دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1396 - 12:35

مناظره داغ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه/ ماکرون به کاخ الیزه نزدیکتر شد

11 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در یک مناظره 4 ساعته برنامه‌های خود را برای دولت احتمالی‌شان اعلام کردند.
کد خبر : 169427

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گاردین، در این مناظره 5 نامزد اصلی یعنی امانوئل ماکرون، مارین لوپن، فرانسوا فیون، جان لاک ملانشو و بنوا آمون به همراه 6 نامزد کمتر شناخته شده انتخابات در مناظره حاضر بودند.


هر یک از نامزدها در ابتدا 18 دقیقه فرصت داشتند تا دیدگاه‌هایشان را بیان کنند.


ماکرون نامزد پیشتاز در این مناظره تلاش بسیاری داشت که اشتباهی مرتکب نشود. با وجود این، میان او و رقیب اصلی‌اش لوپن بحث داغی درباره حضور یا خروج از اتحادیه اروپا مطرح بود.


او خطاب به لوپن گفت: «چه می‌گویید خانم لوپن؟ شما از دفاع از طبقات رانده شده حرف می‌زنید؛ اما فراموش می‌کنید که خروج از اتحادیه اروپا به معنای کاهش قدرت خرید کارگران است.»


لوپن در پاسخ، ماکرون را متهم کرد که به دلیل وفاداری به سیاستی 50 ساله نمی‌تواند حرف جدیدی برای فرانسوی‌ها داشته باشد.


ماکرون نیز همین انتقاد را به لوپن برگرداند و گفت: «دیدگاه‌های شما 40 سال است که عوض نشده است. ما 40 سال است که داریم از زبان شما و پدرتان دروغ می‌شنویم.»


میان دیگر نامزدها نیز تنش جدی برقرار بود. بنوا آمون نامزد حرب سوسیالیست، لوپن را متهم کرد که برنامه ضد مهاجرت‌اش همه مسلمانان و پناهجویان را قربانی خواهد کرد.


از طرف دیگر، فیلپ پاتو رهبر حزب «ضد سرمایه‌داری جدید» خطاب به فرانسوا فیون، نامزد حزب جمهوری‌خواه گفت: «شما به مردم در قالب سیاست ریاضت اقتصادی می‌گفتید کمربندها را محکم‌تر ببندید اما در همان زمان مشغول سرقت سرمایه‌های عمومی بودید.»


اشاره پاتو به رسوایی‌های مالی است که طی هفته‌های اخیر گریبان‌گیر فیون و همسرش شده است اما فیون در پاسخ به این نامزد انتخاباتی گفت: «اگر یک بار دیگر این حرف را بر زبان بیاوری علیه تو شکایت می‌کنم.»


پس از مناظره، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ملانشو، نامزد حزب کمونیست متقاعدکننده‌ترین صحبت‌ها را بر زبان رانده است. نظرسنجی تلویزیون بی اف ام نشان می‌دهد ملانشو نزد 25 درصد از مخاطبان برنامه قانع‌کننده بوده است. ماکرون با 21 درصد در جای دوم و فیون با 15 درصد سوم و لوپن با 11 درصد در جای چهارم قرار دارد. اما همین نظرسنجی می‌گوید 23 از درصد از بینندگان، برنامه‌های ماکرون را برنامه‌های موفق‌تری دانسته‌اند، 22 درصد همین نظر را درباره ملانشو و 18 درصد به سوی فیون گرایش داشته‌اند.


19 روز دیگر دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته