مهدویان سراغ سومین فیلم سینماییاش رفت
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلمهای «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» خبر از فیلم تازهاش داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «شروع نگارش فیلمنامه جدید کنار ابراهیم امینی عزیز، دوست و همراه قدیمی. اگر خدا بخواهد به زودی صفحه سفید پشت سر ما پر میشود از ایدههایی برای یک فیلم جذاب، پرحرارت، تکاندهنده و تا حد زیادی متفاوت. دعا کنید همهچیز خوب پیش برود و فیلممان را طبق زمانبندی و با کیفیت عالی برای شما بسازیم.»
مهدویان پیش از ساخت اولین فیلم سینماییاش («ایستاده در غبار») مجموعه «آخرین روزهای زمستان» که روایتی از زندگی شهید حسن باقری با نام واقعی غلامحسین افشردی از جوانترین فرماندهان ایران در دوران جنگ ایران و عراق است و هنگام شهادت، قائممقامی فرمانده نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت را ساخت و میان سینماگران شهرتی نسبی برای خودش دست و پا کرد.
او سپس سراغ برشی از زندگی احمد متوسلیان رفت و فیلمی با ساختار متفاوت را روانه جشنواره سی و چهارم فجر کرد و توانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. فیلمی که با وجود تمایز از آثار سینمای بدنه و مخاطبپسند فروش خوبی داشت و با 1 میلیارد و 700 میلیون تومان به کار خود در گیشه پایان داد.
این شروع راه فیلمساز جوانی بود که در بسیاری در جشنواره سی و پنجم منتظر فیلم دومش («ماجرای نیمروز») بودند که با توضیح دو خطی مرموزی ضمیمه خبرش شده بود: در محلههای پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایانها و کوچهها و در پستوی خانهها سرگردان و حیران... آیا این جستجو را فرجامی هست؟
«ماجرای نیمروز» در جشنواره سی و پنجم رونمایی شد و به فیلم محبوب منتقدان بدل شد. فیلمی که همچنان علاقه و شناخت مهدویان از سینمای مستند را در خود داشت و روایتی از تابستان تلخ سال 1360 و درگیری گروههایی که زمانی شانه به شانه یکدیگر برای سرنگونی حکومت پهلوی جنگیده بودند و حالا راهشان از هم جدا شده و مقابل مردم و دولت ایستاده بودند.
نمایش این فیلم با بازتابهای مختلفی روبهرو شد. اما کیفیت بالای فیلم به تمام این بحثهای سیاسی پایان داد و در نهایت این فیلم به بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم بدل شد و در گیشه هم توانست به فروش بیش از سه میلیارد دست یابد.
فیلم حاصل یک کار تیمی است که کمتر در سینمای ما رخ میدهد. کار تک تک عوامل فیلم از هادی بهروزِ تصویربردار تا محسن دارسنجِ گریمور و بهزاد جعفریِ طراح صحنه و لباس و سجاد پهلوانزادهی تدوینگر و... حیرتانگیز است و بازیهای درخشان را هم باید به این مجموعه اضافه کرد: جایی که احمد مهرانفر بهترین نقشآفرینی کارنامه حرفهایاش را در فیلم ارائه میدهد و به درستی میفهمد که باید مستند بازی کرد و به همین دلیل هم بازیاش به چشم نمیآید و در فیلم حل شده است و مجموعه این کار تیمی بدل به محصولی با استانداردهای بینالمللی میشود.
مهدویان موفق شد با ساخت «ماجرای نیمروز» ثابت کند که موفقیت فیلم اولش اتفاقی نبوده و به سرنوشت خیل کارگردانهایی که پس از فیلم اولشان محو میشوند و حتی زیر بار موفقیت فیلم اولشان له میشوند، دچار نشده است و به همین راحتی مسیر حرفهاش را ادامه بدهد و مخاطبان را برای سومین فیلمش مشتاق نگه دارد.
به نظر میرسد فیلم تازه محمدحسین مهدویان، ساختاری متفاوت از دو فیلم قبلیاش دارد و او اینبار قصد دارد با تجربه تازهای در جشنواره سی و ششم حاضر شود و شاید هم دنبال کسب سومین عنوان بهترین فیلم جشنواره در سه سال متوالی و جاودانه کردن اسم خودش در تاریخ سینمای ایران باشد. هرچند هنوز خبری درمورد فیلم تازه او منتشر نشده و به هر حال باید منتظر ماند و حاصل کار این فیلمساز را تماشا کرد.
انتهای پیام/