دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1396 - 08:45
معاون میراث فرهنگی استان کرمان:

فروش 180 هزار بلیت در حمام گنجعلی و باغ شاهزاده گویای توجه به میراث فرهنگی است/میزان مشارکت مردم در اجرای طرح ها میراث فرهنگی افزایش یابد

معاون میراث فرهنگی استان کرمان از فروش 80 هزار بلیت در حمام مجموعه گنجعلی‌خان، 100 هزار بلیت در باغ شاهزاده و ایجاد اشتغال برای 240 نفر در ورکشاپ‌های صنایع دستی گنجعلی‌خان خبر داد.
کد خبر : 170879

حمید روحی معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره فعالیت موزه‌های استان در تعطیلات نوروزی گفت: «در موزه‌های استان، امسال با میزان بازدیدکنندگان زیادی روبه‌رو بوده‌ایم. در مجموعه گنجعلی‌خان که موزه مردم‌شناسی، حمام زنانه، موزه سکه را پیش از این شاهد بودین مدرسه گنجعلی‌خان نیز احیا شد که مکانی برای آموزش صنایع دستی استان است.»


وی عنوان کرد: «در بخش حمام این مجموعه در ایام نوروز بالغ بر 80 هزار بلیت به فروش رسید و در باغ شاهزاده این میزان چیزی حدود 100 هزار بلیت بود که این امر گویای توجه گردشگران و مسافران نوروزی به میراث فرهنگی است. البته نکته قابل توجه این است که این تعداد از بازدیدکنندگان از فعالیت‌های فرهنگی و آیینی و نوروزگاه استان نیز استقبال کرده‌اند.»




معاون میراث فرهنگی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «در مجموعه گنجعلی‌خان انواع سفره‌های هفت‌سین اقوام مختلف، موسیقی، شیرینی‌ها، غذاها، بازی‌های محلی و همچنین لباس‌های نوروزی که بومیان این خطه در این ایام بر تن می‌کنند نیز طی 8 روز نمایش داده شد. حسن این امر این بود که 40 غرفه گنجعلی‌خان مورد مرمت قرار گرفت و تبدیل به ورکشاپ‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی شد که این امر برای 45 نفر به صورت مستقیم و برای 200 نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرد.»


وی با تاکید بر این‌که استان کرمان در نوروز 1396 نسبت به سال‌های پیشین با گردشگران بیشتری روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: «در طرح نوروزگاه که از یک ماه و نیم پیش از نوروز برنامه‌ریزی‌ شده بود، توانستیم تمام شهرستان‌ها را بنابر پتانسیلی که دارند با این طرح درگیر کنیم و شرایطی را بوجود آوریم که هنرمندان شهرستان‌های این استان در نوروزگاه برنامه‌های نوروزی داشته باشند برای مثال شهرستان‌های جنوبی استان که غنای موسیقی فولکلور دارند به اجرای برنامه‌های موسیقی پرداختند.»


در بحث نوروزگاه که موضوعی اجتماعی، جامعه شناسی و مردم‌شناسی است مردم باید درگیر شوند. باید از چندماه مانده به نوروز، در کنار بخش دولتی مردم نیز درگیر نوروزگاه شوند تا عموم افراد بدانند که در مواجهه با گردشگر آیین‌های مرتبط با نوروز را معرفی کنند.

حمید روحی در ادامه بیان کرد: «طرح نوروزگاه طرح نوپایی است و برای عملیاتی شدن آن نیز اعتباری به استان تخصیص داده شد که ما نیز گزارشی کامل شامل فیلم و عکس برنامه‌های اجرایی را به سازمان میراث فرهنگی ارائه کرده‌ایم.»


وی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد داد: « تمام طرح‌ها و برنامه‌های میراث فرهنگی چه حفظ و حراست از بناهای تاریخی و مرمت ابنیه‌ها و چه طرح‌ها باید امور به مردم واگذار شود. در بحثی چون نوروزگاه تصدی‌گری دولت باید با فرهنگ‌سازی کاهش یابد و در اجرای برنامه‌ها باید به سمتی قدم برداریم که مردم مشارکت بیشتری داشته باشند. در بحث نوروزگاه که موضوعی اجتماعی، جامعه شناسی و مردم‌شناسی است مردم باید درگیر شوند. باید از چندماه مانده به نوروز، در کنار بخش دولتی مردم نیز درگیر نوروزگاه شوند تا عموم افراد بدانند که در مواجهه با گردشگر آیین‌های مرتبط با نوروز را معرفی کنند.»


معاون میراث فرهنگی استان کرمان درخصوص دیگر برنامه‌های نوروزی این استان، گفت: «جدای از برنامه‌هایی که در نوروزگاه شکل اجرایی به خود گرفت، برنامه‌های آیینی، بازی‌های محلی در شهرستان‌ها و روستاهایی که هدف گردشگری بودند نیز به اجرا در آمد. همچنین از دیگر برنامه‌های نوروزی استان آیین‌های زرتشتی بود که در موزه زرتشتیان به نمایش درآمد. در این موزه همچنین سفره‌های زرتشتی پهن شده بود که برای مسافران بسیار جالب و قابل توجه بود.»


وی با اشاره به این‌که ظرفیت اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، مهمانسرا‌ها و خانه‌های بوم‌گردی این استان در ایام نوروز تکمیل بوده است، از میزبانی هر چه بیشتر مسافران نوروزی در سال‌های آتی اظهار امیدواری کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب