دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1396 - 12:03

زرافشان: برنامه آموزش 2030 را با اطلاع مجلس تصویب کردیم/ سحرخیز: سندی که سابق اجرا می‌شد با سند تصویب شده متفاوت است

در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو سیما علی زرافشان و ابراهیم سحرخیز با موضوع سند آموزش 2030 به مناظره پرداختند.
کد خبر : 171314

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از خبرگزاری فارس، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شب گذشته با موضوع سند آموزش 2030 با حضور علی زرافشان، معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش و ابراهیم سحرخیز معاون وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم برگزار شد.


زرافشان ابتدا توضیحی پیرامون سند 2030 داد و بیان کرد: این برنامه از سال 1990 توسط وزرای آموزش و پرورش چند کشور جهان با 6 هدف کلی با شعار آموزش برای همه به تصویب رسید که آموزش و پرورش ایران منطبق با معیارهای خود تاکنون آن را عملیاتی کرده است.


وی افزود: در اجلاس مسقط در سال 2015 جمع‌بندی جدیدی مطرح شد و 7 هدف پیشنهاد شد که به برنامه آموزشی 2030 معروف شد.


معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان دلایلی نظر افرادی که معتقدند سند آموزش 2030 مخفیانه و غیرقانونی به تصویب رسیده است را رد کرد و افزود: این سند 25 سال سابقه اجرا دارد چگونه برنامه‌ای که 25 سال از اجرای آن می‌گذرد غیرقانونی و مخفیانه است.


زرافشان ادامه داد: تمام نهادهای قانونی مثل مجلس شورای اسلامی انقلاب در جریان تصویب این سند بودند.


وی خاطرنشان کرد: ما در تاریخ 2 شهریور 93 نامه‌ای به آقای زاهدی ریاست کمیسیون آ‌موزش و تحقیقات مجلس دادیم که اجلاسی در ژاپن برگزار می‌شود و وزیر به اتفاق هیاتی در آن شرکت می‌کنند و از ایشان درخواست معرفی نماینده کردیم.


زرافشان گفت: در آن زمان دو نماینده از طرف مجلس در آن اجلاس شرکت کردند و در جریان کامل مذاکرات بودند اما تذکری به ما داده نشد.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر لازم بود باید نمایندگان به مجلس گزارش می‌دادند در اجلاس دوم در اینچئون هم از مجلس تقاضا کردیم تا کسی را معرفی کند که سخنگوی آموزش و تحقیقات معرفی شد. در آن زمان هم کمیسیون هیچ تذکری به ما نداد.


زرافشان با بیان اینکه براساس اصل 138 قانون اساسی هیات وزیران اجازه تصویب مصوبات مورد نیاز را دارد،‌ افزود: هیات وزیران در تاریخ 26 شهریور 95 مصوبه‌ای تصویب کرد و هیات تطبیق قوانین مجلس از باب مغایرت قانونی ایرادی به این مصوبه نگرفت؛ بنابراین ما غیرقانونی و مخفیانه عمل نکردیم.


سحرخیز در ادامه مناظره با بیان اینکه در این سند نکاتی وجود دارد که در گذشته برجسته نبود، گفت: اگر در آن دقت و مراقبت نشود می‌تواند حربه‌ای علیه کشور ما شود.


وی افزود: اینکه آقای زرافشان این سازوکار دولت را اطلاعات یافتن مجلس قلمداد می‌کنند درست نیست و صرف اطلاع دادن به رئیس کمیسیون و همراهی یک عضو به معنای موافقت آن دستگاه نیست و تایید مجلس به معنای درست آ‌ن صورت نگرفته است.


معاون سابق متوسطه آموزش و پرورش اظهار کرد: سند آموزش 2030 ذیل توسعه پایداری که جامعه جهانی تعریف می‌کند به‌وجود آمده و با سندی که سابقا وجود داشت متفاوت است. سند سابق روی شاخص‌های کمی متمرکز شده بود و این سند شاخص‌های کیفی را مطرح می‌کند.


سحرخیز عنوان کرد: در سال‌هایی که ما اسناد یونسکو را اجرا می‌کردیم سند تحول بنیادین هنوز تصویب نشده بود.


در ادامه زرافشان خطاب به سحرخیز گفت: شما در زمان خود در حالی که سند تحول بنیادین را تصویب کرده بودید در گزارش سال 2015 به یونسکو در هدف 5 آموزش برای همه مسائلی را ذکر کرده‌اید چرا آن زمان کسی نگران نشد و ارزش‌ها مخدوش نشد؟


سحرخیز پاسخ داد: شما 4 سال است برای سند تحول بنیادین کاری نکرده‌اید و اسناد یونسکو برای شما مهم‌تر هستند.


وی ادامه داد: شما 6 کارگروه برای اجرای سند 2030 تشکیل داده‌اید اما در این 4 سال هیچ اقدامی در جهت اجرایی شدن سند تحول بنیادین صورت نگرفته است.


وی به بیان نمونه‌های از اجرای اسناد یونسکو در کشور پرداخت و گفت: قرار است 50 درصد دانشگاه فرهنگیان برون‌سپاری کنید، قول داده‌اید تساوی جنسیتی ایجاد کنید و در کتاب‌ها مطابق سلیقه جامعه جهانی بعضی دروس را حذف می‌کنید.


معاون سابق متوسط آموزش و پرورش سوال کرد: آیا کارگروهی برای ارائه سند تحول هم تشکیل داده‌اید؟


زرافشان در پاسخ اظهار کرد: اولا اجرای سند برعهده چهار دستگاه است و ثانیا شما در یکسالی که سند تحول را تصویب کرده بودید برای آن چه کردید؟ شما در گزارشتان به یونسکو در سال 2015 برابری جنسیتی را بیان کردید.


زرافشان افزود: واژه BQUITY در ترجمه با عدالت و مساوات برابر است و می‌تواند همان عدالت تربیتی سند تحول بنیادین باشد.


سحرخیز در پاسخ به او گفت: عدالت یک واژه اسلامی است و در فرهنگ غرب معادلی ندارد.


زرافشان اضافه کرد: ما در اجلاسی که در اینچئون برگزار شد نسبت به دو بند اعتراض کردیم و هیات پاکستانی و هندی نیز از ایران حمایت کردند؛ بنابراین با حق شرط این سند را پذیرفتیم و تاکنون هم هیچ کشوری برای اجرا نکردن یا کامل اجرا نکردند یونسکو توبیخ و تحریم نشدند.


وی به بیان اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم برای اجرایی کردن سند پرداخت و گفت: ما نقشه راه اجرای سند را تهیه و تصویب کردیم و این سند توسط رئیس جمهور در اجلاس روسای آموزش و پرورش رونمایی شد و همه برنامه‌های سالانه آموزش و پرورش کشور متکی بر آن است.


معاون متوسط آموزش و پرورش توضیح داد: این دو سند موازی و در تعارض با یکدیگر نیستند بلکه سند 2030 ذیل سند تحول و نقشه جامع است.


سحرخیز درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمان خود برای اجرایی کردن سند تحول گفت: ما سال 91 و بخشی از سال 92 فرصت داشتیم که سند را اجرا کنیم و یکی از شش نظام آن که برنامه درسی ملی بود را تصویب کردیم.


وی ادامه داد: کاش دولت شما همانقدر که دغدغه یونسکو داشت برای سند تحول هم دغدغه داشت زیرنظام‌ها کجا هستند؟ دانشگاه فرهنگیان چه بلایی بر سرش آمده است.


زرافشان در پاسخ به او گفت: چرا شما ظرف آن یکسال زیرنظام‌ها را تصویب نکردید؟


در ادامه، مناظره به دلیل بحث و همهمه دو طرف قابلیت پخش را از دست داد و هیچیک نتوانستند جمع‌بندی خود را بیان کنند و با اعلام مجری برنامه پایان یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته