دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1394 - 15:52
رویدادهای دانشگاهی؛

کوتاه از واحدهای مینودشت، سنندج ، بیضا، سراب، ایذه، سیرجان و بناب

به مناسبت هفته هلال احمر با مشارکت این جمعیت در استان کردستان، کمیته بین المللی صلیب سرخ و گروه آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد سنندج، کارگاه آموزش یک روزه آشنایی با حقوق بین المللی بشر دوستانه، در سالن اجتماعات شادروان استاد رخزادی این دانشکده برگزار شد.
کد خبر : 17124

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در جریان برگزاری این کارگاه که با حضور جوانان فعال در گروه‌های داوطلب جمعیت هلال احمر استان کردستان، کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سازمان جوانان و دانشجویان گروه آموزشی مقاطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری حقوق همراه بود، در سخنرانی مدرسان مباحث مختلف در محور‌های موضوعی آشنایی با مبانی حقوق بین المللی بشر دوستانه، ساختار و اصول نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه، نهادهای رسیدگی کننده قضایی در قبال نقض حقوق بین المللی بشر دوستانه و چالش‌های نوین فراروی این نوع از حقوق بین الملل تشریح شد.


حقوق بین المللی بشر دوستانه که به حقوق جنگ یا حقوق مخاصمات مسلحانه بین المللی نیز معروف است، به مسئولیت‌ها و حقوق طرفین درگیر جنگ و کشورهای بی‌طرف به ویژه در ارتباط با افراد غیرنظامی می‌پردازد. رعایت این قوانین و توجه به آن‌ها از آن روی ضروری به نظر می‌آید که پیدایش وضعیت جنگی خود برهم زننده بسیاری از قوانین و مقررات است. این حقوق می‌کوشد با وضع مقرراتی از خشونت بی‌اندازه و جنگ‌ها جلوگیری کند. برای رسیدن به این منظور حقوق بشر دوستانه حق دولت‌ها در استفاده از سلاح‌ها و روش‌ها را محدود و از قربانیان درگیری‌های مسلحانه حمایت می‌کنند.


گروه‌ها و مکان های مورد حمایت حقوق بشر دوستانه عبارت‌اند از: ۱- غیر نظامیان (افرادی که هیچ دخالتی در درگیری‌های مسلحانه ندارند) ۲- مجروحان، مهمانان ۳- اسرای جنگی ۴- نماد‌ها (صلیب سرخ، هلال احمر) ۵- نماد‌ها (صلیب سرخ، هلال احمر) ۶- اموال فرهنگی، مساجد، اماکن مقدس، کلیسا‌ها و... و نهاد‌های متولی اجرایی حقوق بین الملل بشر دوستانه شامل: ۱- دولت‌ها ۲- کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر ۳- جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر ۴- سازمان‌های غیر دولتی بشر دوستانه ۵- شورای امنیت سازمان ملل ۶- محاکم کیفری.


برگزاری مسابقه کتابخوانی زندگی به سبک روح الله در واحد مینودشت


مسئول فرهنگی واحد مینودشت گفت: مسابقه کتابخوانی «زندگی به سبک روح الله» در واحد مینودشت برگزار شد.


ایوب سرایلو اظهار کرد: مسابقه کتابخوانی زندگی به سبک روح الله» با هدف آشنایی دانشجویان با سیره و افکار حضرت امام خمینی (ره)، ساده زیستی، احترام به بنیان و تحکیم خانواده و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در واحد مینودشت برگزار شد که برگزیدگان آن سید فاطمه حسینی، زینب اسکندری و عصمت زارعی هستند که در مراسم بزگداشت ارتحال حضرت امام جوایز آنان اهداء می‌شود.


برپایی نمایشگاه بزرگ حجاب و عفاف و حکمت مطهر در واحد بیضا


نمایشگاه حجاب و عفاف و حکمت مطهر با حضور سردار ابراهیمی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس و جمعی از مسئولان شهر بیضا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضا افتتاح شد.


سرپرست واحد بیضا هدف از برپایی این نمایشگاه را نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف در محیط دانشگاه عنوان کرد و گفت: نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف امری مهم که نیازمند همکاری و برنامه ریزی دقیق و حساب شده همه دستگاه های فرهنگی و اجتماعی کشور است.


علی اصغر پیرو با تاکید بر لزوم گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب اظهار کرد: برای نهادینه کردن این مهم باید از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود بهره گرفت به ویژه دانشگا‌ها، مدارس و نهادهای فرهنگی در این مورد نقش بسزایی دارند.


این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز و تا پایان اردیبهشت صبح و عصر برای بازدید عموم و دانشجویان در محوطه دانشگاه دایر است.


نمایشگاه حجاب و عفاف و حکمت مطهر، به همت دفتر فرهنگ اسلامی و مشارکت تشکل‌های سیاسی و بسیج دانشجویی و با محوریت موضوعات: حجاب در ادیان مختلف، حجاب از باستان تا امروز، حجاب و تهاجم فرهنگی، حجاب و مصونیت در محوطه دانشگاه برپا شد.


برگزاری دومین جلسه شورای مرکزی مجمع اسلامی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب


دومین جلسه شورای مرکزی مجمع اسلامی اساتید واحد سراب در سال ۹۴ با حضور اعضای شورای مرکزی تشکل اسلامی - سیاسی اساتید واحد سراب تشکیل شد.


دبیر مجمع اسلامی اساتید واحد سراب با تقدیر و تشکر از رئیس واحد دکتر امینی درباره حمایت‌های وی از فعالیت‌های تشکل اساتید، اعلام کرد: در این جلسه رئوس برنامه شش ماهه اول سال ۹۴ پس از بحث و تبادل و نظر مورد تصویب اعضای شورای مرکزی قرار گرفت که پس از تصویب نهایی اجرایی خواهد شد.


بهنام خانی‌زاده افزود: با توجه به اینکه تشکل‌ها باید یاریگر دانشگاه در تصمیمات باشند و در حوزه فرهنگی باید فعالیت بیشتری کرد تا با برنامه ریزی خوب بتوان مسائل مختلف به ویژه مسائل فرهنگی را در دانشگاه نهادینه کرد.


در برگزاری برنامه‌های ویژه برای اساتید، تلفیقی از برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، علمی و سیاسی برای هرچه پربار‌تر شدن و حضور اساتید بزرگوار استفاده شده است، که با برنامه ریزی دقیق بر اساس زمان بندی بعمل آمده، اجرا خواهند شد.


مسئول بسیج دانشجویی واحد ایذه معرفی شد
در مراسمی با حضور دکتر محمدوفا درویش‌پور رئیس دانشگاه واحد ایذه، سرهنگ بابا احمدیان فرمانده سپاه ناحیهٔ ایذه، شهریاری مسوول ناحیهٔ بسیج دانشجویی استان خوزستان و جمعی از دانشگاهیان و بسیجیان واحد در محل جلسات تالار مولوی برگزار شد.
در این جلسه بهنام احمدی به عنوان مسئول بسیج دانشجویی واحد ایذه معرفی و از زحمات پیمان کیانی در دورهٔ تصدی او تقدیر به عمل آمد. درویش‌پور گفت:‌‌ همانگونه که در گذشته حمایت از بسیج دانشجویی را وظیفه می‌دانستیم از این پس نیز از این نهاد ارزشی و انقلابی دفاع خواهیم کرد.
وی افزود: بسیج نامی آشنا برای دنیاست و فرهنگ بسیج در هرجای جهان که باشد پر هیبت است و آنچنان که برای مستضعفین نام شیرین و مقدسی است برای مستکبرین و ظالمان هم به گونه‌ای است که لرزه براندام آنان می‌افکند. انتظار می‌رود بسیجیان تلاش کنند تا آن گونه که حق است نام مبارک بسیج پاس داشته شود و براساس ارزش‌های انسانی و دینی رفتار نمایند.
وی ادامه داد: بسیجی باید با بصیرت وارد عرصه‌های علمی شود و کنار پاکی و تقوا و دل سوزی با مطاالعهٔ بیشتر، بعدهای معرفتی، علمی و دانش افزایی این سنگر پر افتخار را حفظ نمایند چرا که بدخواهان به هر حیله ومکری متوسل می‌شوند و درقالب‌های گوناگون سعی بر انحراف جوامع را دارند که ما باید به وسیلهٔ فعالیت هنری با محتوای عمیق تاثیر گذار باشیم.
فرمانده سپاه ناحیهٔ ایذه از خدمات پیمان کیانی تقدیر کرد و برای بهنام احمدی مسئول جدید بسیج دانشجویی واحد ایذه آرزوی موفقیت کرد.


برگزاری جلسه پرسش و پاسخ در خوابگاه دانشجویی واحد سیرجان


به مناسبت هفته خوابگاه‌های دانشجویی جلسهٔ پرسش و پاسخ با محوریت مهارت‌های زندگی با حضور دکتر امجدی از اساتید روان‌شناسی برگزار شد.


دراین جلسه که به همت حوزهٔ معاونت دانشجویی در نماز خانه خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار شد، دکتر امجدی به بیان آموزش‌های مربوط به مهارت‌های زندگی و نحوه بدست آوردن آن‌ها پرداخت. در پایان این جلسه نیز دانشجویان خوابگاه سوالات خود را مطرح کردند.


برگزاری اردوهای فرهنگی تفریحی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب


اردوهای یک روزه به مقصد غار سهولان شهرستان مهاباد از سوی دفتر فرهنگ اسلامی واحد بناب برای دانشجویان این واحد برگزار شد.


رئیس دفتر فرهنگ اسلامی واحد بناب، هدف از برگزاری این اردو‌ها را ایجاد فضای همدلی و نشاط، ارتقاء سطح فرهنگ دانشجویان و ایجاد زمینه حضور و تجربه کار گروهی در ابعاد مختلف علمی، هنری و مذهبی دانست و گفت: برگزاری اردوهای دانشجویی، می‌تواند زمینه را برای گسترش فعالیتهای فرهنگی دانشجویان آماده کرده و آن‌ها را برای شرکت در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری ترغیب کند.


حجت الاسلام حسین کاشف افزود: برقراری ارتباط و همکاری‌های مشترک با مراکز و موسسات فرهنگی سراسر کشور، ایجاد تسهیلات لازم برای آشنایی دانشجویان با مظاهر تمدن و فرهنگ دینی و ملی از طریق سیاحت و بازدید، زمینه سازی برای آشنایی و برقراری ارتباط وی با عالمان، اندیشمندان و فرزانگان، از دیگر اهداف برگزاری اردوهای دانشجویی است.


وی گفت: در این اردوهای یک روزه که به صورت جداگانه برای دانشجویان پسر و دختر برگزار شد، برنامه‌های متنوع فرهنگی، از قبیل سخنرانی، طرح مسابقه حضوری، مشاوره دینی، اقامه نماز جماعت و بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی اجرا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته