دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پی انتقاد شورای صنفی نمایش از نحوه پخش تیزر فیلم‌ها

جای خالی فیلم‌های درجه یک سینمایی در کنداکتور سیما

حمایت نکردن تلویزیون از سینما تنها به پخش نشدن تیزرهای فیلم‌های در حال اکران منوط نمی‌شود، تلویزیون مدتهاست که از خرید فیلم‌های ایرانی امتناع می‌کند و یا فیلم‌هایی را پخش می‌کند که چندان مورد طبع مخاطب نیست. این امر باعث شده آنتن تلویزیون با تمام گستردگی‌ای‌اش در اختیار سینماگران ایرانی نباشد.
کد خبر : 170266

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، شورای صنفی نمایش با انتشار بیانیه‌ای از سیاست‌های تلویزیون در برخورد با فیلم‌های سینمایی که در روزهای نوروز در سینماها نمایش داده شدند و پخش ضعیف تیزرهای‌شان، انتقاد کرد. این در حالی است که مدت زیادی از اعتراض سینماگران به هزینه زیاد پخش تیزر از تلویزیون و میل به پخش تیزر از شبکه‌های ماهواره‌ای به دلایل زیاد از جمله هزینه‌های بسیار کمتر و دیده شدن توسط مخاطبان گسترده‌تر نمی‌گذرد.


پس از اتفاق‌های رخ داده و تنبیه چند فیلم به خاطر پخش تیزرهای‌شان از شبکه‌های ماهواره‌‌ای قرار بر این شد تا تلویزیون با شرایط ویژه و هزینه‌های بسیار پایین‌تر و نوبت‌های پخش رایگان، از فیلمسازان حمایت کند. این در حالی‌ است که تنها راه حمایت از فیلمسازها صرفا حق پخش تیزر نیست. به طور مثال در سال‌های گذشته تلویزیون با خرید حق پخش فیلم‌های سینمایی علاوه برکمک به فیلمسازان، مخاطبان مشتاق بیشتری را برای تماشای آثار درجه یک سینما آماده می‌کرد.


این اتفاق کمتر در این سال‌ها رخ داده و تلویزیون با پخش فیلم‌های تکراری، علاوه بر دلزدگی مخاطب از تماشای فیلم‌های ایرانی و ضربه زدن به سینما باعث خالی ماندن کنداکتور تلویزیون از فیلم‌های ایرانی شده است. در نتیجه تلویزیون با پخش برنامه‌های ضعیف، یا فیلم‌های خارجی و فیلم‌های سفارشی شده است هر روز از مخاطب خود دور و دورتر شده است.


شبکه یک


برنامه سیما برای نوروز امسال و اسامی فیلم‌های پخش‌شده از شبکه‌های یک، دو، سه و چهار تاییدی بر این موضوع است. جایی که شبکه یک در روزهای نوروز، تنها فیلم «غول پول» از جودی فاستر را به عنوان فیلم جدید هالیوود داشت و دو فیلم سفارشی «روباهِ» بهروز افخمی و «ماهی سیاه کوچولو»ی مجید اسماعیلی که هر دو در گیشه شکست وحشتنتاکی خورده بودند و مخاطب به هیچ وجه دوست‌شان نداشت، سر از تلویزیونِ خانه‌های مردم درآوردند. شبکه یک از 27 اسفندماه تا 13 فروردین، روزانه یک فیلم سینمایی پخش می‌کرد که تنها 3 فیلم سینمایی ایرانی سهم شبکه یک سیما در ایام نوروز بود.


شبکه دو


مدیران شبکه دو با فیلم‌هایی چون «ازدواج پر دردسر»، «یک اشتباه خوب»، «خون‌بهای میلیاردی»، «در راه خانه عروس» و... که از اسم‌شان می‌توان تصور کرد چگونه فیلم‌هایی هستند و از چه کیفیتی برخوردار، نتوانست توقع مخاطبانش را برآورده کند و در حالی که از جلب رضایت تهیه‌کننده «کلاه قرمزی» عاجز شدند در کمال تعجب، به بازپخش سری قدیمی این مجموعه پرداخت. شبکه دو در زمینه پخش نمایش فیلم‌های سینمایی پیش‌تاز بود و 40 فیلم در روزهای نوروز از این شبکه پخش شد که 8 فیلم ایرانی در این فهرست جای داشتند.


شبکه سه


شبکه سه با نمایش فیلم قدیمی «احمق و احمق‌تر» با بازی جیم کری _ فیلمی که بیشتر مخاطبان ایرانی آن را دوبار تماشا کرده‌اند _ و فیلمی چون «طعم شیرین خیالِ» کمال تبریزی که آن هم در گیشه سقوط کرد و فیلمی با موضوع محیط زیست است،در جذب مخاطب چندان موفق عمل نکرد. تنها فیلم «جیسون بورنِ» پل گرین‌گرس و بازی مت دیمون گوشه‌ خالی کنداکتور این شبکه را پر کرد. شبکه 3 روزانه یک فیلم سینمایی در روزهای نوروز پخش می‌کرد و سهم تولیدات سینمای ایرانی‌در این میان تنها یک فیلم بود.


شبکه چهار


در این میان شبکه چهار _ شبکه‌ای که کمترین میزان مخاطب را دارد _ با برنامه‌ریزی بهتری نسبت به نمایش فیلم‌های فیلم‌های ایرانی اقدام کرد. فیلم‌های «خداحافظی طولانیِ» فرزاد موتمن، «امروزِ» میرکریمی و فیلم «دلبری» از این شبکه پخش شد. این فیلم‌ها در کنار فیلم‌های روز دنیا همچون «مریخیِ» ریدلی اسکات با بازی مت دیمون پخش شد. شبکه چهار هم با پخش 14 فیلم در روزهای نوروز، نقش پررنگی داشت که 3 فیلم در این میان ایرانی بودند.


پی‌نوشت:


سیاست‌های مدیران صدا و سیما و تعامل نداشتن با سینما، نه تنها به تلویزیون ضربه زده و باعث ریزش عجیب مخاطبانش شده که موجب اعتراض سینماگران هم شده و جلوگیری از پخش تیزر فیلم‌ها در ساعت‌های پر بیننده‌تر شبانه‌روز، باعث فاصله بیشتر میان تلویزیون و سینما شده است. در حالیکه تعامل تلویزیون با سینما چه در عرصه پخش تیزر و چه در خرید و پخش فیلم‌های ایرانی باعث رونق اقتصادی هر دو رسانه خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته