دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1396 - 12:22

اعلام استراتژی اتحادیه اروپا درباره سوریه

شورای وزیران اروپا در نشست روز گذشته (دوشنبه) خود یک روز پیش از آغاز کنفرانس اتحادیه اروپا درباره سوریه راهبرد مشترک این اتحادیه را درباره سوریه تصویب کرد.
کد خبر : 169115

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اروپا نوشت: «در سند راهبرد مشترک اتحادیه اروپا با تاکید بر بیانیه‌های 23 می، 17 اکتبر و 15 دسامبر 2016 (3 خرداد، 26 مهر و 25 آذر 1395) شورای اروپا و با ابراز انزجار از ادامه وخامت اوضاع انسانی در سوریه، تصریح شده است که اکنون 13.5 میلیون سوری نیازمند کمک‌های انسانی هستند.»


این سند همچنین دولت سوریه را مسئول اصلی محافظت از مردم سوریه دانسته و از سوریه و متحدانش به‌ ویژه روسیه خواستار تلاش برای تضمین توقف کامل خصومت‌ها، برداشته شدن محاصره‌ها و دسترسی کامل برای ارائه کمک‌های انسانی شده است.


شورای اروپا با یادآوری اینکه مناقشه سوریه به‌طور مستقیم بر اتحادیه اروپا تاثیرگذار است، بر لزوم ایجاد یک چارچوب راهبردی مشخص برای رویکرد اتحادیه اروپا در قبال سوریه تاکید کرد.


شورای اروپا از بیانیه مشترک ماه مارس (اواخر اسفند 95) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون اروپا استقبال و اهداف مشخص شده را در این بیانیه تایید کرد.


این راهبرد بر شش محور شامل پایان دادن به جنگ از مسیر یک گذار سیاسی واقعی مطابق قطعنامه 2254 شورای امنیت ، ارتقای یک گذار معنادار و فراگیر در سوریه مطابق با قطعنامه 2254 و بیانیه ژنو، نجات جان انسان‌ها از مسیر پرداختن به نیازهای انسان‌های آسیب پذیر در سوریه، ارتقای دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان از مسیر تقویت سازمان‌های جامعه مدنی در سوریه، ارتقای جوابگویی درباره جنایات جنگی با نگاه به تسهیل فرایند آشتی ملی و حمایت از انعطاف پذیری مردم و جامعه سوریه از مسیر آموزش، اشتغال، حمایت از ساختارهای حکومتی در مناطق تحت کنترل معارضان استوار است.


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اواخر اسفند 95 بیانیه مشترکی درباره راهبرد اتحادیه اروپا در ارتباط با آینده سوریه بر کمک به راه‌حل سیاسی پایدار و بازسازی در سوریه پس از جنگ تاکید کردند که در نشست روز دوشنبه شورای وزیران اروپا بررسی و تصویب می‌شود.


این بیانیه که اکنون به عنوان سند راهبرد شورای وزیران اروپایی نیز تایید شده است یکی از موارد مورد رایزنی در کنفرانس بروکسل با عنوان «حمایت از آینده سوریه و منطقه» خواهد بود که امروز (سه‌شنبه) با مشارکت اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، آلمان، نروژ، بریتانیا، قطر و کویت در بروکسل آغاز می‌شود و روز چهارشنبه نیز ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته