دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1394 - 13:36
روزنامه «الحیات»؛

انتشار پیش از موعد بیانیه پایانی نشست «کمپ‌دیوید»/ آمریکا، توافق هسته‌ای را به اعراب دیکته کرد

روزنامه‌ای عرب‌زبان در آستانه برگزاری نشست تاریخی سران شورای همکاری خلیج‌فارس در کمپ‌دیوید و دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا مفاد پیش‌نویس بیانیه پایانی این نشست را منتشر کرد.
کد خبر : 17226

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الحیات» در آستانه برگزاری نشست تاریخی سران شورای همکاری خلیج‌فارس با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در «کمپ دیوید» اقدام به انتشار پیش‌نویس بیانیه پایانی این نشست کرد.


بر اساس این گزارش، نشست «کمپ دیوید» قرار است اواخر هفته جاری در واشنگتن برگزار شود.


در بیانیه پایانی نشست «کمپ دیوید» که «الحیات» آن را منتشر کرده است، بر موضوعات زیر تاکید شده است:


- ایجاد زرادخانه تسلیحاتی برای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس


- حمایت از توافق هسته‌ای با ایران، توافقی که منجر به ممانعت ایران از ایجاد و دستیابی به سلاح هسته‌ای شود


- مخالفت با دخالت‌های ایران در امنیت منطقه


- تقویت مخالفان سوری


- کناره‌گیری «بشار اسد» از ریاست جمهوری سوریه


- مبنا قرار دادن طرح شورای همکاری خلیج فارس برای حفظ ثبات و ایجاد راه‌حل برای برون‌رفت از بحران کنونی در یمن


«الحیات» نوشت: پس از گذشت یک ماه و نیم از رایزنی و برگزاری نشست‌های مختلف که آخرین مورد آن، دیدار شب گذشته (شنبه) «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا با وزرای امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌(فارس) در پاریس بود، پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست تکمیل و تنظیم شد. نشستی که قرار است روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در کاخ سفید و «کمپ‌دیوید» برگزار شود.


علاوه بر این، در پیش‌نویسی که روزنامه «الحیات» از آن پرده برداشته است، به وجود بندهای دیگری همچون حمایت از ساختار امنیتی شورای همکاری خلیج‌فارس، گسترش همکاری در زمینه فروش تسلیحات و تسریع در روند تحویل این تسلیحات تصریح شده است.


«الحیات» نوشت: از منظر سیاسی، در بیانیه پایانی نشست بر دستیابی به توافق هسته‌ای جامع با ایران به‌ عنوان چارچوبی برای مصالحه مشترک میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌(فارس) و آمریکا مطرح شده است. دولت «اوباما» بر این بند از پیش‌نویس برای تحقق حمایت‌های بین‌المللی درخلال نشست با اعراب و نیز در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران پیش از فرارسیدن ضرب‌الاجل 30 ژوئن نیاز دارد.


از سوی دیگر دیپلمات‌های غربی خبر داده‌اند که تاکید پیش‌نویس مذکور بر گسترش همکاری در زمینه فروش تسلیحات با هدف خرید سامانه‌های پاتریوت و تاد از آمریکا است. همچنین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از آمریکا خواسته‌اند تا بلافاصله پس از پایان نشست مذکور، رزمایشی در خلیجفارس برگزار کند و حمایت دریایی از کشورهای شورای همکاری را افزایش دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب