دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1396 - 12:58

ایران رتبه دوم منطقه و 23 جهان در انتشار مقالات داغ

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد ایران بیشترین همکاری‌های علمی را در سال 2016 با کشورهای آمریکا، کانادا، مالزی، آلمان، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، چین، ترکیه، و فرانسه داشته است.
کد خبر : 170857

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) دکتر سیروس علیدوستی گفت: «گزارشی هر ساله از سوی ایرانداک با موضوع بررسی وضعیت علمی ایران در پایگاه‌های علمی معتبر منتشر می‌شود. این گزارش امسال با نام "نمای نمایه‌های استنادی 2016: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی" انتشار یافته است که بازنمایی چکیده‌ای از دو نمایه جهانی وب‌آو‌ساینس و اسکوپوس و جایگاه ایران در این دو نمایه در سال 2016 را نشان می‌دهد.»


رییس ایرانداک ادامه داد: «این گزارش روند سالانه جایگاه ایران در این نمایه‌ها را نیز ارائه می‌کند. شمار انتشارات، شمار استنادها، میانگین سرانه استناد به مقاله‌ها (سالانه)، میانگین سرانه استناد به مقاله‌ها (پنج ساله)، همکاری علمی جهانی، شمار مقاله‌های داغ و شمار مقاله‌های پراستناد از محورهای کلیدی این گزارش هستند.»


او افزود: «براساس گزارش سامانه نما (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان)، رتبه کشورمان از دیدگاه شمار انتشارات در نمایه وب‌آو‌ساینس 19 است که نسبت به سال 2015 تغییری نکرده است. اما رتبه ایران در نمایه اسکوپوس 16 است که نسبت به سال 2015 یک پله رشد داشته است.»


علیدوستی گفت: «ایران در بین کشورهای منطقه در نمایه وب‌آو‌ساینس پس از ترکیه جایگاه دوم و در نمایه اسکوپوس جایگاه نخست را به دست آورده است. ولی از دیدگاه شمار استنادها در نمایه اسکوپوس، ایران در جایگاه 23 جهان قرار گرفته است.»


او گفت: «میانگین سالانه سرانه استناد به انتشارات پژوهشگران ایرانی در سال 2015 نزدیک به 0/36 بوده که کشور ایران را در جایگاه 174 جهان و 20 منطقه قرار داده است. این در حالی است که میانگین سرانه استناد به انتشارات پدیدآوران ایرانی در پنج سال اخیر 3/84 بوده که نسبت به ویرایش پیشین این شاخص رشد داشته است.»


او در ادامه گفت: «گزارش 2016 نمایه‌های استنادی نشان می‌دهد که شاخص "اچ" (شاخصی عددی که می‌کوشد بهره‌وری و تاثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نشان دهد) ایران تا پایان 2015 برابر 199 بوده است که از این دیدگاه ایران در جایگاه 42 جهان و سوم منطقه ایستاده است.»


او افزود: «همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران خارج از کشور در سال 2016 نزدیک به 23/74 درصد بوده است که در مقایسه با 23/35 درصد سال پیش رشد داشته است. ایران بیشترین همکاری‌های علمی را در سال 2016 با کشورهای آمریکا، کانادا، مالزی، آلمان، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، چین، ترکیه، و فرانسه داشته است.»


علیدوستی گفت: «گزارش 2016 نمایه وب‌آو‌ساینس نشان می‌دهد که ایران 75 مقاله داغ در این پایگاه داشته است که نسبت به گزارش پیشین 27 مقاله افزایش داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ایران در جایگاه 23 جهان و پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم منطقه قرار گرفته است. همچنین، گزارش 2016 وب‌آو‌ساینس نشان می‌دهد که 1276 مقاله پژوهشگران ایرانی پراستناد شده است که نسبت به 1037 مقاله در ویرایش پیشین پیشرفت داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های پراستناد، ایران در جایگاه 36 جهان و چهارم منطقه قرار گرفته است.»


پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌ عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه نما می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته