادرات و واردات خود،‌ شرکای تجاری را نیز گسترش دهند زیرا تعدد شرکای تجاری در ارتباطات اقتصادی به معنای دیپلماسی فعال به شمار می رود.


از سوی دیگر کشورهای دنیا همواره تلاش میکنند تا با افزایش صادرات و کاهش واردات تراز تجاری خود را مثبت کنند. ایران نیز در همین مسیر گام برداشته است و در دو سال گذشته ( سال های 94 و 95) تراز تجاری ایران مثبت شده است.


با این حال نکته ای که در افزایش مبادلات تجاری ایران اهمیت بیشتری دارد این است که به دلیل تحریم‌ها، شرکای تجاری ایران بسیار محدود شده بود اما با اجرای برجام، کشورهای زیادی وارد مبادلات تجاری با ایران شدند.


در این راه، افزایش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا اهمیت پیدا کرد.


از این رو افزایش صادرات و واردات از کشورهای عضو این اتحادیه در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر گسترش تجارت،‌ایران همچنین تلاش کرد تا صادرات را بیش از واردات رونق دهد و در این راه موفق هم بود.


آمارهایی که دولت یازدهم ارائه می کند،‌ نشان از آن دارد که میزان واردات اعضای اتحادیه اروپا از ایران در سال 2016 میلادی‌ (اولین سال از اجرای برجام) در مقایسه با سال 2015، تا 450 درصد بیشتر شده است. رقم صادرات محصولات ایرانی به اتحادیه اروپا 4.496 میلیارد یورو بوده است.


همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز رشد را به ثبت رسانده است. هر چند رشد واردات ایران از اتحادیه اروپا در مقایسه با صادرات این کشور به مراتب پایین تر است اما نشان از گشایش های اقتصادی دارد.


واردات ایران از اتحادیه اروپا،‌ ارزشی معادل 8.248 میلیارد یورو را نشان می‌دهد که حکایت از رشد 28 درصدی دارد.


در مجموع مبادلات تجاری ایران و 28 عضو اتحادیه اروپا(‌با در نظر گرفتن بریتانیا و ایرلند) در سال گذشته میلادی 78 درصد رشد کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته