دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مجمع واردات در گفت‌وگو با آنا:

تبعیض بین واردکنندگان نقطه آغاز انحراف در اقتصاد است/ اظهارنامه وارداتی باید طبق قانون تایید شود نه سلیقه

رئیس مجمع واردات گفت: دولت به عنوان مدیر اصلی اقتصاد،‌ سعی در پیش بردن اقتصاد در ریل قانونی خود داشته اما ایجاد تبعیض و رانت در برخی دستگاه ها ناخودآگاه دولت را از دستیابی به هدف خود یعنی نظم و شفاف‌سازی اقتصاد دور می‌کند.
کد خبر : 171638

علیرضا مناقبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آنا درخصوص بروکراسی های ترخیص کالا و رشد قاچاق گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که دولت و سازمان‌های نظارتی می‌توانند در راستای کاهش حجم قاچاق به کشور انجام دهند،‌ ایجاد شرایط آسان برای ورود کالای قانونی به کشور است.


وی ادامه داد: در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور در رکود قرار گرفته و ورود کالاهای مشابه تولید داخل جزو لیست کالاهای غیرقانونی است،‌ باید تدابیری اندیشیده شود که این نوع کالاها زیر چتر نظارتی دولت قرار بگیرد.


مناقبی افزود: در همین راستا سازمان و نهادهای ذیربط باید مانع ایجاد انحراف در مسیر اقتصاد شوند اما نگاه متفاوت این دستگاه ها به واردکنندگان نقطه آغازی بر انحراف و ورود غیرقانونی کالا به کشور شده است.


رئیس مجمع واردات کشور تصریح کرد: امروز مشکلات مالیاتی برای تمامی واردکنندگان وجود دارد و گاها سازمان مالیاتی برخی افراد را از مالیات علی‌الحساب واردات منع می‌کند که این تفاوت نگاه باعث ایجاد انحراف در مسیر اقتصاد شده است؛‌ اینکه مالیات بر واردات از واردکننده‌ای گرفته شود یا نه بستگی به این دارد که واردکننده بتواند سازمان مالیاتی را قانع کند یا خیر.


وی با اشاره به اینکه باید اظهارنامه فرد واردکننده مورد بررسی قرار بگیرد نیز گفت: سازمان مربوطه باید طبق قانون اظهارنامه واردکنندگانی که دفاتر رسمی دارند پذیرفته و تایید کند مگر اینکه خلاف آن به اثبات برسد.


رئیس مجمع واردات از سوی دیگر، بروکراسی های ترخیص کالا را هم مورد انتقاد قرار داد و اظهارکرد: شفاف سازی و حذف بروکراسی با مکانیزه شدن مبادی ورودی کالا باعث نمایش عملکرد صحیح اقتصاد می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته