دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1394 - 08:01

آزادراه تهران-پردیس همچنان خاموش است!

به نظر می‌رسد برخی مشکلات آزادراه تهران-پردیس با دوره ساخت 8 ساله و گذشت بیش از 4 سال از بهره‌برداری رسمی همچنان پابرجا مانده باشد.
کد خبر : 16982

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، آزادراه تهران-پردیس با هدف ایجاد حلقه ارتباطی بین استان مازندران با تهران و به علت استاندارد نبودن جاده قدیم تهران-رودهن احداث شد.


این آزادراه در بهمن ماه سال 89 از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت در حالی به بهره‌برداری رسید که هنوز هم با گذشت چندین سال از بهره‌برداری رسمی، همچنان معضلات آن برای حاشیه‌نشین‌ها و رانندگان در حال تردد تمامی ندارد.


وجود پیچ‌هایی با شیب تند و نبود روشنایی کافی در مسیر تردد رانندگان که به کاهش دید راننده می‌انجامد، از جمله مشکلات آزادراه تهران-پردیس است.


پس چراغ اتومبیل چه کاربردی دارد؟!


مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری از آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه روشن کردن چراغ روشنایی برای آزادراه‌ها در آئین‌نامه‌ها الزامی نیست، گفت: وجود چراغ‌های روشنایی در آزادراه‌های تهران-قم و یا آزادراه‌های تهران-قزوین فراتر از آئین‌نامه‌های الزامی است و یقینا تجهیز آنها در زمان پول‌داری دولت اتفاق افتاده است.


امین نصراللهی‌زاده افزود: تجهیزات نصب شده در آزادراه‌های کشور باید تابع ضوابط و آئین‌نامه‌ها باشند که بر اساس آن الزامی برای ایجاد روشنایی در آزادراه‌ها وجود ندارد و تنها باید چراغ‌های مه‌گیر و برف‌گیر در این مسیرها نصب شوند.


وی تصریح کرد: به علت اینکه همه اتومبیل‌ها از چراغ روشنایی برخوردارند، بنابراین این چراغ ها با کمک خط‌ کشی‌ها و تابلوهای شبرنگ نصب شده در حاشیه راه می‌توانند نیاز استانداردی و الزامی عبور را تامین کنند.


به گفته او در صورت الزام به نصب چراغ‌های روشنایی در تمامی راه‌ها، دیگر چراغ اتومبیل کاربردی نداشت!


بودن چراغ در آزادراه، اختیاری است


همچنین مشاور وزیر راه و شهرسازی در طرح جامع حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه روشنایی در آزادراه‌ها از ملزومات ایمنی است، گفت: در آئین‌نامه سازمان مدیریت و برنامه و آئین‌نامه‌هایی که ذیل قوانین محسوب می‌شوند، روشنایی برای آزادراه‌ها قید است.


امیر جعفرپور افزود: اما در خود قانون هیچ اجباری بر ایجاد روشنایی در آزادراه های کشور نیست و در صورت وجود نداشتن روشنایی در آزادراه‌ها در واقع خلاف غیرقانونی نیز رخ نداده است.


وی با بیان اینکه عوارض دریافتی برای آزادراه‌ها صرف امور نگهداری و بهره‌برداری می‌شوند، تصریح کرد: البته این امر به میزان تعهد مجری آزادراه نیز باز می‌گردد که می‌تواند علاوه بر تامین هزینه مجتمع‌های خدمات رفاهی، تهویه تونل‌ها و خط کشی‌ها، تامین روشنایی را نیز در بر بگیرد.


مدیر کل حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: مردم حق دارند به نسبت عوارض پرداختی خود از خدماتی مانند روشنایی در آزادراه‌ها که از خدمات پایه هم محسوب می‌شوند، بهره‌ ببرند اما این امر به محل و میزان تامین اعتبارات نیز بستگی دارد.


جعفرپور با بیان اینکه عوارض دریافتی در آزادراه‌های کشور به نسبت استاندارد جهانی و سایر کشورها بسیار پایین است، تاکید کرد: این عوارض دریافتی کفاف هزینه‌هایی مانند تامین روشنایی مسیر را نمی‌دهد و در چنین وضعیتی تامین هزینه‌های لکه‌گیری، روسازی، خط کشی مستمر و نگهداری و بازسازی گارد ریل ممکن نیست.


روشنایی در دستور کار است


مدیرعامل سابق شرکت آزادراه تهران-پردیس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه با افزایش روشنایی راه، میزان ایمنی در رانندگی افزایش می‌یابد، گفت: طول کل مسیر این آزادراه 29 کیلومتر بوده که برنامه روشنایی آن تا جایی که من در جریان هستم، در دستور کار است.


منصور رفیع اکرمی افزود: اگرچه در همه راه‌های برون‌شهری روشنایی موضوعی مرتبط با ایمنی است، اما عدم تامین آن مانع از بهره‌برداری پروژه نیست.


وی با بیان اینکه عموما تامین روشنایی راه به پس از بهره‌برداری پروژه موکول می‌شود، اظهار کرد: اگر تکمیل خدمات روبنایی مانند روشنایی 3 تا 4 درصد هزینه کل پروژه باشد، عموما در ابتدا طرح به بهره‌برداری رسیده و پس از آن مراحل بعدی طی می‌شوند.


گزارش از سهیلا گلی‌زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب