دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1396 - 10:48

روسیه قطعنامه پیشنهادی را درباره سوریه وتو کرد

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی علیه دولت سوریه رای منفی داد.
کد خبر : 171288

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، این هشتمین بار است که مسکو از حق وتو در شورای امنیت برای حمایت از نظام سوریه به‌دنبال 6 سال جنگ در این کشور استفاده می‌کند.


با این اقدام روسیه تلاش‌های روز گذشته (چهارشنبه) غرب در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اتهام‌زنی به نظام سوریه در دست داشتن در حمله با گاز سمی به شهرک خان شیخون در استان ادلب و همچنین فشار بر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای پذیرفتن مداخله عناصر خارجی در این کشور به بهانه انجام تحقیقات در این زمینه ناکام ماند.


روز گذشته (چهارشنبه) و در جلسه‌ای که شورای امنیت برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، بریتانیا و فرانسه برگزار کرده بود، روسیه از حق وتوی خود برای نقض آن استفاده کرد.


هفته گذشته مخالفان سوری مدعی شدند که به‌دنبال یک حمله شیمیایی، ده‌ها نفر در شهرک خان شیخون کشته شدند. در حالی که دولت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را به شدت رد کرده است، آمریکا بدون ارائه مدرکی یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را هدف حمله قرار داد. این موضوع باعث شده است تا اختلافاتی میان آمریکا و روسیه به وجود آید.


در این راستا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد سطح اعتماد میان واشنگتن و مسکو در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کاهش یافته است.


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز چنین اعتقادی دارد. او در نشستی که با مسئولان روس ددر مسکو داشت گفت روابط (آمربکا و روسیه) به پایین ترین سطح خود رسیده و موجب کاهش اعتماد دوجانبه شده است. او همچنین خواستار کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت شد.


به گزارش آنا، قطعنامه پیشنهادی از سوی آمریکا، بریتانیا و فرانسه در مجموع 10 رای مثبت آورد. در این رای‌گیری چین رای ممتنع داد.


طبق این قطعنامه، آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار دسترسی به همه سایت‌های نظامی و هوایی ارتش سوریه شده و از دولت سوریه خواسته بودند اسامی فرماندهان و مقام‌های ارشد نظامی این کشور را در اختیار بازرسان سازمان ملل متحد قرار دهد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته