دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 09:33

آغاز همه‌پرسی تاریخی در ترکیه

مردم ترکیه امروز (یکشنبه) در یک همه‌پرسی تاریخی درباره افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری شرکت می‌کنند.
کد خبر : 171894

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، مردم ترکیه امروز (یکشنبه) در یک همه‌پرسی شرکت می‌کنند که اختیاراتی گسترده و جامع را در اختیار رجب طیب اردوغان قرار می‌دهد و بزرگترین تغییر در نظام سیاسی ترکیه در دوران معاصر این کشور به شمار می‌رود.


نظرسنجی‌ها بیانگر پیشتازی هواداران تغییر قانون اساسی است که طبق آن یک نظام ریاست‌جمهوری قدرتمند جایگزین نظام دموکراسی پارلمانی ترکیه می‌شود و شاید اردوغان را دست‌کم تا سال 2029 در مسند قدرت حفظ کند.


نتیجه این همه‌پرسی همچنین روابط متشنج ترکیه را با اتحادیه اروپا تحت تاثیر قرار خواهد داد. این عضو ناتو از ورود تعداد زیادی از پناهجویان ازجمله پناهجویان کشورهای جنگ‌زده سوریه و عراق به اتحادیه اروپا جلوگیری کرده است، ولی اردوغان گفته ممکن است پس از این همه‌پرسی، در توافق با اتحادیه اروپا تجدیدنظر کند.


تعداد رای دهندگان ترک به حدود 55 میلیون نفر می‌‌رسد که می‌توانند در 167140 مرکز رای‌گیری در سراسر ترکیه حاضر شوند و رای آری یا نه خود را به صندوق‌ها بیاندازند.


مراکز رای‌گیری از ساعت 7 صبح (به وقت محلی) به روی رای دهندگان باز می‌شوند و همه‌پرسی در ساعت 5 عصر پایان می‌یابد. ترک‌های ساکن سایر کشورها پیشتر در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند.


این همه‌پرسی به طور زیادی به افزایش اختلاف‌ها در ترکیه منجر شده است. اردوغان و حامیانش می‌گویند این تغییرات برای اصلاح قانون اساسی که پس از کودتای نظامی سال 1980 از سوی ژنرال‌های ارتش نوشته شد ضروری است. آن‌ها معتقدند اصلاح قانون اساسی به ترکیه کمک می‌کند با تهدیدات امنیتی و سیاسی که این کشور با آن‌ها مواجه است مقابله کند.


از سوی دیگر مخالفان تغییرات می‌گویند این وضع، به نحو فزاینده‌ای به تقویت دیکتاتوری در کشوری منجر می‌شود که در آن و پس از یک کودتای نافرجام، حدود 40 هزار نفر دستگیر، 120 هزار نفر اخراج یا از مشاغل خود معلق شده‌اند، وضعی که انتقاد کشورهای غربی متحد ترکیه و گروه‌های حقوق بشری را به همراه داشته است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته