دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چند دهک در سال آینده یارانه نقدی نمی‌گیرند؟

کمیسیون تلفیق بودجه مصوب کرده که خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان از سال آینده یارنه نقدی نگیرند، اما اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تعداد خانوارهایی که این شرایط را دارند چندان قابل توجه نیست.
کد خبر : 1715

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق بودجه مصوب شد، قرار است مبلغ 37 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ماده 7 قانون هدفمندی هزینه شود، بدان معنا که مشخص بشود چه افرادی می‌توانند یارانه بگیرند.


به گفته مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق، طبق این مصوبه همه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول دریافت یارانه هستند. همچنین عشایر و خانوارهای ساکن در روستا یارانه می‌گیرند.


همچنین بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی مشروط به این‌که مستمری‌شان حداکثر 2.5 میلیون تومان باشد، مشمول دریافت یارانه می‌شوند. از سوی دیگر خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی محرز شود که درآمد ماهیانه‌شان کمتر از 2.5 میلیون تومان است نیز مشمول دریافت یارانه خواهند شد.


کدام خانوارها بیش از 2.5 میلیون تومان درآمد دارند؟


بر اساس اطلاعاتی که بانک مرکزی از هزینه‌ خانوار در سال گذشته منتشر کرده، دست کم هفت دهک خانواری کمتر از 2.5 میلیون تومان در ماه درآمد دارند.


این اطلاعات نشان می‌دهد متوسط هزینه خانوارها در یک سال 28.4 میلیون تومان است که متوسط ماهیانه آن 2 میلیون و 360 هزار تومان خواهد شد. اما جدول منتشر شده از هزینه‌های خانوارها به تفکیک دهک‌ها حاکی از این است که از دهک اول تا دهک دوم، هزینه ماهیانه کمتر از 2.5 میلیون تومان دارند.


در آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی فقط هزینه‌های خانوار به تفکیک دهک‌ها منتشر شده و در بخش درآمدی، دهک‌بندی انجام نشده‌ است. اما با این فرض که دست‌کم هزینه و درآمد خانوارها یکسان باشد و خانوار هیچ رقمی را برای پس‌انداز کنار نگذارد،‌ می‌توان جدول هزینه‌های خانوار را مبنایی برای این محاسبات در نظر گرفت.



انتهای پیام/

برچسب ها: یارانه نقدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته