دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 11:18
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

لزوم افزایش فعالیت نویسندگان و ناشران در حوزه کتاب‌های قرآنی ویژه دانش‌آموزان

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: فعالیت پدیدآورندگان کتاب‌های قرآنی در حوزه دانش‌آموزان بسیار ضعیف است که در این حوزه خلاء‌هایی احساس می‌شود بنابراین به نویسندگان و ناشران توصیه می‌شود فعالیت خود را در این عرصه افزایش دهند.
کد خبر : 171985

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت برگزاری چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی برگزار شد، اظهار کرد: طی برگزاری دوره‌های قبل جشنواره به این نتیجه رسیدیم که خلاء‌های بسیاری در حوزه کتاب‌های قرآنی وجود دارد به همین دلیل این دوره از جشنواره را به صورت اختصاصی به کتاب‌های قرآنی پرداخت خواهیم کرد.


وی افزود:‌ ناشران، نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب‌های قرآنی باید برای رفع خلاء‌های موجود فعال‌تر شوند و برگزاری این جشنواره نیز فرصتی برای این دسته از افراد است.


ناصری در ادامه تصریح کرد: دو سال گذشته تعداد کتاب‌های ارسالی در حوزه قرآنی به دبیرخانه جشنواره 300 عنوان کتاب بود که خوشبختانه امسال این آمار افزایش دو برابری داشته و به 600 عنوان کتاب رسیده است.


وی یادآور شد:‌ کتاب‌های مفید در حوزه قرآنی بسیار زیاد است و در گروه‌های مناسب، عالی، خوب، نامناسب تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی از وظایف ذاتی این جشنواره بررسی تمام کتاب‌ها و حمایت از آنها برای دستیابی به کتاب عالی و مناسب است که در نهایت با بررسی آثار ارسال شده کتاب‌های عالی و یا مناسب در مجلات رشد معرفی و برای تهیه دانش‌آموزان به معاونت پرورشی معرفی می‌شوند.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی 14 اردیبهشت در سالن کوثر واقع در میدان فلسطین برگزار می‌شود که امسال 600 عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این میان 313 عنوان مناسب تشخیص داده شده‌اند.


وی با بیان اینکه 600 عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه حاصل زحمات 707 نفراز ناشران بوده است، ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد فعالیت ناشران و نویسندگان در حوزه کتاب‌های قرآنی بسیار ضعیف است.


ناصری تصریح کرد: 54 درصد از آثار ارسال شده سهم ناشران شهرستانی است که 35 درصد(110 عنوان کتاب) از آن را ناشران استان قم به خود اختصاص داده‌اند.


به گفته وی میزان کتاب‌های مناسب در جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبل 46 درصد(214 عنوان کتاب) رشد داشته است.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از میان 313 عنوان کتابی که مناسب تشخیص داده شده است 105 عنوان (33/5 درصد) در حوزه دانش‌آموزی و 208 عنوان (66/5 درصد) در حوزه بزرگسالان است که این آمار نشان می‌دهد ناشران نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب‌های قرآنی بیشتر در حوزه بزرگسالان فعال هستند که این مساله نیاز دارد این افراد در حوزه نوجوانان و جوانان نیز فعال شوند.


وی در خصوص موضوعات کتاب‌هایی که مناسب تشخیص داده شده است، عنوان کرد: در حوزه دانش‌آموزی که 105 عنوان کتاب مناسب تشخیص داده شده 16 عنوان در خصوص آموزش قرآن، 23 عنوان در حوزه مفاهیم و 66 عنوان در حوزه ادبیات داستانی است.


وی افزود:‌ از 208 عنوان کتابی که در حوزه بزرگسالان مناسب تشخیص داده شده 16 عنوان در حوزه آموزش، 104 عنوان در حوزه مفاهیم، معارف و علوم قرآن و 52 اثر نیز در حوزه نثر و ترجمه است.


ناصری با بیان اینکه هر یک از این موضوعات را سه داور مورد بررسی قرار می‌دادند، گفت:‌ تمام داوران تحت نظر کمیته علمی داوری فعالیت می‌کردند.


وی خاطر نشان کرد: در مجموع 39 اثر نامزد این جشنواره شده‌اند که 15 اثر در حوزه دانش‌آموزی و 24 اثر در حوزه بزرگسالان است که از این میان 6 اثر برگزیده و 8 اثر تقدیر خواهد شد.


مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص معیارهای انتخاب آثار ارسالی گفت: دوران بر اساس سازمان‌دهی محتوا، زبان و نثر، خلاقیت در ارائه محتوا، زاویه دید و ظاهر و گرافیک آثار ارسالی را مورد بررسی قرار داده‌اند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: 105 آثاری که در حوزه دانش‌آموزی مناسب تشخیص داده شده‌‌اند در مجلات رشد به تمام مدارس کشور معرفی خواهند شد تا در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد ناصری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته