وزیر آموزش و پرورش: ناامیدی در دانشآموزان موج میزند
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نخستین جلسه عمومی اعضای هیات علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با بیان اینکه باید در مقطع دبستان خودباوری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس را در دانش آموزان ایجاد کنیم عنوان کرد: باید این هدف را دنبال کنیم که در کلاس درس انتقال مهارتها مهمتر از آموزش جدول ضرب است.
آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: شعار امسال تولید و اشتغال است و بنده روی آن تاکید بسیاری دارم، شاید در ابتدا به نظر بیاید این مقوله ارتباط چندانی با آموزش و پرورش نداشته باشد در حالی که معتقدم تا آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم نه تولید خواهیم داشت و نه اشتغال.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه رشد تولید و اشتغال برخورداری از یک جامعه مقتدر است، افزود: جامعه مقتدر جامعهای است که در آن به نیروی انسانی بها داده شود و در آن امنیت برقرار باشد. لازمه وجود نیروی انسانی کارآمد، آموزش و پرورشی کارآمد است.
دانش آشتیانی تاکید کرد: اگر بخواهیم مهارتهای لازم را در نیروی کار ایجاد کنیم باید از دوران کودکی شروع کنیم و اشتباه است که مهارت آموزی از دوره دیپلم و دانشگاه شروع شود؛ اکنون با نیروهای فراوان فارغ التحصیلی روبهرو هستیم که دارای مهارتهای لازم برای ورود به شغل نیستند.
وی با بیان اینکه اگر مدرسه توانمند داشته باشیم میتوانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم، گفت: اگر این زیرساختها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با این مسایل و مشکلات مواجهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه گذاری روی نیروی انسانی و افزایش بازده اقتصادی و رابطه آن با سن، گفت: هرچه سن بالاتر برود تاثیر مهارت آموزی کم میشود و هرچه آموزش مهارتها از سنین پایینتر شروع شود اثرگذاری آن بالاتر است.
وی با اشاره به طرح مباحثی اعم از حجم بالای کتب درسی، یادآور شد: رویکرد ما همواره پررنگ دیدن آموزش بوده و همه هم و غم خود را در تولید کتب درسی روی محتوای آموزشی گذاشتهایم اما باید روی مباحث مهارتی تمرکز کنیم.
دانش آشتیانی افزود: در 9 سال اول آموزش انتظار داریم دانش آموز مهارت تفکر و استفاده از خرد جمعی را بیاموزد و بتواند ایده پردازی کند. در تولید یکی از مسایل مهم که باید فرد کارآفرین داشته باشد شجاعت، اعتماد به نفس و قدرت ریسک است، اینها را باید کجا به دانش آموز یاد داد؟
انتهای پیام/