دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1394 - 16:05
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

شیوع بیماری «التهاب روده» از ابتدای قرن 21 در ایران

یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه شیوع بیماری «التهاب روده» از آغاز قرن 21 رو به افزایش است، گفت: بیماری‌های روده‌ای به دو دسته مهم از قبیل «کولیت زخمی» و «کرون» تقسیم بندی می‌شوند. این دو بیماری به خصوص کولیت زخمی رو به افزایش است و بیشتر در دهه دوم و پنجم زندگی افراد بروز پیدا می‌کند.
کد خبر : 17063

دکتر محمود اسحاق حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره بیماری «التهاب روده» گفت: متاسفانه این بیماری از آغاز قرن 21 به دلیل مسائل ژنتیکی، محیطی، رژیم غذایی، ویروس‌ها، باکتری‌ها، باکتری‌های روده‌ای و تغییراتی که در آنها ایجاد می‌شود رو به افزایش است.


وی افزود: بیماری‌های روده‌ای به دو دسته مهم از قبیل «کولیت زخمی» و «کرون» تقسیم بندی می‌شوند. این دو بیماری به خصوص «کولیت زخمی» رو به افزایش است و بیشتر در دهه دوم و پنجم زندگی افراد بروز پیدا می‌کند.


این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه «کولیت زخمی» علاوه بر علائم روده‌ای دارای علائم خارج روده‌ای نیز است، گفت: عوارض خارج روده‌ای بیماری «کولیت زخمی» سایر اعضای بدن از قبیل چشم، پوست، کبد، مجرای صفراوی و مفصل را درگیر می‌کند.


به گفته عضو هیات مدیره انجمن متخصصان داخلی؛ هشت سال پس از تشخیص بیماری «کولیت زخمی» احتمال بروز سرطان روده در بیماران یک درصد افزوده می‌شود.


اسحاق حسینی با توجه به علائم این بیماری گفت: علائم «کولیت زخمی» شامل اسهال خونی، دفع خون و یبوست است اما تشخیص این بیماری صرفا به کمک این علائم قابل انجام نیست زیرا بسیاری از بیماری‌های گوارشی با این علائم بروز پیدا می‌کنند، بنابراین پزشک باید علاوه بر تشخیص‌های کلینیکی نمونه‌برداری از روده و یکسری آزمایش‌های کمکی نیز تجویز کند.


این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: این بیماری در برخی افراد تنها قسمت انتهایی روده را درگیر می‌کند اما در برخی دیگر می‌تواند قسمت چپ روده و علاوه بر آن روده عرضی را نیز گرفتار کند و در کم‌تر از 5 درصد موارد نیز تمام روده درگیر این بیماری می‌شود.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته