دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1396 - 13:07

آمریکا کمک مالی خود را به صندوق جمعیت سازمان ملل متحد قطع کرد

وزارت امور خارجه آمریکا درنامه‌ای به رئیس کمیته روابط خارجی سنای این کشور در توجیه تصمیم خود درباره قطع کمک مالی به صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفت که این صندوق از مدیریت برنامه‌ای شامل سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیر داوطلبانه حمایت می‌کند.
کد خبر : 169125

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اطلاعیه‌ای که امروز (سه‌شنبه) در وب‌سایت خود منتشر کرد، اتهام دولت آمریکا را درباره حمایت از مدیریت برنامه‌ای شامل سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیر داوطلبانه مردود و ادعای اشتباه‌آمیز توصیف کرد.


صندوق جمعیت، یکی از نهادهای سازمان ملل متحد است که ماموریتش ترویج برنامه تنظیم خانواده و ارائه خدمات بهداشتی به مادران و کودکان در بیش از 150 کشور جهان است.


قطع کمک مالی به این صندوق نخستین اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاهش کمک مالی به سازمان ملل متحد و سایر نهادها و برنامه‌های بین‌المللی است که در جریان مبارزات انتخاباتی مطرح کرده بود. آمریکا مهمترین منبع کمک مالی به نهادهای مختلف سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و قطع یا کاهش این کمک‌ها می‌تواند به برنامه‌های این نهادها آسیب جدی وارد کند.


وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه خود، با ابراز تاسف از تصمیم دولت آمریکا گفته است که این تصمیم براساس ادعاهای اشتباه‌آمیز در زمینه حمایت این نهاد از سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیر اختیاری در جمهوری خلق چین اتخاذ شده است.


در این اطلاعیه آمده است که صندوق جمعیت همواره مشارکت آمریکا را ارج گذاشته تا با استفاده از آن بتواند اطمینان حاصل کند که هیچ حاملگی ناخواسته نیست، مادران در همه جا با سلامت و در وضعیت بهداشتی وضع حمل می‌کنند و استعدادهای کودکان در همه زمینه‌ها و همه جا به طور کامل شکوفا می‌شود.


سازمان بهداشت جهانی گفته است که کمک مالی که این نهاد در سال‌های گذشته از مردم و دولت آمریکا دریافت کرده هزاران مادر را در سراسر جهان از مرگ و بیماری‌های قابل پیشگیری نجات داده و در اوضاع رکود اقتصادی جهان در حال حاضر، این کمک‌ها اهمیت حتی بیشتری نیز یافته است.


ماه گذشته دونالد ترامپ وعده داد که بودجه فعالیت‌های دیپلماتیک و کمک‌های خارجی آمریکا را 28 درصد کاهش خواهد داد که از جمله شامل کمک به نهادهای مختلف سازمان ملل متحد خواهد بود. جزئیات کامل این برنامه هنوز منتشر نشده است.


مقام‌های سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که کاهش ناگهانی بودجه نهادهای وابسته به این سازمان می‌تواند باعث تشدید بی‌ثباتی در سطح جهان شود و تاکید کرده‌اند که استفاده از راه‌های دیپلماتیک در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی به مراتب موثرتر از راه حل‌های نظامی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته