دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 17:02
صدودهمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه :(6)

توضیحات اژه‌ای درباره پرونده‌های قضایی کاندیداها و احراز صلاحیتشان برای انتخابات

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آخرین وضعیت پرونده هنگامه شهیدی و طاهره ریاحی گفت: این دو توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده و تا مدتی نیز در اختیار وزارت قرار داشتند و بازداشت آنها ربطی به شبکه‌های تلگرامی ندارد.
کد خبر : 172173

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در صدودهمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بازداشت تعدادی از افراد از جمله هنگامه شهیدی و طاهره ریاحی و آخرین وضعیت از پرونده این افراد توضیح داد: تا جایی که اطلاع دارم پرونده این افراد در مرحله رسیدگی به دادسراست و هنوز قرار مجرمیتی برای این افراد صادر نشده است. این دو توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده و تا مدتی نیز در اختیار وزارت قرار داشتند و بازداشت آنها ربطی به شبکه‌های تلگرامی ندارد. حتی بازداشت احسان مازندرانی که مجرمیت وی قطعی شده نیز هیچ ارتباطی با دستگیری‌های اخیر نداشته است.


در مقابل مجرمان مواد مخدر و تروریست‌ها نرمش نخواهیم داشت


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره انتقادات تند برخی از مدعیان حقوق بشر نسبت به عملکرد دستگاه قضایی کشورمان گفت: متاسفانه امروز کسانی مدعی حمایت از حقوق بشر هستند که آدم خجالت می‌کشد حتی سخن آنها را بشنود مثلا شاهد بودید که آقای ترامپ به عنوان حمایت از حقوق بشر برخلاف تمام موازین بین المللی به یک کشور حمله کرد و این درحالی است که شب گذشته شاهد بودیم تروریست‌های سوریه چه بلایی برسر مردم آواره این کشور و زنان و بچه‌های آنها آوردند و با بی‌رحمی آنها را به خاک و خون کشیدند، ولی آیا هیچ یک از این مدعیان دروغین واکنشی نشان دادند؟


محسنی‌اژه ای ادامه داد: لذا با توجه به این موارد ما در مواضع خود مصمم هستیم و هیچگاه در مقابل تروریست‌ها، جنایتکاران و مجرمین مواد مخدر نرمشی نخواهیم داشت.


وی با اشاره به انتقاد برخی‌ها از اعدام مجرمان مواد مخدر افزود: مثلا اخیرا در بندرعباس دو نفر به نام‌های بهروز شیرین‌زبان و محمد نورملاح اعدام شدند که جرم آنها حمل و جابه‌جایی دو هزار و 350 کیلوگرم تریاک، 220 کیلوگرم حشیش و سه هزار و 900 کیلوگرم هروئین بود، یا در کرمان دو نفر به نام های عبدالحمید حسین زهی و فرامرز کوهکن اعدام شدند که در قالب باند زنجیره‌ای قاچاق مواد مخدر فعالیت می‌کردند و از آنها یک هزار و 609 کیلوگرم تریاک کشف شده بود یا در کرج فردی محکوم شده که 345 کیلوگرم تریاک و 176 کیلوگرم مرفین از وی کشف شده است.


اژه‌ای ادامه داد: به عنوان مثال در استان مرکزی فردی اعدام شد که در روز روشن 8 نفر را به قتل رساند لذا در برابر این افراد به غیر از اعدام چه باید کرد و در برابر هزاران خانواده‌ای که به تباهی کشیده شده‌اند چه می‌توان گفت.


سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: به هرحال ما طبق مقررات و قوانین عمل خواهیم کرد و در برابر آدم ربایان، متجاوزین به عنف و یا مجرمانی که دست به اقدامات تروریستی و قاچاق مواد مخدر دست می‌زنند نرمش نشان نخواهیم داد.


توضیحات اژه‌ای درباره پرونده‌های قضایی کاندیداها و احراز صلاحیتشان برای انتخابات


محسنی‌اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری و ارتباط این امر با پرونده‌های قضایی توضیح داد: همانطور که پیش از این عنوان کردم الزاما این چنین نیست که هر کس پرونده‌ای داشته باشد، رد صلاحیت می‌شود یا اگر پرونده‌ای نداشته باشد احراز صلاحیت خواهد شد. حتی ممکن است کسی محکومیت قطعی داشته باشد ولی محکومیتش مانع ورود وی به انتخابات نشود. یا حتی مدت طولانی از زمان محکومیت وی گذشته باشد که این امر براساس قانون نافی احراز صلاحیت وی نیست.


وی خاطرنشان کرد: در مورد پرونده‌های جاری افراد نیز که به صدور رای منجر نشده، قوه قضاییه پاسخ استعلام شورای نگهبان را می‌دهد و ممکن است مرجع قضایی به واسطه پرونده وی که حتی منجر به صدور رای نشده مانع احراز صلاحیت وی شود.


مرخصی نوروزی حدود ۶۰ هزار زندانی


وی با اشاره به ادامه‌دار بودن دستورالعمل قوه‌قضاییه برای کاهش زندانیان، خواستار همکاری بیشتر دولت، مجلس و مردم برای رسیدن به این هدف شد و اظهار کرد: در سال 95 دستورالعملی مبنی بر کاهش جمعیت زندانیان ابلاغ شد و به همه قضات توصیه شد تا با رعایت قوانین و مقررات، حتی‌المقدور از مجازات جایگزین حبس استفاده کند و در نیمه دوم سال 95 برای بسیاری از مجرمین بی‌خطر که امکان صدور مجازاتی به غیر از زندان وجود داشت، مجازات جایگزین حبس در نظر گرفته شد و مقرر شد که این افراد به جای گذراندن دوره محکومیت‌شان در زندان کارهای خدماتی، فرهنگی و آموزشی عهده‌دار شوند. به عنوان مثال برای فردی که هیچ حرفه‌ای بلد نبود، فراگیری یک حرفه‌ در مدت زمان خاص به عنوان مجازات وی در نظر گرفته شد و این موارد به کارهای خدماتی دیگر و حتی ادامه تحصیل و فراگیری زبان خاص اختصاص یافت.


وی اضافه کرد: همچنین با تشخیص هیات‌های مربوطه از تاریخ 16 اسفند 95 تا تاریخ 15 فروردین 96 تعداد 59 هزار و 342 نفر از زندانیان به مرخصی رفتند که این تعداد بی‌نظیر بوده و در نظر داریم تا با توجه به آزمایشی بودن این روند، در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح در سال جدید نیز ادامه یابد.


سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به تاثیر نظارت مسئولان مربوط بر رفتار زندانیان و تاثیر آن بر کاهش محکومیت‌شان گفت: در اوایل امسال با توجه به شرایط قانونی، تعداد 4 هزار و 621 نفر از زندانیان مشمول عفو شدند که از این میزان هزار و 78 نفر آزاد و حکم مجازات مابقی تقلیل یافت.


گذشت 346 نفر از قصاص در سال 95


اژه‌ای اضافه کرد: همچنین در سال گذشته خوشبختانه 346 نفر از اولیای دم از قصاص خود صرف‌نظر کردند و این به معنای حیات دوباره برای 346 نفر است.


وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر برنامه‌های فرهنگی سازمان زندان‌ها برای زندانیان و محکومان گفت: در سال گذشته به دنبال اجرای برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها شاهد مشارکت بسیاری از زندانیان در این برنامه‌ها بودیم و تعداد زیادی از محکومین طویل‌المدت و حتی اعدامی‌ها در این فعالیت‌ها مشارکت کردند و مشمول تخفیف مجازات شدند. به عنوان مثال در زندان تبریز حدود 15 اعدامی یا محکوم به حبس طویل‌المدت مشمول رأفت نظام اسلامی قرار گرفتند.


سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد در سال 95 با کمک 700 میلیارد تومانی خیرین تعداد 9 هزار و 143 نفر از زندانیان آزاد شدند و این در حالی بود که شکات خصوصی آنها نیز با توجه به مشارکت خیرین در مجموع از 36 درصد مطالبات خود از این زندانیان صرف‌نظر کردند.


در پلاسکو، اگر هم کسی مفقود شده ربطی به این حادثه ندارد


وی درباره پرونده حادثه ساختمان پلاسکو گفت که هنوز هیئت کارشناسی نظر خود را درباره این حادثه و اینکه قصور یا تقصیر متوجه چه کسانی است، ارائه نکرده است.


معاون اول قوه‌قضائیه اضافه کرد: از سه نفری که در ارتباط با این پرونده بازداشت شده بودند، یک نفر با قرار آزاد شده و دو نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.


محسنی‌اژه‌ای افزود: در این حادثه اعلام شده بود که چند نفر مفقود هستند اما بعداً مشخص شد که چنین موضوعی صحت ندارند و اگر هم کسی مفقود شده ربطی به این حادثه ندارد.


سخنگوی قوه‌قضائیه درباره قانون رسیدگی به دارایی مسئولان نیز گفت: این قانون دارای دو بخش رسیدگی به دارایی مسئولان و مقامات و اخذ فهرست اموال مدیران به صورت خود اظهاری است. آئین نامه اجرایی این قانون تقریباً آماده شده اما زیرساخت‌ها آماده نیست ضمن اینکه یک سئوالی پیش آمده که باید از مجمع یا رهبری پرسیده شود


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته