دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1396 - 08:20
کارشناس فوتبال درگفت‌وگو با آنا؛

اعتماد به برانکو پرسپولیس را قهرمان کرد/ برای موفقیت در آسیا تیم برانکو نقاط ضعف دارد

کارشناس فوتبال ایران گفت: حمایت مدیران باشگاه پرسپولیس از برانکو درس بزرگی برای مدیرانی بود که خیلی زود سرمربی‌شان را برکنار می کنند.
کد خبر : 172018

جلال چراغپور در خصوص عوامل قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «من برای قهرمانی پرسپولیس پنج آیتم دارم و معتقدم این تیم به واسطه رعایت این موارد، قهرمانی در لیگ برتر را سه هفته زودتر جشن گرفت، قهرمانی که در تاریخ فوتبال ایران مثال‌زدنی است و با توجه به دلایل قهرمانی پرسپولیس می توان کلاس فوتبال جدیدی را برای بسیاری از تیم‌های دیگر جهت رسیدن به قهرمانی درنظر گرفت.»


وی افزود: «اولین مولفه‌ای که پرسپولیس را به قهرمانی رساند حمایت مدیران پرسپولیس از برانکو بود. این تیم در هفته‌های ابتدایی لیگ پانزدهم در رده شانزدهم بود و قسمتی از هواداران و جریانات کناری این تیم خواهان این بودند که برانکو برکنار شود و سرمربی جدیدی هدایت پرسپولیس را برعهده بگیرد، ولی مدیریت باشگاه تمامی انتقادها را تحمل کرد و پای سرمربی خود باقی ماند. خیلی زمان برد تا پرسپولیس خودش را پیدا کند اما وقتی تیم روند صعودی‌اش را پیدا کرد تا یکقدمی جام قهرمانی پیش رفت و نهایتا به‌خاطر تفاضل گل کمتر دوم شد.»


کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: «این فصل حمایت‌ها ادامه یافت و کمک شد تا تیم از همان ابتدا شکل خاص خود را داشته باشد و نتیجه این شد که پرسپولیس هفته‌ها صدرنشینی را با قهرمانی در لیگ به پایان برد. این درس بزرگی برای همه مدیرانی است که نگران جایگاه خود هستند و با تغییر سرمربی تصور می کنند که مشکلات حل می شود. تیم‌های ماشین‌سازی و سیاه‌جامگان با همین تغییرات مداوم در انتهای جدول هستند. صنعت‌نفت هم که خطر سقوط را حس می‌کند به‌خاطر تغییر بی‌دلیل سرمربی دچار مشکل شده است اما استقلال که سرمربی‌اش را حفظ کرد شانس اول ایستادن در رده دوم جدول است.»


او خاطرنشان کرد: «دومین دلیلی که باعث قهرمانی پرسپولیس شد جوان‌کردن فوق‌العاده تیم بود. پرسپولیس در خیلی از خطوط بازیکنان پرسن و سالی را داشت که برای خود اسم و رسمی را ایجاد کرده بودند و این تصور وجود داشت که نبود آنها تیم را دچار مشکل می‌کند ولی آنها با پایین آمدن قدرت بازی‌شان به تیم ضربه می‌زدند. برانکو به آرامی مسلمان، کامیابی‌نیا، انصاری و محرمی را بازی داد و نتیجه‌اش را هم گرفت.»


چراغپور با اشاره به عامل سوم قهرمانی پرسپولیس اظهارداشت: «برانکو که در مرحله دوم تیمش را از لحاظ سنی تصفیه کرده بود در این مرحله تصفیه فنی را انجام داد. شخصیت معلم‌بودن برانکو در تعویض بازیکنان خودخواهی که با بی‌نظمی برای تیم ایجاد حاشیه می‌کردند و به حرف سرمربی گوش نمی‌کردند، آنهایی را حفظ کرد که در مسیر موفقیت تیم گام برمی‌داشتند. تصفیه فنی برانکو در ابتدای لیگ شانزدهم انجام شد و او مهره‌های موردنظر و دلخواهش را در تیم داشت.»


او ادامه داد: «گام چهارمی که به قهرمانی پرسپولیس کمک کرد اجرای روش برانکو در تیم بود. او درس‌های فوتبالی‌اش را به صورت کلاسیک و به شکل یک معلم به شاگردانش می‌دهد. ادعای خلاقیت و نوآوری را ندارد ولی ادعای آقامعلمی را دارد و البته این شیوه در فوتبال ما بیشتر جواب می‌دهد چون ما بیشتر نیاز به نظم داریم تا نتیجه بگیریم.»


کارشناس فوتبال ایران درباره مولفه پنجمی که پرسپولیس را قهرمان کرد نیز بیان داشت: «سال‌ها نتیجه نگرفتن پرسپولیس باعث شده بود تا هواداران از این تیم فاصله بگیرند و استقبال اندکی از بازی‌های این تیم شود. تیم برانکو فوتبال چشم‌نواز و یکنواختی را ارائه می‌کرد و البته نتیجه هم می‌گرفت. هوادارانی که از دست رفته بودند با دیدن موفقیت‌های تیم محبوب‌شان به استادیوم بازگشتند و در ساده‌ترین بازی پرسپولیس هم بالای 30 هزار نفر در استادیوم از تیم حمایت می‌کردند. این حمایت باعث دلگرمی کادرفنی و به‌خصوص بازیکنان شد و در نتیجه تیم روند ثابتی در کسب امتیاز پیدا کرد که باعث شد در زمان قهرمانی این تیم اختلاف با تیم دوم جدول 11 امتیاز باشد.»


چراغپور در پایان در خصوص جام باشگاه‌های آسیا و شانس صعود پرسپولیس اظهار کرد: «پرسپولیس برانکو در آسیا ضعیف است و با تیم‌های برتر این رقابت‌ها فاصله دارد. این ضعف بیشتر در نیمکت این تیم و البته در عملکرد برخی بازیکنان تیم کاملا مشخص است. باید به برانکو فرصت داد تا در فصل آینده تیمش را تقویت کند تا پرسپولیس بتواند این فاصله را با تیم‌های آسیایی کم کند و در این رقابت‌ها هم نتیجه بگیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب