دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1394 - 11:16

رئیس‌جمهوری عراق: روابط ما با ایران سازنده است و در همه عرصه‌ها هماهنگی وجود دارد

رئیس‌جمهوری عراق با تاکید بر تصمیم دولت عراق برای گسترش همکاری‌ها با ایران گفت که ما با ایران در عرصه‌های سیاسی، تجاری و فرهنگی روابط خوبی داریم.
کد خبر : 16955

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «فرات‌نیوز»، «فواد معصوم» رئیس‌جمهوری عراق درباره دیدار رسمی‌اش از ایران که قرار است هفته جاری انجام شود، گفت: روابط مشترک میان ایران و عراق مبتنی بر مذهب، فرهنگ غنی و حسن هم‌جواری است.


براساس این گزارش «معصوم» افزود: ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط‌مان با ایران همیشه و در دورانی که دولت‌های مختلف گذرانده‌اند، خوب بوده است. ما امیدواریم که روابط دو ملت همچنان مستحکم باقی بماند.


وی خاطرنشان کرد: از آغاز عملیات سیاسی در عراق روابط میان دو کشور در عرصه‌های مختلف همچون سیاسی، تجاری و فرهنگی ممتاز بوده است و این خود بیانگر سطح عالی هماهنگی میان دو کشور در سطوح مختلف است.


رئیس‌جمهوری عراق روابط دو کشور را راهبردی دانست و افزود: بر همین اساس است که می‌بینیم ایران نخستین کشوری است که با ارسال کمک‌های نظامی، به حمایت از عراق در جنگ علیه داعش اقدام کرد.


وی تصریح کرد: تبادل سالانه هیات‌های عالی میان دو کشور به‌طور مستمر، بیانگر عمق روابط راهبردی دو کشور است و همچنین دیدارهای رسمی میان مقام‌های دو کشور بسیار مهم به‌شمار می‌رود.


«معصوم» با بیان اینکه سفر به تهران نخستین سفر رسمی به ایران پس از تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق است، گفت: موضوعات مشترک زیادی داریم که آن‌ها را در تهران پیگیری خواهم کرد. از جمله این موضوعات، گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.


وی افزود: در این سفر سه وزیر کابینه عراق همراه من خواهند بود، یکی از آنان وزیر محیط زیست است که با توجه به اهمیت و ضرورت پیشگیری از پیشروی کویر و تخریب محیط زیست، نیاز به همکاری‌های گسترده داریم و البته در این زمینه همکاری کشورهای منطقه نیز ضرورت دارد. وزیر تجارت عضو دیگر هیات همراه سفر به تهران است، زیرا ما دارای همکاری های تجاری خوب و گسترده‌ای با ایران هستیم که برای گسترش هرچه بیشتر این روابط لازم است زمینه‌های همکاری را آسان‌سازی کنیم و این موضوعات نیز نیازمند مذاکرات جدی و مداوم است. وزیر گردشگری نیز سومین وزیر همراه است که حوزه آن با تبادل سالانه حدود چهار میلیون مسافر و گردشگر میان دو کشور، از مهمترین زمینه‌های روابط دو کشور محسوب می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته