دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 12:47

انباشت یا سوزاندن انواع پسماندها در فضای باز و معابر عمومی ممنوع شد/ جزای نقدی برای متخلفان

مجلس شورای اسلامی انباشتن یا سوزاندن پسماندهای صنعتی، خانگی، بیمارستانی و زراعی در معابر عمومی و فضاهای باز را ممنوع کرد.
کد خبر : 172020

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک در جلسه علنی امروز ـ یکشنبه 27 فروردین ـ با 152 رأی موافق از 225 نماینده حاضر، ماده 20 این لایحه را تصویب کردند.


در این ماده آمده است: انباشتن پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماند‌های خانگی و ساختمانی در معابرعمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها یا سوزاندن آن‌ها و همچنین سوزندان بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است. متخلف حسب مورد به پرداخت جزای نقدی درجه 6 قانون مجازات اسلامی برحسب موضوع محکوم می‌شود.


علاوه بر این؛ وزارت جهادکشاورزی مکلف است؛مفاد این ماده را به‌طرق مقتضی به اطلاع بهره‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع‌طبیعی برساند.


در تبصره1 لایحه هوای پاک آمده است؛ تعاریف پسماندهای مندرج در این ماده مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب 20/2/1383 می‌باشد.


در تبصره 2 این لایحه ذکر شده است؛ دولت و شهرداری‌ها موظفند ظرف مدت سه‌سال پس از ابلاغ این قانون برای شهرهای مختلف زمینه‌های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را با کمک بخش خصوصی فراهم نمایند.


تبصره 3 لایحه هوای پاک بیان می‌کند که در موارد استثنائی که آتش‌زدن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری‌ها و آلودگی‌های گیاهی باشد،براساس شرایطی که توسط وزارت جهادکشاورزی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و با تأیید سازمان، تدوین و ابلاغ می‌شود، اقدام می‌گردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب