دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1394 - 14:21

داریوش ارجمند و نمایشنامه‌ روحوضی براساس حکایت سعدی

داریوش ارجمند که روز گذشته، جمعه 18 اردیبهشت‌ماه برای رونمایی و جشن امضای تازه‌ترین کتاب خود، «سلطان فیل‌گردن» به نمایشگاه کتاب آمده بود، در غرفه نشر افراز با مخاطبان و علاقه‌مندان دیدار کرد.
کد خبر : 17018

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در رابطه با آخرین کتاب خود که توسط نشر افراز منتشر شده، گفت: «از دوران جوانی علاقه زیادی به خواندن و کارکردن روی متون کهن و آثار بزرگان ادبیات این مرز و بوم، از جمله شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی و... داشتم.»


وی ضمن بیان این مطلب که نمایشنامه «سلطان فیل‌گردن» برداشتی‌ از حکایتی از سعدی درباره ماجرای سلطان و طبیب است، افزود: «آثار سعدی با آموزه‌های فرهنگ و تربیتی فراوانی همراه است و این داستان کوتاه که بن‌مایه‌های طنز دارد نیز یکی از این داستان‌هاست.»



این بازیگر خاطر نشان کرد: «ماجرای این داستان،‌ماجرای سلطانی‌ است که از اسب به زیر می‌افتد و گردنش در بدنش فرو می‌رود. طبیبان زیادی می‌آیند و در درمان راه به جایی نمی‌برند تا اینکه یکی از طبیبان او را درمان می‌کند. در ادامه سلطان به طبیب خود بی‌توجهی نشان می‌دهد و طبیب برای تلافی، دانه‌هایی را به ملیجک می‌سپارد تا در مراسم جشن، در عودسوزها بریزد. این اتفاق رخ می‌دهد، سلطان عطسه می‌افتد و دوباره گردنش در بدنش فرو می‌رود.»


وی ضمن اشاره به این بیت از سعدی که «چو به گشتی طبیب از خود میازار/ چراغ از بهر تاریکی نگه دار» گفت: «این نمایشنامه را با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، روحوضی نوشته‌ام و از ادبیات و شخصیت‌های متناسب با این ژانر استفاده کرده‌ام.»


ارجمند ادامه داد: «امیدوارم زمانی امکان روی صحنه بردن این نمایش برای من میسر شود، اما در حال حاضر این نمایشنامه با نام «سلطان فیل‌گردن» توسط نشر افراز منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته