دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1396 - 10:14

شلیک 60 موشک کروز به سمت ارتش سوریه/ آمریکا: بشار اسد باید برکنار شود + اطلاعات تکمیلی

کمتر از دو هفته پس از آن‌که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که اولویت آمریکا در سوریه تغییر کرده و دیگر این کشور به دنبال سرنگونی بشار اسد نیست، حملات توفنده ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه با مواضع متناقض تیلرسون مبنی بر برکناری اسد همراه شده است.
کد خبر : 169736

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، دو کشتی جنگی آمریکا، نیمه شب گذشته بیش از 60 موشک کروز را از دریای مدیترانه به سوی پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کردند.


به ادعای منابع نظامی آمریکایی، جنگنده‌های سوریه که هفته گذشته حمله به ادلب را انجام دادند از این پایگاه پرواز کرده بودند. به ادعای این منابع، دولت سوریه در این حمله از گازهای شیمیایی استفاده کرده بود؛ ادعایی که دمشق به شدت آن رد می‌کند.


بنا به این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا دستور انجام این عملیات را صادر کرده بود و وی طی دیدار با ژی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، خبر این حملات را به او داده بود.


همچنین گفته شده منابع نظامی آمریکایی دقایقی قبل از حمله، موضوع را به اطلاع روسیه رسانده بودند تا از برخورد موشک‌ها به جنگنده‌ها روسی جلوگیری شود.


منابعی در دولت آمریکا گفته‌اند که هیچ یک از موشک‌های آمریکایی به مواضع نیروهای روسی برخورد نکرده اما دولت آمریکا فقط به مسکو اعلام کرده بود که این حملات در راه است بدون آن‌که به دنبال موافقت ارتش ورسیه باشد.


ترامپ که برای دیدار با همتای چینی خود در فلوریدا به‌سر می‌برد، گفت: «سال‌ها تلاش برای تغییر رفتار بشار اسد به شکست انجامیده است.»


ناوهای یو اس اس پورتر و یو اس اس روز، شب گذشته خود را به نزدیک‌ترین نقطه به سوریه رسانده و بیش از 60 موشک توماهاوک از عرشه این ناوها شلیک شده است.


جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفته است که «نشانه‌های اولیه از خسارت گسترده به جنگنده‌ها، مراکز سوخت رسانی و پایگاه هوایی سوریه خبر می‌دهند.»


رکس تیلرسون نیز گفته است که «مماشات» با بشار اسد به هیچ نقطه امیدبخشی نرسیده است و حالا زمان به برکناری او رسیده است.


این در حالی است که نمایندگان کنگره آمریکا گفته‌اند که دولت ترامپ برای هرگونه حمله بعدی به سوریه باید مجوز کنگره را کسب کند.


در همین حال، طلال برازی، فرماندار حمص در سوریه اعلام کرد که در این حمله 5 غیرنظامی و 4 سرباز ارتش سوریه کشته شده‌اند. به گفته وی 7 نفر نیز زخمی شده‌اند.


بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این حمله واکنش نشان داده‌اند. واکنش‌ها را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید. این حمله همچنین باعث واکنش‌های متفاوتی از سوی کنگره آمریکا شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته