دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1396 - 06:45
سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان در گفت‌و‌گو با آنا؛

رسیدن به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رویایی نیست/ ایرانی می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد/ موضوع صغرسنی به دقت رصد می‌شود

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان گفت: فوتبالیست‌های ایرانی در شرایط خاص کارهای بزرگی انجام می‌دهند و با بالابودن اعتمادبه‌نفس دور از دسترس نیست که ایران به نیمه‌نهایی مسابقات نوجوانان جهان برسد.
کد خبر : 170279

عباس چمنیان درباره شرایط تم ملی نوجوانان که دور جدید تمرینات خود را آغاز کرده است به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «ما پس از محرز شدن صعود تیم‌مان به رقابت‌های جام جهانی در ارزیابی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که باید در فاز اول تیم را بازسازی کنیم. قطعا کلاس رقابت‌های جام‌جهانی خیلی بالاتر از مسابقات آسیایی است و ما باید با تیمی آماده‌تر راهی مسابقات شویم.»


وی افزود: «از آنجایی که می‌دانستیم کشور ما سرشار از استعدادهای ناب فوتبالی است و اینکه در استعدادیابی‌هایی قبلی همه ظرفیت فوتبال ایران دیده نشده بود، از طریق مربیان معتمد و استعدایاب فدراسیون فوتبال در چهار ماه گذشته بازیکنان زیادی را مورد آزمایش قرار دادیم تا بهترین‌ها را انتخاب کنیم که در نهایت 7 تا 8 بازیکن از بین آنها در پایان این اردو انتخاب و به تیم اصلی اضافه می‌شوند. البته ما استعدادیابی را متوقف نمی‌کنیم و تا زمانی که فرصت باشد هر بازیکن آینده‌داری را به تیم ملی دعوت خواهیم کرد.»


سرمربی تیم ملی نوجوانان درباره حریفان تدارکاتی که قرار است با آنها بازی شود، بیان داشت: «یکی از برنامه‌‌هایی که ما به فدراسیون دادیم این است که با رقبایی بازی کنیم که بتوانند نقاط ضعف‌مان را مشخص کنند تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنیم. در این راستا هدف ما بازی با تیم‌های صاحب سبک جهان در رده سنی نوجوانان است و در این میان تیم‌های آفریقایی، اروپایی و به‌خصوص آمریکای جنوبی را مدنظر داریم ولی چون قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی 16 تیرماه است و هنوز مشخص نیست، قرار است با چه تیم‌هایی همگروه شویم که براساس آن حریفان تدارکاتی‌مان را برای شبیه‌سازی انجام دهیم، فعلا معلوم نیست با کدام تیم‌ها بازی خواهیم کرد.»


چمنیان با اشاره به اینکه هدف او ساختن نیمکتی قوی است، اظهارداشت: «تجربه‌ای که ما در مسابقات قهرمانی آسیا داشتیم این بود که یک سوم تیم عملا به ما کمکی نکردند و همان‌طور که گفتم در این مدت سعی کردیم تا با جدیت بازسازی نیمکت تیم نوجوانان را آغاز کنیم. با توجه به فشردگی رقابت‌های جام‌جهانی ما نیاز به این داریم که بازیکنانی بسیار آماده را روی نیمکت خود قرار دهیم تا برابر حریفان به مشکل نخوریم.»


وی ادامه داد: «در این مدت موفق شدیم مهره‌های مناسب‌تری را به تیم اضافه کنیم و در بین آنها بازیکنانی هستند که می‌توانند به همراه اسکلت اصلی تیم نوجوانان آمادگی تیم را بسیار بالاتر از قبل کند تا با قدرت بیشتری به مصاف حریفان برویم.»


او در مورد اینکه در میان بازیکنان فعلی تیم نوجوانان بازیکنانی هستند که بتوانند در آینده جزو ستاره‌های فوتبال ایران باشند، تصریح کرد: «جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که بازیکنان ما این ظرفیت را دارند که در آینده تبدیل به فوتبالیست‌های بزرگی شوند. باید بپذیریم که حلقه مفقوده فوتبال ما عدم استمرار بازیکنان نوجوان و جوان است. ما در این مرحله تلاش می‌کنیم تا استعدادهای آینده فوتبال کشورمان را شناسایی و به آنها کمک کنیم تا در مسیر فوتبال شناسایی شوند. امیدوارم این پتانسیل ابتدایی با حمایت‌های بعدی مسئولان ستاره‌های امروز تیم نوجوانان را تبدیل به بازیکنی کامل کند.»


سرمربی تیم ملی نوجوانان درباره مشکلات صغرسنی که همواره فوتبال ما را با مشکلاتی مواجه کرده تاکید کرد: «خوشبختانه فدراسیون فوتبال حساسیت ویژه‌ای روی این مسئله دارد و با دقت و ریزبینی خاصی این موضوع را پیگیری می کند. تمام کسانی هم که عباس چمنیان را می‌شناسند، می‌دانند که من مربی اخلاق‌مداری است و اجازه نمی دهد تیمش دچار چنین مشکل پیش‌پا‌افتاده‌ای شود.»


وی ادامه داد: « ما پیش از رقابت‌های قهرمانی آسیا هم به خوبی مسئله صغرسن را مورد بررسی قرار دادیم و دو بار از کلیه بازیکنان MRI گرفتیم تا مشکلی تیم را تهدید نکند. حتی یکی از بازیکنان اصلی‌مان را به دلیل آنکه کمی آزمایش او مشکوک بود، کنار گذاشتیم و به مسابقات قهرمانی آسیا نبردیم. اگر چه این موضوع برای AFC و حتی خود FIFA خیلی مهم است ولی آنها هم حساسیت ما را ندارند که از کلیه بازیکنان تست بگیرند و دیدیم که تیم عراق با پنج بازیکن صغرسنی خود توانست ایران را در فینال شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.»


او خاطرنشان کرد: «ما تا زمان شروع رقابت‌های جام جهانی از بازیکنان جدید تیم ملی دو مرتبه تست MRI خواهیم گرفت تا همه مهره‌های موردنظرمان بدون کوچکترین مشکلی در خدمت فوتبال کشور باشند. نفرات قبلی هم که پیش از این آزمایش داده‌اند می‌توانند بدون مشکل در خدمت تیم ملی باشند.»


چمنیان با بیان اینکه ایران مدعی قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر جام‌جهانی است، عنوان کرد: «شاید حضور ایران در بین چهار تیم برتر جهان کمی رویایی به نظر برسد ولی برنامه ما از همان روز اول این بوده که نوجوانان ایران را در میان تیم های برتر جهان قرار دهیم. فوتبالیست‌های ایرانی در شرایط خاص کارهای بزرگی انجام می‌دهند و با بالابودن اعتمادبه‌نفس دور از دسترس نیست که ایران به نیمه‌نهایی نوجوانان جهان برسد.»


وی افزود: «برای کار بزرگ باید تلاش مضاعف کرد و از حالا باید این باور و اعتقاد را به نوجوانان ایرانی داد که آنها می‌توانند در میان برترین تیم‌های فوتبال جهان قرار بگیرند. اگر امروز نوجوانان ما به این باور برسند که توانایی حضور در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی را دارند با این تفکر تمرین می کنند و در بازی های دوستانه هم نقاط ضعف خود را شناسایی می‌کنند تا در میدان اصلی رقابت بتوانند با غلبه بر حریفان به جایگاه با ارزشی برسند. امید ما در شرایطی از بین می‌رود که خودمان شایستگی نبودن در بین برترین‌ها را باور کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب