دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1396 - 09:31
تور آسیای میانه و قفقاز وزیر امور خارجه/5

ظریف با رئیس‌جمهوری ترکمنستان دیدار کرد

وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش در آغاز دیدار با مقامات ترکمنستانی درکاخ ریاست جمهوری ترکمنستان با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.
کد خبر : 172258

به گزارش خبرنگار اعزامی آنا، محمد جواد ظریف که شب گذشته وارد عشق آباد شده است، در دیدار با قربان قلی بردیوف درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو ورایزنی کردند.


بر اساس این گزارش، متعاقب استقلال ترکمنستان در سال 1991، صفر مراد نیازوف دبیر کل وقت حزب کمونیست به عنوان ریاست جمهوری برگزیده شد و پس از فوت وی معاونش، قربان‌قلی بردی محمداف در انتخابات فوریه 2007 (بهمن) باکسب 89 درصد آراء به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.


بردی محمداف در انتخابات ریاست جمهوری فوریه 2012 (بهمن) توانست با کسب 97 درصد آراء مجددا برای پنج سال و در انتخابات ریاست جمهوری فوریه 2017 با کسب 97/69 درصد برای هفت سال دیگر (بر اساس اصلاح قانون اساسی) رئیس‌جمهوری ترکمنستان شود.


بردی محمداف در سمت رئیس‌جمهوری معاون ندارد، اما به عنوان ریاست کابینه وزراء دارای 9 معاون است که کلیه امور کشور از طریق آنها انجام می‌گیرد و دو یا چند وزیر تحت نظر هر یک از معاونین انجام وظیفه می‌کنند.


از سوی دیگر کشور ترکمنستان دارای دو مجلس است: مجلس نمایندگان که دارای 125 نفر عضو است و با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. نمایندگان به مدت 5 سال و با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. آخرین انتخابات پارلمانی در ماه دسامبر (آذر) سال 2013 برگزار شد و انتخابات جدید در ماه می 2017 برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب