دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1396 - 12:21
جریمه 150 هزار دلاری فدراسیون فوتبال از سوی فیفا

مهدی تاج: حال فوتبال برای منصفان خوب است/ وارونه نویسان هم معتقدند بهترین تیم ملی را داریم/ مسئولان تیم ملی نباید کاسه داغ‌تر از آش شوند

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: شرایط فوتبال برای آنهایی که منصف هستند خوب است و فوتبال حال خوبی دارد.
کد خبر : 170314

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، مهدی تاج در نشست خبری صبح امروز (یکشنبه) خود که در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد، با تبریک سال نو گفت: «موضوعی که ضرورت ایجاد کرد که نشست امروز را برگزار کنیم، توضیحاتی درباره مسائل انضباطی بود. جلسه‌ای در این باره داشتیم و اکنون می‌خواهم توضیحاتی ارائه دهم.»


شرایط فوتبال برای آنهایی که منصف هستند خوب است




وی ادامه داد: «از طرفی هم تمایل داشتیم در سال جاری ملاقاتی داشته باشیم با اصحاب رسانه و هر زمان ضرورتی باشد این کار را خواهیم کرد. خوشبختانه شرایط فوتبال برای آنهایی که منصف هستند خوب است و فوتبال حال خوبی دارد. برای برگزاری یک مسابقه فوتبال دستگاه‌های مختلف باید دست به دست هم بدهند و خوشبختانه از لحاظ آنها که منصف هستند فوتبال حال خوبی دارد. در حال آماده سازی برای جام جهانی جوانان هستیم و شرایط‌مان خوب است. همین که بعد از 16 سال به جام جهانی رفتیم مطلوب ماست و هم اینکه به مرحله بعد برویم از اهداف‌مان در همه جام جهانی‌ها است. مسابقات جام جهانی از 23 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و با تیم‌های کاستاریکا، زامبیا و پرتغال هم‌گروه هستیم و ارزیابی ما از گروه‌مان مثبت است. امیدواریم پس از 16 سال دوری از این مسابقات از گروه‌مان صعود کنیم. از سوی دیگر فوتبال ساحلی هم باید از عناوین خود در جام جهانی باماها دفاع کند و نوجوانان هم خود را برای جام جهانی آماده می‌کنند که از این تیم ارزیابی مثبتی داریم. همین که این تیم در بین بهترین‌های دنیا انتخاب شده مثبت است اما به دنبال این هستیم که تیم ملی نوجوانان هم به مرحله بعد بروند.»






مسابقات فوتسال بسیار نگران کننده است






وی گفت:‌ «فوتسال‌مان را هم برای جام جهانی آماده می‌کنیم و در این رشته هم وضعیت مطلوب است. تنها مسئله‌ای که این روزها باعث نگرانی ما شده است، شرایط و فضای مسابقاتی است که در فوتبال کشور برگزار می‌شود. ما با یک عدد معقول 40 تا 45 میلیاردی موفق شدیم بالاتر از کشورهای متمول آسیا به عنوان بهترین تیم آسیا انتخاب شویم که این موضوع برای فوتبال کشور یک امتیاز مهم است. این موفقیت‌ها با تلاش باشگاه‌ها، صداوسیما و رسانه‌ها به دست آمده اما تنها نگرانی ما مسائلی است که در برگزاری مسابقات فوتبال به وجود آمده است.»






اگر 100 بار در یک بازی لیزر انداخته شود ما باید 100 جریمه 5 هزار دلاری پرداخت کنیم. در این خصوص با ارکان قضایی فدراسیون فوتبال هم صحبت کردیم تا چنین مباحثی برای بازی‌های لیگ هم اعمال کنند. چنین کارهایی مخرب است و به نفع مملکت نیست





رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: «باید دست به دست هم بدهیم و با همکاری رسانه‌ها و صداوسیما که می‌تواند نقش پررنگی در آگاه‌سازی تماشاگرانی که در ورزشگاه حاضر می‌شوند مشکلات را از سر راه برداریم. مشکلاتی که ممکن است برای فوتبال ایران غیرقابل جبران باشد. در بازی با چین متاسفانه اتفاقاتی افتاد که ما نامه‌ای نگران‌کننده دریافت کردیم. ناظر مسابقه و داور گزارش بدی از پرتاب نارنجک ارسال کردند که فیفا در این خصوص از ما سوالاتی را پرسیده است که باید پاسخ دهیم. همچنین برخی تماشاگرها پرچم‌های فیفا را پایین آوردند که باید در این خصوص نیز جریمه مالی پرداخت کنیم.»






دوستدار فوتبال هستند اما نارنجک به ورزشگاه می‌آورند!






وی افزود: «در بازی با چین ما فقط چند نمونه پرتاب نارنجک دیدیم اما در گزارشی که فیفا به ما داده و داور آن را ارائه کرده است نارنجک‌ها بسیار بیشتر است و فیفا از این مسائل اظهار نگرانی کرده است. باید به این مسائل رسیدگی شود و فرهنگ‌سازی کنیم. نمی‌دانم چه کسی می‌تواند دوستدار فوتبال باشد اما نارنجک به ورزشگاه بیاورد آن هم جایی که تیم ملی پیروز شده و شرایط بسیار مناسبی داریم. ما بهترین شرایط فوتبالی را در قبل و بعد از انقلاب در حال حاضر داریم چرا که تا به حال به چنین شکلی به جام جهانی نزدیک نشد‌ه‌ایم حتی افرادی که بیشتر نقد و وارونه‌نویسی می‌کردند و منتقد تیم ملی بودند هم امروز معتقدند که ما تیم ملی خوبی داریم اما در همین شرایط من احساس می‌کنم دست‌هایی در کار است و یا افرادی که صلاح تیم ملی را نمی‌خواهند قصد این را دارند که مردم از دیدن مسابقات ملی محروم شوند. ما با پلیس امنیت همکاری خوبی داریم و باید این مسائل هر چه زودتر از بین برود، خیلی بد است که کنار داور نارنجک زده شود. این به هیچ وجه نه خیرخواهانه است و نه بحث تهییج تماشاگران در کار است. کار بسیار بدی در بازی با چین صورت گرفت. امیدوارم چنین کارهایی سازمان‌یافته نباشد. شاید بگویند که هواداری تحریک شده و این کار را انجام داده اما هواداران باید هیجان خود را کنترل کنند.»






رئیس فدراسیون فوتبال اظهار داشت: «مسائلی که گفتم مربوط به بازی با چین بود اما موارد دیگری هم وجود دارد که AFC برای همه کشورها ارسال کرده و فقط مربوط به ما نیست. خشونت از سوی ارکان بازی، جنجال با داور مسابقه یا بازیکن حریف برای بازیکن محرومیت به دنبال خواهد داشت و شاید هواداران تعجب کنند بازیکن تیمی در طول بازی کارتی هم نگرفته اما 2،3 جلسه محروم شده و این مسئله جزو مواردی بوده که AFC اخیرا برای ما ارسال کرده است.»






باید 150 هزار دلار جریمه برای خشونت افراد پرداخت کنیم






تاج یادآور شد: «استفاده از مواد آتش‌زا و قابل انفجار جریمه به دنبال دارد و همین اتفاق اخیر جریمه 150 تا 200 هزار دلاری را به ارمغان آورد که با این درآمدها برگزاری بازی برای ما صرفی ندارد. وقتی می‌توان با 150 هزار دلار اردویی برگزار کرد، چرا باید آن را برای خشونت یک فرد پرداخت کنیم؟ این جریمه‌ها در بار دوم و سوم و تا 5 بار قابل افزایش است که چنین مسئله‌ای ما را نگران می‌کند به خاطر همین جلسه گذاشتیم تا رسانه‌ها کمک کنند تا این موارد را از میان برداریم و حتی خود هواداران باید روی سکوها کسانی که نارنجک پرتاب می‌کنند را نکوهش کنند. اگر در بازی با چین دو نفری که نارنجک پرتاب کرده بودند را دستگیر نمی‌کردیم حتی امکان داشت داور، بازی را نیمه‌تمام اعلام کند و آن وقت اتفاقات به مراتب بدتری رقم می‌خورد. با این حال اکنون باید فقط جریمه بدهیم. این موارد و قطع شدن بازی در آیین‌نامه جدید انضباطی وجود دارد و باید مراقب چنین رفتارهایی باشیم.»




وی به سایر ناهنجاری‌های روی سکوها اشاره کرد و گفت: «انداختن فلاش و لیزر به سوی ارکان بازی برای هر بار 5 هزار دلار جریمه دارد که این جریمه‌ها قطعی است حتی اگر 100 بار در یک بازی لیزر انداخته شود ما باید 100 جریمه 5 هزار دلاری پرداخت کنیم. در این خصوص با ارکان قضایی فدراسیون فوتبال هم صحبت کردیم تا چنین مباحثی برای بازی‌های لیگ هم اعمال کنند. چنین کارهایی مخرب است و به نفع مملکت نیست و به نظر نمی‌رسد کسانی که دوستدار انقلاب، کشور و ورزش و فوتبال باشند چنین کاری را انجام دهند. ما با هر ناهنجاری باید جریمه پرداخت کنیم و این برای ما خوب نیست.»






ما بهترین شرایط فوتبالی را در قبل و بعد از انقلاب در حال حاضر داریم چرا که تا به حال به چنین شکلی به جام جهانی نزدیک نشد‌ه‌ایم حتی افرادی که بیشتر نقد و وارونه‌نویسی می‌کردند و منتقد تیم ملی بودند هم امروز معتقدند که ما تیم ملی خوبی داریم اما در همین شرایط من احساس می‌کنم دست‌هایی در کار است و یا افرادی که صلاح تیم ملی را نمی‌خواهند قصد این را دارند که مردم از دیدن مسابقات ملی محروم شوند





رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: «در مواردی که به آن اشاره شده پرتاب بطری آب و قوطی‌های آلومینیومی نیز جریمه دارد که اگر این بطری‌ها خالی باشد سه هزار دلار و اگر پُر باشد پنج هزار دلار جریمه دارد. شما حساب کنید اگر از بین این همه جمعیت تیم ما گلی بزند و بعد از هر گل حداقل 20 نفر بخواهند از خوشحالی بطری به سمت زمین پرتاب کنند ما باید برای یک گل 100 هزار دلار جریمه بدهیم. از کجا باید این مبلغ را بیاوریم؟ حتی اگر هم داشته باشیم چرا باید چنین پولی را برای رفتار ناشایست پرخاشگران پرداخت کنیم؟»






تاج اضافه کرد: «پرتاب سنگ و موارد مشابه نیز پنج هزار دلار جریمه دارد و ما باید حواس‌مان را بیشتر از این جمع کنیم، ضمن اینکه در ادامه این موارد آمده که نمایش شعارهای مذهبی سیاسی و شعارهایی که به سمت نژادپرستی می‌رود با نظارت ناظر بازی شامل جریمه می‌شود. خوشبختانه ما شعار نژادپرستانه نداریم اما همه این موارد مشمول جریمه خواهد بود. مسئله دیگری که فیفا و AFC بسیار روی آن حساس هستند ورود افراد غیرمرتبط با بازی به درون زمین است که شاید این مورد به خبرنگاران مربوط شود و کسانی می‌توانند وارد زمین شوند که ID کارت مرتبط با برگزاری بازی را داشته باشند. در غیر این صورت بابت ورود هر فرد غیرمرتبط به زمین باید 5 هزار دلار جریمه دهیم. با توجه به این موضوع از این پس سخت‌گیری‌های بسیار زیادی خواهیم داشت.»






رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «ممکن است در بحث پخش تلویزیونی صداوسیما، به دلیل استفاده از پهپاد یا اشیایی که قبل از بازی اعلام نکرده باشد، جرایمی را برای فوتبال ایران در نظر بگیرند. بستگی به شدت جرایم این محکومیت‌ها در نظر گرفته می‌شود و تصور من این است شرایط سختی در پیش باشد. شاید جرایم نقدی برای رقبای ما چندان مسئله مهمی نباشد اما پرداخت این پول‌ها با توجه به مشکلات مالی فوتبال ایران برای ما سنگین است.»






مسئولان تیم ملی باید خودشان را کنترل کنند






تاج عنوان کرد: «باید بخشی از آماده‌سازی تیم ‌های ملی را برای پرداخت این جرایم در نظر بگیریم و بهتر این است به جای این کار فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا دچار مشکل نشویم. فدراسیون فوتبال در این زمینه تیزری را آماده کرده و با تفاهم با صداوسیما قرار است به زودی پخش شود. با فرهنگ‌سازی باید تماشاگر حاضر در ورزشگاه متوجه شود فقط برای تماشای مسابقه در ورزشگاه حاضر شده است. مسئولان برگزارکننده مسابقه نیز باید خودشان را کنترل کنند. یکی از مسئولان تیم ملی در بازی با قطر بعد از گلزنی تیم ملی وارد زمین شده که جریمه‌ای در این خصوص برای فوتبال ایران در نظر گرفته شده است. ما نباید کاسه داغ‌تر از آش شویم و باید خوشحالی خود را کنترل کنیم. در غیر این صورت خودمان متضرر می‌شویم و باید جریمه آن را پرداخت کنیم.»






وی در پاسخ به این سوال که رایگان کردن مسابقات تیم ملی چقدر در پیش آمدن این اتفاقات موثر است عنوان کرد: «شاید یکی از دلایل این موضوع رایگان کردن بازی‌های تیم ملی باشد اما فدراسیون فوتبال به این مسئله اعتقاد دارد که مردم باید به بهترین شکل از مسابقات تیم ملی بهره‌برداری کنند. یکی از امتیازات فوتبال ایران نسبت به کشورهای منطقه حضور تماشاگران است.»






وی در مورد اینکه چرا در مسابقات داخلی با این رفتارها مماشات می‌شود، گفت: «کاملا درست است. در لیگ هم باید این محدودیت‌ها را ایجاد کرد البته اگر گزارش ناظر به موقع برسد کمیته انضباطی حکم را به موقع اجرا می‌کند ولی اگر گزارش به تحقیق نیاز داشته باشد و گزارش‌ها متفاوت باشد آن زمان حکم هم به تعویق خواهد افتاد. درست است باید در لیگ هم این مسائل را جدی گرفت. چون همین تماشاگران داخلی هستند که برای تیم ملی هم می‌آیند اما اگر فرهنگ‌سازی شود و بدانند جرائمی در کار است دیگر اینکارها را نمی‌کنند. البته این جرائم برای کمیته انضباطی هم صادق است و آئین‌نامه این کمیته در حال تغییر.»






حسن زاده نه اسنعفا کرده نه کسی گفته استعفا کند






رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال علاوه بر آئین‌نامه آیا رئیس کمیته انضباطی هم تغییر می‌کند، گفت: «حسن‌زاده دیروز و امروز مصاحبه کرده اما یکسری قلب‌ها مریض است. دیروز یکی دو تا سایت هم مطالبی نوشته بودند که ریشه‌اش یکی است. در فدراسیون فوتبال 8 ماه پیش براتی به جای نصیرزاده آمد و نصیرزاده نیز از کمیته تدوین مقررات استفعا کرد که آن را پذیرفتیم اما حسن‌زاده به کارش ادامه می‌دهد و نه استعفا کرده و نه کسی گفته استعفا کند و دیروز یک سایت نوشته بود که تاج اعلام کرده ظرف یکی دو روز آینده استفعا کند که چنین چیزی نیست.»






فدراسیون فوتبال در زمینه فرهنگی تیزری را آماده کرده و با تفاهم با صداوسیما قرار است به زودی پخش شود. با فرهنگ‌سازی باید تماشاگر حاضر در ورزشگاه متوجه شود فقط برای تماشای مسابقه در ورزشگاه حاضر شده است





تاج در ادامه نشست خبری در مورد اینکه طباطبایی مدیر مجموعه آزادی گفته بود ما تذکرات را مکتوب به فدراسیون اطلاع داده بودیم و نباید دیمی تماشاگران را دعوت کرد،‌گفت: «در این مورد شورای تامین نظر می‌دهد اما از طرف ورزشگاه آزادی برای ما چیزی ننوشتند که استحکام کم است و فرو می‌ریزد. هر چند یکی نوشته بود ورزشگاه آزادی در حال فروپاشی است اما با این دروغ‌ها آبروی خود سایت‌ها می‌رود و مردم دیگر آن را نمی‌خوانند. هر خبر درستی را هم خودمان از طریق سایت‌مان اعلام می‌کنیم اما هیچ کسی برای فدراسیون ننوشته که بلوک‌ها خراب است و احتمال فروپاشی وجود دارد و به ما اعلام نشده که اگر ظرفیت پر شود مشکلی پیش می‌آید. اگر هم اعلام شود باید با مهندسی باشد. به طور مثال مدبر قبل از بازی دربی کاملا استحکام ورزشگاه را چک کرده و آن را تائید کرد. اما نامه‌ای ننوشته شده که مشکلاتی وجود دارد.»






رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص چگونگی نحوه ورود مواد محترقه با وجود بازرسی تماشاگران عنوان کرد: «نیروی انتظامی همیشه با ما در این خصوص همکاری داشته است. روز گذشته با فرمانده یگان ویژه کشور دیداری داشتم و در خصوص این مسائل به صحبت پرداختیم. باید از نیروهای یگان ویژه که با وجود ماموریت‌هایی که همیشه با آن دست به گریبان هستند اما در برگزاری مسابقات فوتبال در سراسر کشور با ما همکاری می‌کنند تشکر کنم. از طرفی نحوه ورود مواد محترقه به ورزشگاه قابل بررسی است و باید مشخص شود چگونه این نارنجک‌ها به ورزشگاه آزادی آورده می‌شود. در این خصوص باید جرایم سنگینی برای تماشاگرانی که آنها را پرتاب می‌کنند در نظر گرفت و دستگاه قضایی باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام دهد و به هیچ عنوان در مقابل این رفتار کوتاه نیاید چرا که ضرر آن متوجه فوتبال کشور خواهد شد.»






ساندویچ فروشان هم مورد بازرسی قرار می دهیم






وی خاطرنشان کرد: «اگر کمک داور دیدار ایران و چین پس از برخورد مواد محترقه از جای خود بلند نشده بود آیا ادامه بازی برگزار می‌شد؟ نه تنها ما آن دیدار را 3 بر صفر واگذار می‌کردیم بلکه در سرنوشت دیدارهای آینده ما نیز تاثیرگذار بود. در حال حاضر که تیم ملی در بهترین شرایط خود بعد از انقلاب قرار دارد، نباید یک نفر با رفتار خود تیم ملی را محروم کند. باید خدا را شاکر بود که پلیس بعد از این اتفاق سریعا یکی دو مظنون را دستگیر کرد.حتی ما در نظر داریم کسانی که قبل از بازی برای فروش ساندویچ و تخمه به ورزشگاه می‌روند و مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند را از این به بعد بررسی کنیم. اینها در لحظه ورود به ورزشگاه مورد بازبینی قرار نمی‌گیرند و ما به دنبال مراقبت بیشتر در ورود این افراد نیز هستیم و سخت‌گیری‌هایی را در این خصوص اعمال خواهیم کرد. قرار است حتی بوفه ورزشگاه آزادی را بررسی کنیم و جاهایی که ممکن است پیش از این مورد بازبینی قرار نمی‌گرفتند به شدت بررسی کنند. ممکن است این مسئله اعتراض‌های نیم‌بندی نیز همراه داشته باشد اما دیگر چاره‌ای نداریم.»






باید منتظر حکم فیفا در مرود بازی ایران و ازبکستان باشیم






وی در خصوص احتمال محرومیت ایران از حضور تماشاگرانش در دیدار مقابل ازبکستان گفت: «من نمی‌دانم جواب این سوال چه خواهد بود اما با همکاری مشاوران بین‌المللی پاسخی تهیه کردیم و به خوبی جواب فیفا را دادیم. باید منتظر باشیم تا ببینیم چه حکمی صادر خواهد شد اما امیدوارم اتفاقی در این خصوص نیفتد. به حضور هواداران‌مان در بازی با ازبکستان نیاز داریم، هرچند جرایم نقدی در نظر گرفته شده نیز برای فدراسیون فوتبال ایران کمتر از محرومیت نیست. فدراسیون برای پرداخت این جرایم باید از اردوها و امکانات آماده‌سازی تیم‌های ملی بانوان، نوجوانان و 18 تیمی که در اردو حضور دارند کم کند تا بتواند این جرایم را پرداخت کند.»






اکنون نمی‌توانیم باشگاه‌های بدهکار را به لیگ راه ندهیم. چون اگر قرار باشد اینگونه عمل کنیم فقط 2 تیم می‌مانند. ما با قوانین دیگری مانند جذب نکردن بازیکن خارجی، پرداخت 30 درصد بدهی‌های باشگاه در فصل نقل و انتقالات و چنین مواردی قصد داریم بدهی باشگاه‌ها را صاف کنیم





رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به جرایم باشگاه‌ها و پرونده‌های انضباطی آنها در فیفا گفت: «در حال حاضر برخی باشگاه‌های ما پرونده‌ها و جرایمی که از فیفا دارند که از رسانه‌ها می‌خواهیم به باشگاه‌ها کمک کنند. این پرونده‌ها برای مدیران فعلی نمره منفی نیست و این مدیران وارث بدهی‌های مدیران قبلی هستند. مدیران فعلی حتی از بودجه فعلی باشگاه‌ها برای صاف کردن بدهی‌ها بهره می‌برند و نباید پرونده‌های فعلی را اهرمی برای برداشتن مدیران فعلی کنیم. گاهی اوقات نمایندگان مجلس هم با ما تماس می‌گیرند و می‌خواهند مثلا محرومیت باشگاهی را ببخشیم اما اینگونه نیست که آنها فکر می‌کنند . اگر آنان می‌خواهند به باشگاه شهرشان یا باشگاه مدنظرشان کمک کنند بهتر است نوع دیگری این کمک انجام شود؛ اگر می‌توانند پول تهیه کنند و به مدیران باشگاه‌ها بدهند، تا آنها بتوانند مشکلات را از میان بردارند نه اینکه فقط مصاحبه کنند. برخی‌ها می‌خواهند ما باشگاه‌هایی که جریمه شدند را ببخشیم یا از من می‌خواهم چنین دستوری بدهم اما من به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال و چه سایر ارکان نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم، من هم دخالتی در مسائل انضباطی ندارم و شاید فقط بتوان دستوری برای بررسی مجدد داد.»






تراکتورسازی 5 پرونده محکومیت در کمیته انضباطی دارد






تاج ادامه داد: «در حال حاضر درباره پرونده‌های باشگاه‌ها در فیفا باید بگویم باشگاه تراکتورسازی 5 پرونده محکومیت در کمیته انضباطی دارد و 3 پرونده‌ آنها نیز در کمیته تعیین وضعیت است. خوشبختانه پرونده‌ای در کمیته استیناف یا اخلاق نداریم و پرونده‌هایی که در CAS باشد به ما اعلام نمی‌شود، فیفا هم که چنین مواردی را به ما اعلام می‌کند ما در آنها موثر نیستیم بلکه فقط به عنوان مطلع به ما ارجاع می‌دهد و فقط خود باشگاه‌ها در این پرونده‌ها موثر هستند. در حال حاضر سایر باشگاه‌ها نیز پرونده‌هایی در فیفا دارند که برای پرسپولیس 11 پرونده تعیین وضعیت و 2 پرونده انضباطی وجود و استقلال نیز 3 پرونده انضباطی دارد. خوشبختانه پرسپولیس و استقلال به شدت پیگیر این پرونده‌ها هستند و برای حل کردن آنها اقدام کردند و پیگیر این پرونده‌ها هستند. تلاش این دو باشگاه این بوده که پرونده‌ها به کمیته تعیین وضعیت برود که تازه اولین قدم محسوب می‌شود در حالی که در گذشته شکایت می‌شد و حتی باشگاه‌ها اعتراضی هم نمی‌کردند.»






کسر 6 امتیاز از سوی فیفا کذب محض است






وی گفت: «سایر باشگاه‌ها نیز پرونده‌هایی دارند که دیگر در تعداد آنها ریز نمی‌شویم اما تا این لحظه هیچ حکمی برای هیچ تیمی نیامده و شایعه کسر 6 امتیاز و سایر موارد درست نیست. از سوی دیگر استقلال ادعا کرد تمام پرونده‌های انضباطی خود را به جز 3 پرونده صاف کرده که ما این ادعا را به فیفا ارجاع دادیم و این اتفاق زمانی ثابت می‌شود که فیفا به ما نامه رسمی بزند. رسانه‌ها باید به استقلال و پرسپولیس کمک کنند تا این مشکلات را از میان بردارند.»






باشگاه‌های بدهکار نمی‌توانند بازیکن جدید جذب کنند






تاج در پاسخ به این سوال که آیا محرومیت باشگاه‌های بدهکار از جذب بازیکن خارجی شامل بازیکنانی که در حال حاضر در لیگ ایران هستند هم می‌شود، یا نه، گفت: «خیر این قانون شامل بازیکنان موجود نمی‌شود و ما نمی‌توانیم قرارداد بازیکنی را لغو کنیم که این مصداق بارز دخالت فدراسیون فوتبال است اما اگر باشگاهی بخواهد بازیکن جدید بگیرد نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد، ضمن اینکه سیستم TMS داخلی نیز از ابتدای فصل آینده راه‌اندازی و آیین‌نامه انضباطی جدید نیز از اول فصل آینده اجرایی می‌شود. »






اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند به باشگاه شهرشان یا باشگاه مدنظرشان کمک کنند بهتر است نوع دیگری این کمک انجام شود؛ اگر می‌توانند پول تهیه کنند و به مدیران باشگاه‌ها بدهند، تا آنها بتوانند مشکلات را از میان بردارند نه اینکه فقط مصاحبه کنند





او درباره بدقولی باشگاه‌ها در پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خود مانند باشگاه نفت و اینکه چه تضمینی به فدراسیون فوتبال داده‌اند گفت: «ما دیروز در بازرسی کل کشور یک جلسه چهار ساعته داشتیم. اعضای هیات رئیسه هم بودند. یک بحث جدی درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود دارد. مدیران محترم باشگاه‌ها کار سختی برای اداره این دو باشگاه با شرایط فعلی دارند. راجع به تیم‌های فعلی هم فدراسیون کار خوبی انجام داده است. ما با یک مکانیزم چهار ساله بدهی‌ها را صاف می‌کنیم. اگر بخواهیم باشگاه‌های بدهکار را به لیگ برتر راه ندهیم تیمی نمی‌ماند. دو تیم می‌مانند که باید ۱۶ بار با هم بازی کنند. الان زمانی می‌توانند بازیکن خارجی بگیرند که بدهی‌های خود را صاف کنند. حق بازیکنان و مربیان باشگاه نفت است که حق خود را بگیرند. آقای دایی به شخصه مطالبات بازیکنان را می‌دهد که لیگ چند پاره نشود. باید سخت‌گیری‌ها سخت‌تر هم شود. در لیگ یک فشار آوردند چرا یگ گروهی کردید؟ اما الان پنج، شش تیم برای قهرمانی می‌جنگند. اصرار دارم تعداد تیم‌ها کمتر شود.»






نامزد شدن داوران بازنشسته در شورای شهر مشکل‌ساز نیست






رئیس فدراسیون فوتبال همچنین درباره نامزد شدن داوران در انتخابات شورای شهر گفت: «داورانی که بازنشسته شده‌اند مشکلی ندارند. اگر نامزد شوند به کارشان آسیب می‌زند. کمیته داوران باید به این موضوع رسیدگی کند.»






۴۸ تیمی شدن جام جهانی به نفع آسیا است






تاج درباره اینکه آیا ۴۸ تیمی شدن جام جهانی به نفع ایران است گفت:« ۴۸ تیمی شدن جام جهانی به نفع آسیا است. خیلی آسان و راحت به مسابقات می‌رویم. الان با شرایط خوبی به مسابقات می‌رویم اما ۴۸ تیمی شدن به ما کمک می‌کند. اگر کسی می‌خواهد به فوتبال کمک کند و معتقدند مردم از پیروزی‌های فوتبال مسرور هستند به فوتبال کمک کنند و مشکلات تیم‌ها را حل کنند. اگر غیر از مجرای قانونی فوتبال عمل کنند برای ما دردسر می‌شود. الان تیم‌های بدهکار وضعیت خوبی ندارند.»






رییس فدراسیون فوتبال درباره برگزاری بازی نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث و هزینه‌های هنگفت اردو و بازی های خارج از کشور گفت: «در فدراسیون فوتبال تیم های ملی اگر ضرورت نداشته باشند به خارج از کشور اعزام نداریم. می‌خواهیم شرایطی را در داخل کشور فراهم کنیم که به خارج از کشور نرویم. ما می‌خواهیم به جام جهانی برویم و باید در حد و قواره تیم‌های جام جهانی باشند. الان تبریز امکانات خوبی فراهم کرده است. هتل و زمین مناسب تهیه کرده‌اند. برای شورای برون مرزی نوشتیم فدراسیون فوتبال به ندرت درخواستی را به آن جا می‌برد مگر اینکه درخواست ضروری داشته باشد. منطقه بندی مسابقات را می‌خواهند تغییر دهند و عربستان و ایران کنار هم نباشند. میزان رویارویی دو تیم با هم کمتر شود.»






او در پاسخ به این سوال که آیا برای تیم ملی بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های خوب را در برنامه داریم و اینکه آیا با کی‌روش برای ادامه کار توافق می‌شود؟ گفت: «این هفته جلسه‌ای با کی‌روش داریم تا برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. قبل از بازی ازبکستان هم یک بازی تدارکاتی داریم. رومانی و عمان شامل این تیم‌ها نیستند. یک تیم که به ازبکستان نزدیک است. یک بازی قبل از ازبکستان داریم. با آمادگی به مصاف ازبکستان می‌رویم. جای تشکر و قدردانی دارد، برخی دوستانه گفتند که به سمتی نروید که مانند بازی با کره جنوبی در تاسوعا بازی کردیم. خوشبختانه این بازی جلوتر افتاد و ما به تولد امام حسن محتبی (ع) نزدیک شدیم. طبیعی هم هست. امیدوارم ما به شادی مردم کمک کنیم. حتما با تیم‌های خوب بازی خواهیم کرد. متناسب با شرایط و بودجه بازی‌ها را تدارک می‌بینیم.»






بازیکن متهم به پول گرفتن می‌شود اما به پولش نمی‌رسد






تاج درباره اینکه آیا برای کاهش قراردادها هم اقداماتی انجام می‌شود؟ گفت: «از کسانی که روی اقتصاد مقاومتی در ورزش کار می‌کنند تشکر می‌کنم. نامه‌ای به همه باشگاه‌ها زدم که این موضوع روی دستور کار شما قرار بگیرد. ما هم در هیات رییسه فدراسیون فوتبال دو جلسه داشتیم. بسیاری از این قراردادها پرداخت نمی‌شود. نوشته می‌شود، اعلام می‌شود، به ضرر بازیکن جوسازی می‌شود، بازیکن متهم به گرفتن پول می‌شود، ممنوع الخروج هم می‌شود اما به پولش نمی‌رسد. به باشگاه‌ها گفتیم این را بر اساس توانمندی خودتان تنظیم کنید. باید در همه بخش‌ها این موضوع مدنظر قرار بگیرد.»






در لیگ یک خواهان کمتر شدن تعداد تیم‌ها هستم






تاج همچنین در خطاب به خبرنگاری که در خصوص بیانیه شدید باشگاه پرسپولیس سؤال پرسید، گفت: «آیا ادامه اقداماتی که بعد از این بیانیه انجام شد و صحبت‌هایی که عنوان شد را خوانده‌اید؟ ادامه دادن این موضوع دیگر مریضی است. من با بازرسی کل کشور در خصوص تیم‌های بدهکار در لیگ فوتبال ایران جلسه داشتم و باید بگویم که این بدهی‌ها را در یک سال نمی‌توانیم از تیم‌ها بگیریم. بلکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم طی 3 یا 4 فصل تیم‌ها تسویه حساب کنند. ما اگر بخواهیم سفت و سخت پای حرف‌هامان بمانیم در لیگ برتر دو تیم بیشتر حق بازی کردن نخواهند داشت و باید آن دو تیم با هم 16 بار بازی کنند. در خصوص تیم نفت باید بگویم که متاسفانه مسئولین این باشگاه به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و من هم 2 نامه برای پیگیری حق و حقوق اعضای این تیم به کمیته انضباطی داده‌ام. البته باید از علی دایی تشکر کرد که عملکرد خوبی در این مدت داشته و اجازه داد که این تیم نیمه‌کاره لیگ را رها کند. در این موارد باید سخت‌گیری بیشتر شود تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. من حتی در لیگ یک هم خواهان کمتر شدن تعداد تیم‌ها هستم چراکه چند تیم نمی‌توانند آنطور که باید و شاید اداره شوند. باید تیم‌هایی حضور داشته باشند که توانایی حضور در مسابقات را داشته باشند. »






جشن قهرمانی پرسپولیس در آزادی برگزار می‌شود






تاج درباره اینکه آیا قرار است جشن قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی و زودتر از پایان لیگ برگزار شود، گفت: «اگر پرسپولیس قهرمان شود این اتفاق رخ می‌دهد. اگر فردا نگویند رئیس فدراسیون به استقبال قهرمانی پرسپولیس رفته است، باید بگویم پرسپولیس در صورتی که در بازی با ماشین‌سازی قهرمان شود یا احیانا در بازی بعدی قهرمانی این تیم مسجل شود، جشن قهرمانی در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.»






جریمه‌ها ربطی به داشتن یا نداشتن کرسی ندارد






وی در خصوص اینکه چرا ما در مجامع بین‌المللی قدرتی نداریم که مقابل این جریمه‌ها و چنین مواردی را بگیریم گفت: «اکنون شرایط خوبی در فیفا داریم و خود من عضو بزرگترین و قوی‌ترین کمیته فیفا هستم که تمام اعضای هیئت رئیسه فیفا، رئیس و دبیرکل هم عضو این کمیته هستند. در همین کمیته تصمیم گرفته شد که 8 سهمیه برای جام جهانی به قاره آسیا تعلق بگیرد. ما در AFC هم وضعیت خوبی داریم اما جریمه‌ها ربطی به داشتن یا نداشتن کرسی ندارد. حتی اگر رئیس فیفا و AFC هم ایرانی باشد ما باید جریمه‌ها را پرداخت کنیم.»






من عضو کمیته مسابقات هستم و کرسی هم داریم






رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این ارتباط که فدراسیون فوتبال در ماجرای بازی با سوریه هم نتوانست کاری کند و تیم ملی در باتلاق بازی کرد گفت: «در اینجا بحث جریمه مطرح شد که من اینگونه پاسخ دادم، باید بگویم در فیفا 27 کمیته تبدیل به 6 کمیته شده و 9 کمیته را یکی کردند که تبدیل به کمیته مسابقات شده و اکنون من عضو این کمیته هستم پس نمی‌توانیم بگوییم که ما در مجامع بین‌المللی کرسی نداریم و داشتن کرسی ارتباطی به پرداخت نکردن جریمه یا بخشیدن پرونده باشگاه‌ها ندارد.»






لیدر‌ها باید روی رفتارشان کنترل داشته باشند






تاج درباره اینکه در ورزشگاه‌های دنیا اگر هواداری تخلفی داشته باشد او را ممنوع‌الورود می‌کند و چرا فدراسیون در این خصوص اقدامی نمی‌کند، اظهار داشت: «اتفاقا در این خصوص هم برنامه‌هایی داریم. من روز گذشته در دادسرا جلسه داشتم و با ارکان انضباطی خودمان هم جلساتی داشتیم. تصمیماتی گرفتیم که قبل از هر چیز لیدرها شناسنامه‌دار شوند و باشگاه‌ها باید لیدرهای خود را بشناسند. اگر هم فردی خاطی شناخته شود از ورود به ورزشگاه‌ها منع خواهد شد. باید با یک برنامه‌ریزی خاصی به این سمت برویم و همه باید در این خصوص کمک کنند. اگر هواداری بفهمد که با کاری که می‌کند به کشورش ضربه می‌زند هیچ وقت تخلف نخواهد کرد. برخی افراد هم هستند که به دنبال ضربه زدن بوده و باید آنها را شناسایی کنیم. همچنین رفتار لیدرها، مربیان، بازیکنان در برخورد هواداران نقش دارد و باید آنها نیز روی رفتار خود کنترل داشته باشند.»






وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ورزشی آنا مبنی بر اینکه سرپرست باشگاه پرسپولیس پس از دیدار با صنعت نفت آبادان مصاحبه‌ای کرد و گفت فدراسیون فوتبال نمی‌خواهد پرسپولیس قهرمان شود؛ چه پاسخی برای او دارد، گفت: «شما باید مصاحبه بعدی او را هم می‌خواندید و اگر خوانده‌اید و این سوال را مطرح می‌کنید این یک نوع مریضی است چون او پس از آن مصاحبه کرد و گفت چنین چیزی نگفته است.»






تاج در پایان از قطعی شدن قرارداد آدیداس با فدراسیون فوتبال خبر داد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته