دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 12:04

بهره برداری رسمی از فاز 17 و 18 پارس جنوبی

فاز 17 و 18 پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی آغاز به کار کرد.
کد خبر : 172013

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا از عسلویه، فاز 17 و 18 پارس جنوبی که توسعه آن از سال 85 آغاز شده بود، امروز به طور رسمی با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.


فاز 17 و 18 پارس جنوبی در مجموع روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین را تولید خواهد کرد.


فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی درحالی پس از ١٠ سال از شروع فعالیت های اجرایی خود آماده افتتاح رسمی است که اولویت‌بندی فازها و تخصیص منابع مالی در دولت یازدهم جان تازه ای به این فاز داد و بعد از مدتی طولانی طلسم اتمام آن را شکست.


قرارداد اجرای این فازها در سال ١٣٨٥ نهایی و فعالیت‌های اجرایی آن از سال ١٣٨٦ آغاز شد و اگرچه قرار بود طرح در طی مدت ٥٢ ماه به بهره‌برداری برسد، اما تاخیرهای فراوان باعث تمدید مدت زمان اجرای آن شد. شروع جدی کار از سوی پیمانکاران این طرح با تحریم‌های شدید علیه صنعت نفت همزمان و تامین تجهیزات با مشکل جدی مواجه بود.


روند کند کار در فازهای ١٧ و ١٨ ادامه داشت تا این‌که درسال ١٣٩٢ با تغییر رویکرد وزارت نفت در دولت یازدهم از جمله مساعدت مالی و حمایت همه جانبه کارفرما و شرکت ملی نفت ایران از پیمانکاران شاهد تحرک در کار بودیم به نحوی که عقب ماندگی ٣٠ درصدی پروژه جبران شد.


امروز پیمانکاران ایرانی در پارس جنوبی به قدری توانمند شده‌اند که وزارت نفت صلاحیت آنها را برای فعالیت در بخش اکتشاف و تولید تایید کرده و می‌توانند بدون نگرانی، پروژه‌های فراساحل و ساخت پالایشگاه را اجرا کنند؛ آن هم در شرایطی که کمتر شرکتی می‌تواند مگاپروژه‌هایی با این عظمت را به اجرا در آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته