دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشورعنوان کرد:

اجرای تاثیرگذار سیاست‌های کلی اصل 44 در رونق صنعت دخانیات

افزایش تولید، سرمایه گذاری ، اشتغال، ارزش افزوده و کاهش واردات و قاچاق،‌ حاصل اجرای اجرای بند الف ماده 13 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی است.
کد خبر : 171762

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، علی اصغر رمزی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه در تحول این صنعت را موثرذکر کرد و از تمامی دستگاه های همکار در زمینه اجرای قوانین یاد شده و مبارزه با قاچاق محصولات دخانی و مصوبات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قدر دانی نمود.
وی ضمن بیان آمارهای سال 95 صنعت دخانیات کشور و مقایسه آن با سال 1394 و تغییرات مهم در این شاخصها از مقایسه این شاخصها در سال 93 با سال 95 تحول اساسی در این صنعت را مطرح نمود.
رمزی تولید سیگار در سال 1395 را 45 میلیارد نخ اعلام نمود که در مقایسه با سال 1394 که 30 میلیارد نخ بوده 50 درصد افزایش داشته است و مطابق برنامه سال 95 مجموعا 15 میلیارد نخ افزایش تولید در سال 95 داشته ایم این افزایش تولید در اثر پیگیری و اجرایی نمودن تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه که دولت را مکلف به تبدیل واردات سیگار با همان برند اصلی به تولید داخلی نموده دانست .
وی گفت : اجرایی شدن این تبصره قانونی را با مشکلات فراوانی اعلام نمود زیرا واردات برای واردکنندگان سود آورتر بود ولی با پیگیریهای مستمر مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از سال 1393 تاکنون موفقیتهای چشمگیری حاصل شد و تولیدات داخلی کشور که در سال 93 به میزان 52 درصد مصرف کشور را تامین می کرد در سال 95 این نسبت به 82 درصد افزایش یافته است و در برنامه سال جاری هدف تامین نیاز کشور بیش از 90 درصد از محل تولیدات داخلی را پیگیر هستیم .
رمزی در ادامه تصریح نمود : تعداد واحدهای تولیدی در داخل کشور را درصنعت سیگار سازی در سال 93 به میزان 7 واحد اعلام کرد که در راستای اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور در سال 95 به میزان 12 واحد افزایش یافته و چند واحد دیگر نیز در حال راه اندازی میباشند و همچنین از ظرفیت خالی برخی از واحدهای تولیدی موجود نیز برای افزایش تولید و تبدیل واردات به تولید داخلی استفاده شده است.
وی آمار واردات سیگار در سال 95 را به میزان 4 میلیارد نخ اعلام نمود که در مقایسه با سال 94 که 16.4 میلیارد نخ بوده 76 درصد کاهش واردات را شاهد هستیم
علی اصغر رمزی در خصوص برآورد قاچاق سیگار در سال 95 حدود 6 میلیارد نخ را اعلام نمود که در مقایسه با سال 1394 که 8.6 میلیارد نخ بوده حدود 30 درصد کاهش را شاهد هستیم وی پیش بینی نمود که با روند موجود تا یکسال آینده موضوع قاچاق محصولات دخانی از اولویتهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارج گردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته