صعود چهار پلهای ایران در رقابتپذیری صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۷
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مجمع جهانی اقتصاد به طور مرتب گزارش دوسالانه خود را با موضوع رقابتپذیری صنعت گردشگری و سفر منتشر میکند و در این زمینه با اندازهگیری چهار مولفه اصلی توانمندسازی محیط، سیاستهای گردشگری، زیرساختها و منابع طبیعی و فرهنگی، وضعیت و جایگاه کشورهای در صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار میدهد.
در رتبهبندی مجمع جهانی اقتصاد برای سال ۲۰۱۷، کشور اسپانیا برای دومین بار متوالی رتبه نخست را در شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری را به دست آورده است. پس از اسپانیا، کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلستان، آمریکا، استرالیا، ایتالیا، کانادا و هلند به ترتیب در رتبههای دوم تا دهم شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری را از آن خود کردهاند.
بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۷ با چهار پله صعود به رتبه ۹۳ در میان ۱۳۶ کشور جهان دست پیدا کرده است. ایران در این شاخص در سال ۲۰۱۵ جایگاه ۹۷ از میان ۱۴۱ کشور، در سال ۲۰۱۳ جایگاه ۹۸ از بین ۱۴۰ کشور و در سال ۲۰۱۱ رتبه ۱۱۴ در میان ۱۳۹ کشور جهان را به خود اختصاص داده بود.
طبق رتبهبندی مجمع جهانی اقتصاد، درسال ۲۰۱۷ جایگاه ایران در این صنعت در میان کشورهای خاورمیانه، هشتم است در حالی که طی سال ۲۰۱۵، ایران در جایگاه نهم منطقه خاورمیانه قرار داشت.
همچنین بر اساس این گزارش، با ورود ۵,۲ میلیون گردشگر خارجی به ایران و حدود ۳.۵ میلیارد دلار درآمد به دست آمده ناشی از آن، متوسط دریافتیهای ایران به ازای ورود هر گردشگر معادل ۶۶۵.۱ دلار بوده است. صنعت سفر و گردشگری با ارزش افزوده تقریبا ۱۰.۱ میلیارد دلاری، سهم ۲.۵ درصدی از کل تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل داده و با ۴۷۶ هزار شغل، سهم ۱.۹ درصدی از کل اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/