دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1394 - 10:46
در همایش «انسان مهربان، دنیای آرام» هلال احمر

روحانی: اگر غم کشورها یکسان نباشد، اصول انسانی را زیر پا گذاشته‌ایم

رئیس جمهوری گفت که اگر غم کشورها یکسان نباشد، اصول انسانی و اصول صلیب سرخ را زیرپا گذاشته‌ایم.
کد خبر : 16932

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش «انسان مهربان، دنیای آرام» هلال احمر با اشاره به تجاوز به یمن اظهار کرد: در جنگی که امروز در یمن پیش آمد که البته جنگ نیست بلکه حمله ناجوانمردانه یک همسایه با بمباران به آنها است و مردم فقیر یک کشور در حال توسعه را زیر بمباران قرار می دهند آن همسایه به جای کمک کردن با هواپیماهایی که از قدرت های بزرگ که معلوم نیست با پول چه کسانی خریداری شده و خلبانان آنها چه کسانی هستند بر روی مردم بمب می ریزد.
رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: یک حکومتی که مسایل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد، بسیار تازه کار است و برای اولین بار آمده است تا خودش را نشان دهد دشمنی که همیشه با دلار کارهایش را انجام می‌دهد حالا آمده تا فرمان را عوض کند و در این مسیر بمب را انتخاب کرده و فکر کرده است که با بمب نشان داده می شود این کشور قدرتمند و تاثیرگذار است و به اهدافش می‌رسد. این خطای بسیار بزرگ استراتژیک است که آنها مرتکب شده‌اند.


وی افزود: اگر یک کشور اروپایی این مشکل را داشت صلیب سرخ جهانی و هلال احمر کشورها چه می‌کردند؟ همه کشورها برای کمک‌رسانی پل هوایی می‌زدند ولی اکنون که یک کشور مظلوم مسلمان جهان سومی گرفتار این معضل بزرگ شده است، یک همسایه در یک اقدام غیرانسانی به آن حمله کرده است،‌ اجازه نمی‌دهد که کمک‌ها به آنجا برسد. اینجا جای امتحان تاریخی برای دنیاست که مشخص می‌کند هر یک چه روندی را در پیش می‌گیرند.


وی همچنین در ادامه از هلال احمر به خاطر تلاش‌هایش تقدیر کرد و گفت: بسیاری تلاش‌ها به خاطر محدودیت‌‌هایی که برخلاف قوانین بین‌المللی است، به مقصد نرسیده است، با وجود این باید کار را ادامه دهیم.


روحانی ادامه داد: با وجود محدودیت‌ها صلیب سرخ جهانی می‌تواند اجناس را تحویل بگیرد و به مردم یمن برساند. دولت در این زمینه سعی می‌کند اقدامات لازم را انجام دهد، اما صدای شما در این باره از صدای دولت رساتر است.


رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اینجا سرزمین امیرالمؤمنین است و مردم ایران پرورش‌یافته مکتب امیرالمؤمنین هستند، اضافه کرد: اساس کار هلال احمر بی‌طرفی است، ما وظیفه داریم همه انسان‌ها را یکسان ببنیم.


وی با اشاره به وضعیت ژئوپولتیک کشورمان گفت: در کشوری هستیم که متأسفانه هم در داخل کشور بحران‌های طبیعی داریم که بر کشاورزی و محیط زیست اثر می‌گذارد از جمله ما مسئله ریزگردها را داریم، گاهی با بلایای طبیعی مانند سیل مواجهیم و هم ما در یک منطقه قرار داریم که ده‌ها سال است با معضلات مختلف مواجه هستیم مانند اتفاقاتی که در عراق، افغانستان و سایر کشورهای منطقه می‌افتد.


روحانی افزود: در این شرایط هلال احمر وظایفی دارد هم در داخل و هم در منطقه فعال باشد و کمک کند، البته مردم ما هم در بسیاری از شرایط کمک می‌کنند.








ایران نسبت به جمعیتش از نیروی داوطلب جوان خوبی برخوردار است و در رتبه اول قرار دارد. اینها باید به صحنه آورده شوند. چراکه هم اوقات فراغتشان پر می‌شود و هم به دیگران کمک می‌کنند

رئیس‌جمهوری در ادامه با انتقاد از موازی‌کاری‌های موجود در کشور گفت: ما در بسیاری از موارد موازی‌کاری داریم. باید این موازی‌کازی را درست کنیم. باید هم‌افزا کار کنیم. نباید در هر سطحی امکانات را تکراری صرف نکنیم. در این زمینه دولت و سازمان مدیریت آمادگی دارد.


وی با تاکید بر اینکه سازمان جوانان در هلال احمر بسیار مهم است، تأکید کرد: باید جوان‌های دواطلب مهارت بیشتری یاد بگیرند این مهارت‌ها برای زندگی خودشان کاربرد دارد. ثانیا نیروی جوان، دواطلب در صحنه‌های مختلف است و به این آموزش‌ها نیاز دارد. به اینها باید آموزش زبان در حد مورد نیاز داده شود. همچنین ورزش و آمادگی روحی باید در میان جوانان تقویت شود.


روحانی ادامه داد: ایران نسبت به جمعیتش از نیروی داوطلب جوان خوبی برخوردار است و در رتبه اول قرار دارد. اینها باید به صحنه آورده شوند. چراکه هم اوقات فراغتشان پر می‌شود و هم به دیگران کمک می‌کنند.


رئیس جمهوری تأکید کرد: از آنجا که هلال احمر به دنبال کمک است، توسعه آن در میان جوانان بسیار ارزشمند است. ما باید انسان مهربان را بسازیم. نسل جوان می‌تواند فضای جامعه را آرام کند، از لحاظ اجتماعی و حتی سیاسی می‌تواند آرامش ایجاد کند، با توسعه این روحیه افراطی‌گری و خشونت را در جامعه کاهش می‌یابد.


وی خاطرنشان کرد: باید کمک شود تا سازمان جوانان گسترش داده شود. امیدوارم تا سال آینده، شما برنامه‌ریزی اجرایی داشته باشید که سال‌ آینده آمار خوشحال‌کننده‌ای به مردم بدهید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته