دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دوازدهمین مسابقات ربوکاپ معرفی شد /9

پهپاد عمود پرواز VTOL دانشجویان اسلامشهر و قیامدشت

گروه چهار نفره «سها» متشکل از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مکانیک از دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحدهای اسلام‌شهر، تهران غرب و قیامدشت، پهپادی را طراحی کرده‌اند که با تلفیق دو نوع پهپادبال متحرک و بال ثابت، بیشترین کارآیی و کمترین میزان مصرف انرژی را دارد.
کد خبر : 170627

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا، وحید احمدی گفت: «پهپادها دو دسته هستند: بال متحرک یا مولتی روتو و بال ثابت. هر کدام از این پهپادها مزایا و معایبی دارند. مثلا بال‌ متحرک‌ها مانور بالایی دارند و فرود و برخاست آنها عمودی است و می‌توانند یکجا بایستند. اما عیب بزرگ آنها میزان مصرف بالایی است که دارند. در مقابل بال ثابت‌ها مصرف انرژی کمی دارند اما نیازی به باند پرواز ندارد و یکجا هم نمی‌تواند بایستد».


وی افزود: «ما با ترکیب این دو توانستیم عیب‌های هر کدام را برطرف کنیم و از مزایای آنها بهره ببریم. به این معنا که این پهپاد عمود پرواز می‌کند و زمانی که به یک سرعت معین می‌رسد، موتور پنجم یا عقب آن روشن می‌شود و مولتی روتورها خاموش می‌شوند. در این صورت با مصرف کمتر انرژی برد زیادی را ادامه می‌دهند».


احمدی گفت که هدف ساخت و طراحی این پهپاد برای جنگل‌بانی و ارسال بسته‌های امدادی است.


وی افزود: «می‌توان بیشتر از 100 نقطه را از قبل برای این پهپاد برنامه‌ریزی کرد تا به تمام آن نقاط پرواز کند. این پهپاد برای پرواز اتوپایلوت دارد؛ یعنی به صورت خودکار می‌نشیند و پرواز می‌کند».


به گفته وی، این پهپاد امکان ارسال تصویر آنلاین را دارد و برد آن 50 کیلومتر است. همچنین می‌تواند تا هشت کیلوگرم بار را بلند و حمل کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته