دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1394 - 14:15
در دیدار وزیر امور خارجه لوکزامبورگ

جلالی: دام نظامی عربستان توافقات در حال شکل‌گیری یمن را برهم زد

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای از حمایت مسئولان عالی‌رتبه نظام و مردم برخوردار هستند، گفت: امیدواریم که مذاکرات هسته‌ای با حسن‌نیت طرف مقابل به توافق نهایی ختم شود.
کد خبر : 16997

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، کاظم جلالی با پارلمان اروپا و جمعی از نمایندگان مجلس امروز جمعه (18 اردیبهشت ماه) با «ژان اسل بورن‌» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ دیدار و گفت‌وگو کردند.


وی با بیان اینکه روابط دو کشور در دوسال اخیر روند رو به رشدی داشته است، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، گفت: امیدواریم که مذاکرات هسته‌ای با حسن‌نیت طرف مقابل به توافق نهایی ختم شود.


رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با بیان اینکه ایران همواره به تعهدات خود در مذاکرات پای‌بند بوده است، تصریح کرد: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای از حمایت مسئولان عالی‌رتبه نظام و مردم برخوردار هستند.


جلالی یادآور شد: رئیس‌جمهور یک کشور اروپایی در عربستان با پادشاه این کشور در یک بیانیه مشترک از یک طرف توافق هسته‌ای را بد می‌داند و از سوی دیگر عدم توافق را نیز به ضرر دنیا می‌داند که این یک پارادوکس آشکار است.


نماینده شاهرود در مجلس با اشاره به جنایات داعش در منطقه خاطرنشان کرد: این گروه تروریستی با حمایت‌های مالی و پشتیبانی برخی کشورها، اقدامات وحشیانه و جنایتکارانه‌ای را علیه مردم بی دفاع انجام داده است.


وی افزود: تحرکات تروریستی داعش، حرکت از شرق و جنوب افغانستان به شمال این کشور را نشان می‌دهد تا از این طریق و باتوجه به فقر آسیای میانه زمینه حضور و یارگیری این گروه تروریستی در آن منطقه نیز به وجود آید از همین رو دنیا و کشورهای مستقل منطقه باید نسبت به این موضوع حساس باشند.


جلالی تاکید کرد: مبارزه با تروریسم نیازمند راهکارهای عملی و جدی است و باید در این زمینه از اقدامات نمایشی خودداری شود.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اقدامات عربستان در یمن یادآور شد: مشکل یمن از طریق گفت‌وگوها و با حمایت‌های مردمی در حال رفع شدن بود اما اقدام نظامی خارج از عرف حقوقی عربستان این توافق را برهم زد و باعث بروز مشکل در این کشور شد.


وی ادامه داد: اقدام عربستان دخالت آشکار در امور یک کشور دیگر بود و از منظر حقوق بین‌المللی این اقدام بدعت بدی در دنیا برجای می‌گذارد.


رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در ادامه تاکید کرد: عربستان در یمن با تخریب زیرساخت‌های این کشور و کشتار مردم بی‌دفاع و زنان و کودکان جنایت‌های بسیاری انجام داده است و این اقدام علیه انسانیت و نقض آشکار حقوق بشر و حقوق قانونی یک کشور است.


وی افزود: ایران باثبات‌ترین کشور منطقه است و دموکراسی به تمام معنا در کشور ما اجرا می‌شود از همین رو استفاده از ظرفیت‌های ایران برای حفظ امنیت منطقه و جهان ضروری به نظر می‌آید.


«ژان اسل بورن‌»، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز در این دیدار با خوشامدگویی به هیئت ایرانی، گفت: من به ایران سفر کرده‌ام و تهران و اصفهان را دیده‌ام و از حضور در کشور شما بسیار لذت برده‌‌ام.


وی افزود: بزرگترین فلاسفه جهان اسلام ایرانی و شیعه هستند و این افتخاری برای شما به حساب می‌آید.


وزیر امور خارجه لوکزامبورگ خاطرنشان کرد: روابط دوکشور ایران و لوکزامبورگ در حال افزایش است که توافق در مذاکرات و برگزاری نشست‌هایی اینچنینی باعث تقویت آن خواهد شد.


وی با اشاره به اقدامات داعش در منطقه تصریح کرد: فجایعی که در موصل و سایر شهرهای عراق رخ می‌دهد وحشتناک است و من در سفری به منطقه به چشم این وقایع اسفبار را مشاهده کردم.


«اسل بورن‌» در ادامه با اشاره به وقایع یمن توضیح داد: امیدواره آتش‌بس اخیر در این کشور واقعی باشد و ادامه پیدا کند.


وی درخصوص موضوع حقوق بشر در ایران نیز، تصریح کرد: فعالیت‌های اخیر ایران در زمینه حقوق بشر در نشست بررسی حقوق بشر امیدوارکننده و قابل تقدیر است.


وزیر امور خارجه لوکزامبورگ یادآور شد: ما در زمینه‌های گوناگون به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و همچنین موضاعاتی همچون بیمه، بانکداری و تجهیزات ماهواره‌ای آماده همکاری با ایران هستیم.


در این نشست غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر، امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس و محمود بریمانی سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران نزد کشور پادشاهی بلژیک، اتحادیه اروپا و دوک نشین لوکزامبورگ نیز حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته