دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1393 - 16:06
گزارش آنا از خط قرمزی که به علت نظارت ضعیف وزارت بهداشت توسط پزشکان جراح نقض می‌شود

آقای دکتر در دسترس است، حتی در اتاق عمل!

استفاده از تلفن همراه در اتاق‌های عمل در میان پزشکان رو به افزایش است که این مسئله می‌تواند بر روی کارکرد تجهیزات الکترونیکی اثر منفی بگذارد؛ این در حالی است که این مسئله با کمترین نظارت از سوی وزارت بهداشت مواجه است.
کد خبر : 170

«-الو آقای دکتر...
ببخشید خانم من سر عمل هستم؛ بعداً تماس بگیرید».


این مکالمه کوتاه برخی جراحان در اتاق عمل است که بارها برای خبرنگار خبرگزاری آنا و بسیاری از خبرنگاران پزشکی سایر رسانه‌ها تکرار شده است. شاید از نظر برخی‌ها این یک مکالمه کوتاه و مختصر باشد که اهمیت چندانی ندارد اما اگر خود را به جای همراهان بیمار بگذاریم که ثانیه‌ها برای آنها به مدت یک قرن می‌گذرد طولانی‌ترین مکالمه جهان است.


در کشور ما تعداد جراحان و پزشکان حاذق که جزو افتخارات ملی محسوب می‌شوند کم نیستند اما متاسفانه برخی از پزشکان و جراحان بسیاری از خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارند و توجهی به این مسائل ندارند.


وقتی این مساله را با تعدادی از خبرنگاران سلامت در میان گذاشتم متوجه شدم این مساله بارها برای آنها هم اتفاق افتاده است و این مساله مرا به این فکر فرو برد که اگر دو خبرنگار همزمان با یک جراح تماس بگیرید این مکالمه چقدر می‌تواند طولانی شود. شاید یک جراح به خود اطمینان داشته باشد که این مساله بسیار پیش پا افتاده است و نمی‌تواند خللی در کار برایش ایجاد کند اما این سوال پیش می‌آید که آیا اگر یکی از بستگان جراح زیر دستان او باشد باز ضرورتی به پاسخ‌گویی هر تماسی وجود دارد و آیا به قدری تماس‌ها ضروری است که برای چند ساعت نمی‌تواند موبایلش را از خود جدا کند.


این مساله منجر شد تا خبرنگار خبرگزاری آنا با مسئولان ذیربط در این خصوص به گفت‌و‌گو بپردازد.


مهندس علی گورانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا درباره مصوبه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت به مراکز دانشگاهی در راستای مضرات و خطرات احتمالی وجود تلفن همراه در اتاق‌های عمل و بخش‌های خاص بیمارستانی گفت: در علم پزشکی وسایل و تجهیزات الکترونیکی بی‌سیم و باسیم فراوانی وجود دارد که قرار گرفتن تلفن همراه در معرض آنها می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دستگاه‌ها شود.


وی افزود: به عنوان مثال پمپ خود‌کار تزریق، دستگاهی است که دارو را به بدن بیمار تزریق و خون را به دستگاه باز‌می‌گرداند اما اگر تلفن همراه در فاصله کمتر از یک متری این دستگاه قرار گیرد احتمال دارد این دستگاه آژیر بکشد و یا پیغام اشتباه بدهد حال اگر این فاصله باز هم کمتر شود منجر به حرکت عکس عملکرد دستگاه پمپ خودکار تزریق می‌شود.


مسئول برنامه بهداشت انرژی‌های هسته‌ای و امواج الکترمغناطیس وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: هم‌چنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است اگر تلفن همراه در فاصله کمتر از یک متری دستگاه‌های دیالیز قرار بگیرد منجر به اختلال در مقادیر نمایشی آنها می‌شود و یا اگر تلفن همراه در نزدیکی دستگاه الکتروگاردیوگرام(نوار قلب) قرار بگیرد موجب مختل شدن این دستگاه می‌شود و در نهایت پزشک دچار اشتباه می‌شود.


گورانی درباره تاثیر تشعشات تلفن همراه بر دستگاه تنفس نیز گفت: اگر تلفن همراه در فاصله کمتر از یک متری این دستگاه قرار بگیرد موجب ایجاد اختلال در عملکرد آن می‌شود به گونه‌ای که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است اگر تلفن همراه در فاصله 5 سانتی‌متری این دستگاه قرار بگیرد می‌تواند منجر به از کار افتادن آن شود.


وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا این مسائل به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است گفت: این خطرات طی دو سال گذشته به تمام دانشگاه‌ها ارسال شد و به صورت اکید تاکید شده که باید این مصوبات را رعایت کنند.


مسئول برنامه بهداشت انرژی‌های هسته‌ای و امواج الکترمغناطیس وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی بر اینکه بنده خودم شاهد چند مورد پاسخ پزشک حین عمل جراحی به تلفن همراه بوده‌ام که این مساله نشان دهنده رعایت نکردن این مصوبه است گفت: چنین موردی نشان دهنده این است که یا نظارت‌ها توسط مدیران مراکز درمانی به خوبی صورت نمی‌گیرد، یا موردی که پیش آمده یک مورد تصادفی بوده و همیشه انجام نمی‌شود و یا اینکه پزشک دقت لازم را دارد و به دستگاه‌های حساس نزدیک نمی‌شود اما به طور کلی باید گفت نظارت بر چنین مساله‌ای کار بسیار دشواری است.


وی درپاسخ به این سوال که آیا این مصوبه به صورت تذکر ابلاغ شده یا قانون گفت: این نوع مباحث بسیار جدید هستند و هنوز مصوبه قانونی نشده است.


گورانی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما سهل‌انگاری بسیار زیاد است و متاسفانه این فرهنگ که پیشگیری بهتر از درمان است بین مردم و مسئولان به خوبی رواج نیافته است.


ممنوعیتی برای ورود موبایل به اتاق عمل برای پزشک وجود ندارد!


در ادامه پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری آنا محسن خلیلی قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در اظهاراتی متناقض با مسئول برنامه بهداشت انرژی‌های هسته‌ای و امواج الکترمغناطیس وزارت بهداشت گفت: هیچ ممنوعیتی مبنی بر همراه نداشتن موبایل به اتاق عمل برای پزشک وجود ندارد.


وی افزود: هر جراحی توسط تیم پزشکی از قبیل جراح، دستیار، پرستار، متخصص بیهوشی و ... انجام می‌شود و یک جراح تمام زمان جراحی بر بالین بیمار مشغول به انجام جراحی نیست و قسمتی توسط دستیار و یا یک متخصص دیگر که برای جراحی نیاز است انجام می‌شود.


خلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه بنده خودم شاهد پاسخگویی چند نمونه پاسخ‌گویی پزشک حین جراحی بوده‌ام گفت: پزشک باید در تمام لحظات با پرستار در ارتباط باشد زیرا ممکن است برای بیماری موقعیت اورژانسی پیش بیاید که نیاز باشد پرستار با پزشک هماهنگی‌های لازم را انجام دهد؛ حال اگر پزشک حین جراحی باشد پرستار می‌تواند تلفن را جواب دهد و پاسخ را منتقل کند و یا در مواقع اورژانسی گوشی را برای پزشک نگه‌ دارد.


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه‌ آیا این مساله منجر به ایجاد خطای پزشکی در حین جراحی نمی‌شود؟ گفت: پاسخ‌گو بودن به مسائل بیماران بستری شده نیز یکی از وظایف پزشک است بنابراین انجام یک مسئولیت نمی‌تواند در اجرای مسئولیت دیگر خطا ایجاد کند.


خلیلی در ادامه گفت: تاکنون هیچ شکایت و خطایی مبنی بر همراه داشتن موبایل توسط پزشک در اتاق جراحی گزارش نشده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته