دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1396 - 12:05
تور آسیای میانه و قفقاز وزیر امور خارجه/7

ظریف: به دنبال همکاری بلند مدت‌تر با ترکمنستان هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در هتل آرچابیل عشق آباد در مراسم افتتاحیه همایش بازرگانی ترکمنستان و ایران شرکت کرد.
کد خبر : 172272

به گزارش خبرنگار اعزامی آنا، محمد جواد ظریف اولین روز کاری خود در ترکمنستان را با دیدار رئیس‌جمهوری این کشور آغاز کرد.


دیپلمات ارشد کشورمان پس از این دیدار در همایش بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان حاضر شده است.


در این نشست رشید مرداف، وزیر امور خارجه ترکمنستان بیان کرد: « آقای ظریف برای توسعه روابط به اینجا آمدند. دو کشور همکاری‌های مهمی از جمله در مسائل اقتصادی است. جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین شرکای اقتصادی ماست و به خاطر همین همکاری‌های ما پر از تاریخی غنی است.»


وی ادامه داد: «امروز در زمینه‌های انرژی کشاورزی و... همکاری‌های خوبی وجود دارد ودو کشور همواره تلاش کرده‌اند ظرفیت‌های خود را برای همکاری تقویت کنند.»


وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست اظهار داشت: «ما امرور در ۲۵ امین سال روابط ایران و ترکمنستان هستیم. ایران اولین کشوری بود که جمهوری‌های تازه استقلال یافته را به رسمیت شناخت. این افتخار ما بود که در کنار مردم و دولت ترکمنستان باشیم.»


ظریف با تأکید به اینکه البته روابط ما بسیار قدیمی‌تر از روابط سیاسی است، تصریح کرد: «ما با هم خویشاوندی داریم. پیشرفت و توسعه ترکمنستان و امنیت مردم ترکمنستان را رفاه و توسعه مردم ایران می‌دانیم. ما به عنوان دو کشوری که در منطقه پرالتهاب حضور داریم، به لطف خدا و رهبری رهبران دو کشور از امنیت برخورداریم. ما در حوزه‌های مختلف از ابتدای استقلال ترکمنستان همچنان به عنوان شریک قابل اعتماد هستیم.»


وی افزود: «ما به دنبال همکاری بلند مدت‌تر با ترکمنستان هستیم. ما امکانات خوبی برای همکاری‌ها فراهم کردیم. توافق ۴ حانبه ایران ازبکستان و ترکمنستان و عمان برای برقراری یک خط ترانزیت که با استقبال هند مواجه شده یکی از همین موارد است. لذا همکاری در حوزه حمل و نقل و ساخت زیربناهای لازم می‌تواند موضوع گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی هر دو طرف باشد.»


وزیر امور خارجه افزود: «ما باید به روابط راهبردی‌تر فکر کنیم. من معتقدم آینده بخش انرژی دو طرف آینده روشنی است. در این زمینه می‌توانید روی ما حساب کنید. حوزه دیگر تعاملات بانکی و پولی است. ما امروز این امکان را داریم که در تعاملات بانکی فعال باشیم. امروز در گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری ترکمنستان اراده ایشان بر ای همکاری براساس ارزهای ملی را مشاهده کردیم. میتوانیم معامله با ارزهای ملی را فعال کنیم. یقین دارم در ۲۵ سال گذشته که ارتباطات خوبی داشتیم در سال‌های آینده این ارتباطات گسترده از پیش و به سود مردم و صلح و ثبات خواهد بود.»


وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز افزود: «رییس‌جمهوری ما سال‌ها پیش اعلام کردند که استراتژی ما ساخت کشور صنعتی است. این یعنی در این کشور واحدهای صنعتی جدیدی ساخته خواهد شد. ما می‌توانیم با ایران این برنامه را انجام دهیم. چون ایران تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد. ما باید از امکانات یکدیگر استفاده کنیم.»


در حدود 30 شرکت اقتصادی و بانکی در این سفر ظریف را همراهی می‌کنند.


در این مراسم نمایندگان بخش های خصوصی ایرانی و ترکمنستانی حضور دارند. همچنین باقری، مدیر کل مشترک المنافع وزارت امور خارجه و علی اصغر محمدی مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت کشور هم حضور دارند.


وزیر امور خارجه شب گذشته در تشریح اهداف سفر به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز اشاره کرد و گفت: «مقام معظم رهبری سال 1396 را سال تولید و اشتغال نام‌گذاری کرده‌اند که برای کمک وزارت امور خارجه به این هدف بسیار مهم کشور ضرورت دارد زمینه را برای صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای همسایه فراهم کنیم و هم اینکه زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم شود.»


ظریف تأکید کرد: « به همین دلیل است که همراه من یک هیأت بسیار خوب و توانمند بخش خصوصی و دولتی حضور دارند تا بتوانیم این امکانات را بررسی کنیم.»


وزیر امور خارجه کشورمان تا ساعاتی دیگر با همتای ترکمنستانی خود دیدار خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته