دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 12:23
رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

بررسی علل ثبت‌نام افراد بدون صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران حضور اقشار بی‌صلاحیت و خانواده‌هایی که کودکان خردسال خود را برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آورده‌‌اند را ناشی از کمبود‌های روحی و روانی دانست و گفت: متاسفانه ضعف قوانین در این حوزه باعث شد برخی از افراد انتخابات را دست مایه تمسخر قرار دهند و از فضای موجود برای مطرح شدن خود در رسانه‌های عمومی استفاده کنند.
کد خبر : 172014

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد حضور و ثبت‌نام افراد بدون صلاحیت در انتخابات این دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: این دوره ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری کشور ما تبدیل به عرصه‌ای برای بروز افکار و رفتارهای هیجانی افراد بدون صلاحیت شده بود. این موضوع یک ضعف جدی در قوانین کشور محسوب می‌شود زیرا هر کس به خود اجازه می‌دهد برای ثبت‌نام ریاست جمهوری اقدام کند.


وی افزود: البته بخش‌هایی از جامعه نیز با مساله قوانین سر سازگاری ندارند و اهل احترام به مدنیت و شعور اجتماعی جامعه نیستند و کسی که خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری با این سطح وسیع مسئولیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در معرض رأی مردم قرار می‌دهد باید علاوه بر مدیر و مدبر بودن خود را در برابر مردم هم مسئول بداند.


رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در مورد حضور افراد با ژست‌های سیاسی مسخره و لباس‌های زننده مورد بررسی قرار داد و گفت: برخی از ثبت‌نام کنندگان اعلام کردند که برای هیجان در این عرصه وارد شده‌اند، بر همین اساس افراد هیجانی از سر بیکاری و فشارهای اجتماعی دنبال تخلیه هیجان خود هستند. از سوی دیگر حضور برخی افراد نیز جنبه اعتراض و انتقاد داشت و می‌خواستند با حضور خود اعتراض غیر مستقیم و پنهان خود را به ضعف قوانین موجود اعلام کنند. البته در مجموع انتخاب هر دو مسیر، اشتباه است زیرا ثبت‌نامِ ناشی از رفتار هیجانی، نوعی توهین به شعور جامعه است.


برخی از افراد نیاز به دیده شدن و مطرح شدن دارند بر همین اساس سعی دارند با حضور در انتخابات ریاست جمهوری شخصیت خود را در رسانه‌ها و برای عموم مردم مطرح کنند

وی در پاسخ به این موضوع که چرا امسال با این حجم گسترده ثبت‌‌کنندگان بدون صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری مواجه هستیم در حالی که سال‌هاست قوانین ما در حوزه ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری مشکل دارد، گفت: در طول سال‌های گذشته ما به شدت به مسئولان و جایگاه ارزشی و مدنی آنان که با رای مردم انتخاب شده‌اند، حمله و آنها را تخریب کردیم به طوری که این موضوع فضای احترام و عزت‌مداری را برای جایگاه‌های مهم جامعه مورد هجوم قرار می‌دهد و به نوعی جامعه را به سمت تخریب و هجمه به مسئولان سطح اول کشور ترغیب می‌کند، همچنین در طول این سال‌ها احساس مسئولیت در کشور ما به شدت آسیب دیده است.


شناسایی کمبودهای روحی و روانی در ثبت‌نام کنندگان


محمدی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری آبروی ملت ایران است و کسانی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند باید توانایی و پتانسیل خود را در این سطح ببینند، افزود: اتفاقی که در این دوره ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد درس بزرگی برای مسئولان کشور است تا در آینده ضعف قوانین را برطرف کنند و به سمت احترام و عزت‌مداری ایران پیش ببرند. همچنین کسی که در این عرصه وارد می‌شود باید شایستگی لازم را داشته و در خور ملت ایران باشد.


این استاد دانشگاه بروز رفتارهای هیجانی را ناشی از عصبانیت، ناراحتی، کمبودهای روحی و روانی دانست و افزود: برخی از افراد نیاز به دیده شدن و مطرح شدن دارند بر همین اساس سعی دارند با حضور در انتخابات ریاست جمهوری شخصیت خود را در رسانه‌ها و برای عموم مردم مطرح کنند که این نشان دهنده حالت روانی و بیمارگونه برخی از ثبت‌نام کنندگان است. البته این ضعف قانون محسوب می‌شود که اجازه می‌دهد فردی بیمار با رفتار توهین‌آمیز در این عرصه ورود پیدا کند زیرا این افراد نیاز به درمان دارند.


نقش خبرنگاران و عکاسان در حضور ثبت‌نام کنندگان بی‌صلاحیت


این آسیب‌شناس اجتماعی در مورد نوع رفتار خبرنگاران و عکاسان با ثبت‌نام کنندگان بدون صلاحیتی که موضوع انتخابات ریاست جمهوری را به تمسخر گرفته‌اند نیز یادآور شد: در دروه‌های قبل نیز با انتشار کلیپ و فیلم‌هایی از ثبت‌نام کنندگان نامتعارف در انتخابات روبه‌رو بودیم اما فضای مجازی با این گستردگی در اختیار همه قرار نداشت، در حالی که هم‌اکنون بلافاصله پس از چند ثانیه از حضور افراد در محل ثبت‌نام فیلم آنان در فضای مجازی منتشر می‌شود بنابراین نقش خبرنگاران و عکاسان در این زمینه تقویت کننده است اما نمی‌توان مسئولیت خبرنگار را در پوشش رسانه‌ای این موضوع نادیده گرفت و می‌توان گفت خبرنگاران با پوشش وسیع شخصیت ثبت‌نام کنندگان بدون صلاحیت به نوعی ضعف قانون ثبت‌نام را به تصویر کشیدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته