دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1396 - 08:08
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح‌شد؛

کجای دنیا به تیم نایب قهرمان می‌تازند/ منتقدان مغرضانه نقد می‌کنند/ شرط موفقیت کولاکوویچ در ایران

سرمربی تیم جوانان والیبال ایران گفت: معمولا تیم های نوجوانان و جوانان تکمیل کننده تیم های بزرگسالان هستند بنابراین در هیچ کجای دنیا به نتیجه‌گیری در تیم پایه توجه نمی کنند اما این موضوع در ایران کاملا برعکس است.
کد خبر : 169831

بهروز عطایی سرمربی تیم جوانان والیبال ایران در گفت و گو با خبرنگار آنا درباره وضعیت تیم‌های پایه در ایران اظهار کرد: «‌چند روز پیش تیم نوجوانان ما در مرحله مقدماتی رقابت‌های قهرمانی آسیا مقابل کره جنوبی شکست خورد و از صعود به مرحله فینال بازماند. همچنین تیم جوانان ما هم برابر کره جنوبی شکست خورد و قهرمانی در آسیا را از دست داد و عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد. این دو شکست تنها شکست‌هایی بوده که در دو سال گذشته برای تیم های پایه والیبال ایران رقم خورده است که البته از دید برخی منتقدان با همین دو شکست زنگ خطر برای والیبال ایران به صدا در آمده است که من اصلا به آن اعتقاد ندارم.»


وی ادامه داد: «متاسفانه برخی از منتقدان تنها کارشان نقد کردن است بدون اینکه جوانب این کار در نظر بگیرند. البته من اعتقاد دارم که تیم نوجوانان ما میتوانست بهتر از این ظاهر شود اما باید به این نکته اساسی هم توجه کنیم که از تیم های پایه چه انتظاراتی داریم و این بازیکنان را در چه شرایطی آماده می‌کنیم. معمولا تیم‌های نوجوانان و جوانان تکمیل کننده تیم‌های بزرگسالان هستند و برای آینده تیم ملی والیبال تربیت می‌شوند بنابراین در هیچ کجای دنیا به نتیجه‌گیری در تیم پایه توجه نمی کنند چرا که معتقدند باید بازیکنان با استعداد را شناسایی کنند نه اینکه صرفا به نتیجه‌گرایی توجه کنند اما این موضوع در ایران کاملا برعکس است.»


سرمربی تیم جوانان با تاکید بر اینکه اولویت کاری در تیم های پایه پیشتوانه سازی است، عنوان کرد: «‌من از سال 2007 همواره به این موضوع تاکید می‌کردم که باید به خروجی تیم‌های پایه توجه کنیم و صرفا نتیجه‌گرا نباشیم. تیم جوانان ما عنوان نایب قهرمانی را در آسیا به دست آورد. در کجای دنیا تیمی که در جایگاه دوم قرار می گیرد را نقد می‌کنند؟ نوجوانان ما در رده چهارم قرار گرفتند و البته می توانستند بهتر بازی کنند، اما این اتفاق نیفتاد با این شرایط ما باز هم نباید به نتایجی که این دو تیم کسب کردند و یا در آینده می‌کنند توجه کنیم چرا که مهمترین موضوع در رده‌های پایه همان‌طور که گفتم توجه به استعدادهای والیبال ایران است. به عنوان مثال فکر کنید تیمی رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام می شد و قهرمانی هم کسب می کرد اما اگر از این تیم نتوانیم دو بازیکن برای آینده والیبال ایران تربیت کنیم این قهرمانی به چه درد می خورد؟!»


عطایی در ادامه گفت: «این کاملا طبیعی است که سطح جوانان و نوجوانان ما نسبت به ژاپن و کره جنوبی پایین‌تر باشد چرا که ساختار والیبال ما هم با آنها متفاوت است، اما کدام‌یک از کشورهای طراز اول والیبال دنیا در تیم های پایه به دنبال نتیجه هستند که برخی منتقدان ایران این نگاه را به تیم های پایه دارند. در مسابقات جهانی مکزیک تیم ایران قهرمان شد؛ از آن تیم قهرمان تنها فرهاد قائمی به خدمت تیم ملی بزرگسالان درآمد، اما در مقابل، تیم در مسابقات جهانی عنوان ششم را کسب کرد که اتفاقا همان تیم در سال های بعد شاکله اصلی تیم ملی بزرگسالان را تشکیل داد حالا از بین این دو تیم که یکی عنوان قهرمانی را کسب کرد و دیگری ششم شد کدام برای والیبال ایران مفیدتر بودند؟!»


سرمربی تیم والیبال جوانان ادامه داد: « من اعتقاد دارم باید نگرشمان را نسبت به تیم های پایه تغییر دهیم. در حال حاضر از تیم ملی جوانان چند بازیکن در تیم امید حضور دارند که این خودش موفقیت بزرگی برای والیبال ایران محسوب می شود چرا که ما توانسته‌ایم بازیکنانی را استعدادیابی و پرورش دهیم که در رده امید و بزرگسالان قرار گیرند. مهمتر اینکه همین تیم جوانان امسال موفق به سهمیه جهانی شد که خودش باز موفقیت بزرگی برای والیبال ایران محسوب می‌شود.»


عطایی خاطرنشان کرد: «به نظرم باید نگاه ما به رده های پایه منطقی باشد. اگر چه تیم نوجوانان عملکرد خوبی در چند بازی نداشتند اما مستحق نگاه تخریبی هم نیستند و نباید فضا را برای آنها متشنج کنیم که در هر مسابقه ای به قدری تحت فشار قرار گیرند که نتوانند کارایی داشته باشند. آنها توانایی بالایی دارند و نباید نسبت به نتایجی که کسب کردند گلایه کنیم بلکه باید در کشف استعدادهای والیبال بیشتر توجه کنیم.»


وی همچنین در مورد وضعیت تیم ملی و مربیگری کولاکوویچ اظهار کرد: «تمام مربیانی که به ایران آمدند از نظر فنی شرایط یکسانی داشتند و تنها شاید اختلاف آنها 15 تا 20 درصد باشد اما آن چیزی که باعث می شود برخی مربیان در تیم ملی ایران دچار چالش شوند نحوه مدیریت تیم و بازیکنان است. در حال حاضر کواچ در تیم های اروپایی به کار مربیگری می پردازد و با کوچکترین چالشی هم روبه‌رو نمی شود یا همانطور لوزانو که وقتی به ایران آمد عده ای معتقد بودند سیستم ولاسکو را پیاده می کند اما دیدیم که هر دو مربی در تیم ملی ایران دوامی نداشتند و آن هم به دلیل رفتار بازیکنان ماست. نوع مدیریت لوزانو و کواچ به درد تیم ملی ایران و بازیکنان نمی خورد و به همین دلیل آنها نتوانستند در ایران موفق باشند. علت آن هم به رفتار بازیکنان برمی‌گردد؛ ما باید این موضوع را بپذیریم که ورزشکاران ما رفتار خیلی حرفه ای ندارند و از نظر اخلاقی و حرفه‌ای با والیبالیست های اروپایی کاملا متفاوت هستند. بازیکنان اروپایی بنیادی‌تر در والیبال رشد می‌کنند و دغدغه‌های بازیکنان ایرانی را ندارند. بنابراین نوع رفتارشان هم متفاوت است.»


عطایی تصریح کرد: «کولاکوویچ از نظر فنی مربی قابل قبولی است و کارنامه درخشانی دارد اما اگر به دنبال موفقیت در تیم ملی است باید مدیریتی درست داشته باشد و جنس مدیریت او به روحیات بازیکنان تیم ملی بخورد. البته حضور پیمان اکبری به عنوان دستیار در تیم ملی به او کمک زیادی می کند.»


وی در پایان در پاسخ به اینکه بازیکن سالاری در تیم ملی والیبال ایران زیاد است و شاید عدم موفقیت برخی مربیان همین موضوع باشد، عنوان کرد: «بازیکن‌سالاری وقتی در یک تیم به وجود می آید که مربی خودش این فرصت را به بازیکن بدهد. زمان کواچ این فرصت به برخی بازیکنان داده شده بود و برخی هم به دنبال قدرت‌طلبی و زیاده خواهی بودند بنابراین از این فرصت نهایت استفاده را بردند اما با این حال پس از گذشت چند سال رفتار بازیکنان نسبت به سال‌های گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده و همین بازیکنانی که تیم را به حاشیه می بردند در این چند سال اخیر حرفه‌ای تر شدند و دیگر مانند گذشته اختیاردار تیم ملی نیستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته