دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1396 - 15:36
در دوازدهمین مسابقات ربوکاپ صورت گرفت؛

رونمایی از ربات حکاکی بردهای الکترونیک

تیمی سه نفره از فارغ‌التحصیلان دانشگاه قزوین و تبریز دستگاهی را در بخش نمایشی مسابقات ربوکاپ امسال معرفی کردند که بردهای الکترونیک را در حداقل زمان حکاکی می‌کند.
کد خبر : 171802

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- به گفته ساسان هاشم‌زاده، یکی از اعضای این تیم، این دستگاه مشکلات روش‌های سنتی ساخت بردهای الکترونیک را برطرف کرده است که از میان آنها می‌توان به زمان‌بر بودن این فرآیند اشاره کرد که در روش سنتی این زمان سه تا چهار ساعت است. به غیر از این، مقاومت پایین و قابلیت اطمینان پایین بردهایی که به روش سنتی ساخته می‌شوند، از مواردی است که این دستگاه آنها را مرتفع کرده است.


هاشم‌زاده گفت: «در روش سنتی از اسید و اتوکشی استفاده می‌شود که هم خطرناک است و هم به دلیل نازکی بردهای الکترونیک موجب تخریب مدارها یا به هم ریختن ابعاد آنها می‌شود».


وی افزود: «قیمت این دستگاه یک پنجم نمونه‌های خارجی است و کاملا بومی ساخته شده است و می‌تواند از سایز A4 تا بردهای بسیار کوچک را تولید کند».


به گفته وی، این دستگاه براساس مکانیسم کارتزین کار می‌کند یعنی دستگاه قابلیت کارکرد روی سه محور x، y و z را دارد و می‌تواند به غیر از حکاکی PCB یا برد الکترونیک، هر نوشته‌ای را نیز به صورت دوبعدی یا سه‌بعدی حک کند.



هاشم‌زاده همچنین گفت: «دقت این دستگاه حدود 10 mil electronic است که معادل دو صدم میلی‌متر می‌شود. ماکزیمم سرعت حرکت آن نیز 30 میلی‌متر بر ثانیه است».


وی افزود: «این دستگاه زمان ساخت برد الکترونیک را از سه الی چهار ساعت به 15 دقیقه می‌رساند و کاربرد آن در مراکز تحقیقاتی، صنعتی، دانشگاهی و خانگی است».


به گفته وی، قیمت بردهای ساخته شده توسط این دستگاه 30 تا 40 درصد پایین‌تر از بقیه بردهای الکترونیک است.


گفتنی است که مسابقات ربوکاپ امسال از 15 تا 19 فروردین در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شده بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: ربات ربوکاپ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته