صعود چهار پلهای ایران در رقابتپذیری صنعت گردشگری در سال 2017
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مجمع جهانی اقتصاد به طور مرتب گزارش دوسالانه خود را با موضوع رقابتپذیری صنعت گردشگری و سفر منتشر میکند و در این زمینه با اندازهگیری چهار مولفه اصلی توانمندسازی محیط، سیاستهای گردشگری، زیرساختها و منابع طبیعی و فرهنگی، وضعیت و جایگاه کشورهای در صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار میدهد.
در رتبهبندی مجمع جهانی اقتصاد برای سال 2017، کشور اسپانیا برای دومین بار متوالی رتبه نخست را در شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری را به دست آورده است. پس از اسپانیا، کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلستان، آمریکا، استرالیا، ایتالیا، کانادا و هلند به ترتیب در رتبههای دوم تا دهم شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری را از آن خود کردهاند.
بر اساس این گزارش، ایران در سال 2017 با چهار پله صعود به رتبه 93 در میان 136 کشور جهان دست پیدا کرده است. ایران در این شاخص در سال 2015 جایگاه 97 از میان 141 کشور، در سال 2013 جایگاه 98 از بین 140 کشور و در سال 2011 رتبه 114 در میان 139 کشور جهان را به خود اختصاص داده بود.
طبق رتبهبندی مجمع جهانی اقتصاد، درسال 2017 جایگاه ایران در این صنعت در میان کشورهای خاورمیانه، هشتم است در حالی که طی سال 2015، ایران در جایگاه نهم منطقه خاورمیانه قرار داشت.
همچنین بر اساس این گزارش، با ورود 5.2 میلیون گردشگر خارجی به ایران و حدود 3.5 میلیارد دلار درآمد به دست آمده ناشی از آن، متوسط دریافتیهای ایران به ازای ورود هر گردشگر معادل 665.1 دلار بوده است. صنعت سفر و گردشگری با ارزش افزوده تقریبا 10.1 میلیارد دلاری، سهم 2.5 درصدی از کل تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل داده و با 476 هزار شغل، سهم 1.9 درصدی از کل اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/