دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عوارض 23 ردیف کالایی برای جلوگیری از خام فروشی تعیین شد؛

افزایش 200 میلیون دلاری ذخیره صندوق ضمانت صادرات ایران

در مدت زمان فعالیت دولت یازدهم،‌ سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به میزان 200 میلیون دلار افزایش و پوشش های ضمانتی این صندوق نیز به حدود 3 میلیارد دلار رسید.
کد خبر : 170127

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت،‌ برنامه‌های این وزارت‌خانه در بخش تجارت خارجی پس از سال‌ها بخش‌های مختلفی از دادوستدهای خارجی کشورمان را ساماندهی کرد.
اعمال عوارض بر صادرات مواد خام و فرآوری نشده را می‌توان یکی از این موارد ساماندهی دانست که پس از سال‌ها خام فروشی سرانجام با تعیین عوارض برای 23 ردیف کالایی از خروج محصولات فرآوری نشده که در سال‌های گذشته باعث ضربه جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشور شده بود را جلوگیری کرد.
تعیین 50 کشور هدف برای سال 95 و تدوین نقشه راه تجارت با 22 کشور داری اولویت از جمله اقداماتی بود که در دولت تدبیر و امید برای توسعه صادرات صورت گرفت.
برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای شکل گیری شرکت‌های تخصصی و عمومی صادراتی، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی و حمایت از حضور شرکت‌های توانمند داخلی در نمایشگاه‌های خارجی، افزایش اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، اجرایی‌کردن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو اجلاس دی-8 و ده‌ها اقدام مثبت دیگر سبب شد صادرات مورد حمایت ویژه دولت قرار گیرد و تراز تجاری کشور با پیشی گرفتن صادرات از واردات مثبت شود.
در بخش واردات نیز مدیریت هدفمند واردات و کاهش مقدار آن و همچنین هدایت کالاهای وارداتی به سمت کالاهای مصرفی، افزایش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای سبب شد واردات در کشورمان پس از سال‌ها سر و سامانی به خود گرفته و با روندی منطقی کنترل شود.
بنابر این گزارش،‌ یکی از اقدامات مهم در حوزه ساماندهی واردات شناسنامه دار کردن تجار و وارد کنندگان کالاهای مهم مانند لاستیک، موبایل، باطری و پوشاک در قالب نمایندگی‌های رسمی بود که این عملیات همچنان ادامه دارد و در آینده نزدیک به طور کامل اجرایی می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته