دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1396 - 09:46

العبادی: این تصور که عراق در مشت ایران است، اشتباه است/ ابوبکرالبغدادی احتمالا به سوریه رفته است

نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با شبکه المیادین به بررسی موضوعات مهم داخلی و منطقه‌ای ازجمله امکان افزایش سطح همکاری‌ها با عربستان پرداخت.
کد خبر : 169019

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حیدر العبادی در مصاحبه با وب‌سایت شبکه المیادین درباره روابط عراق و عربستان گفت:‌ «به کار بردن عبارت گرمی روابط عراق با عربستان هنوز زود است؛ روابط ما در مرحله نخست قرار دارد و باید در همه زمینه‌ها هماهنگی انجام شود.»


العبادی با بیان اینکه بسیاری از سعودی‌ها (در چارچوب عضویت در گروه‌های افراط‌گرا) اقدام به عملیات تروریستی در عراق کرده‌اند، افزود: «حق همه عراقی‌ها است که نسبت به حمایت عربستان از تروریسم مظنون باشند.»


نخست‌وزیر عراق تاکید کرد سفر اخیر عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان به عراق بسیار مهم و در راستای بازگشایی سفارت عربستان در بغداد بود.


العبادی افزود: «این فکر سعودی‌ها که تصور می‌کنند عراق در مشت ایران است، اشتباه و نادرست است. عراق تاکنون موفق شده است روابط خود را با کویت، اردن و ایران توسعه دهد و باید بگویم که کشورم دروازه ورود عربستان یا آمریکا به ایران یا برعکس، نیست.»


نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه میان عراق با عربستان، ترکیه و ایران مشترکاتی وجود دارد، تصریح کرد: «ایرانی‌ها و سعودی‌ها به برقراری ثبات در منطقه تمایل دارند. باوجود این، یک درگیری مصری-ترکی و ایرانی-سعودی در منطقه وجود دارد و ما در این میان به فکر منافع خود هستیم.»


العبادی درباره رابطه عراق با ایران گفت:‌ «تقریبا همه مناطق شرقی عراق جزو مرزهای ما با ایران است و طبعا افزایش همکاری با تهران به سود بغداد است.»


نخست‌وزیر عراق همچنین میانجی‌گری میان تهران و ریاض را در زمان کنونی تکذیب کرد و گفت اگر درخواستی مطرح شود، عراق آمادگی میانجی‌گری دارد.


حملات هوایی عراق به بوکمال با هماهنگی سوریه انجام شد


العبادی در ادامه گفت: «عملیاتی که نیروی هوایی عراق در داخل خاک سوریه و در منطقه بوکمال انجام داد با هماهنگی نظام سوریه بود. در این عملیات ما به مقرهای فرماندهی و کارگاه‌های تولید مواد منفجره وابسته به داعش حمله کردیم.»


وی افزود: «دولت عراق هیچ حمله‌ای را در خارج از کشور بدون هماهنگی با کشور مورد حمله انجام نمی‌دهد.»


العبادی با بیان اینکه عراق بر حفظ حق حاکمیت سوریه بر مرزهای خود واقف است، گفت: «ما پی برده بودیم که ارتباطاتی میان عاملان انفجارهای بغداد و فرماندهی داعش در بوکمال وجود دارد، بنابراین اقدام به حمله به آن منطقه کردیم.»


حتی یک سرباز آمریکایی به طور میدانی در جنگ با داعش حضور ندارد


العبادی درباره هماهنگی میان حکومت عراق و ائتلاف بین‌المللی گفت: «هماهنگی میان ما و ائتلاف بین‌المللی به این معنی است که تحرکات نظامی در شرق سوریه و در نواحی مرزی با عراق کنترل می‌شود.»


وی افزود: «همه نیروهای نظامی در خاک عراق، عراقی هستند و تاکنون حتی یک سرباز آمریکایی در عرصه میدانی حضور نیافته است. ما از توپخانه آمریکا در برخی اوضاع استفاده می‌کنیم ولی از سربازان آمریکایی خیر.»


العبادی تاکید کرد در حال حاضر 12 کشور به عراق در جنگ با داعش کمک می‌کنند و حضور برخی کشورهای اطراف استثنایی است، چرا که برخی از آن‌ها با سربازان خود در میدان حضور دارند.


وی افزود: «ما به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که هر نوع تروریسمی بد است و نباید در زمین آن‌ها بازی کرد، بلکه باید به مقابله با آن‌ها برخواست. ما از آمریکا خواسته‌ایم تلاش‌های منطقه‌ای را در راستای مبارزه با تروریسم خنثی نکند چرا که این، تنها به سود تروریست‌ها است.»


تحریم سوریه اشتباه است


حیدر العبادی تاکید کرد ما از خارج از حکومت عراق سخنی درباره لغو فعالیت‌های تشکیلات حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) نشنیده‌ایم.


العبادی تاکید کرد نیروهای حشد تاکنون برای دفاع از عراق تقاضای حقوق و پاداش نکرده‌اند.


به گزارش آنا، نخست‌وزیر عراق در ادامه مصاحبه با المیادین درباره آنچه در سوریه می‌گذرد گفت: «برخی می‌خواهند به موضوع تجزیه سوریه بپردازند و باید بگویم این موضوع خط قرمز ماست.»


وی افزود: «ما آمریکا را (دولتی) ملزم به حفظ وحدت در سوریه یافته‌ایم و این ترکیه است که تمرکز خود را به جای جنگ با داعش معطوف جنگ با کُردها کرده است.»


العبادی درگیری‌های سوریه را نگران کننده توصیف و تصریح کرد: «تجزیه و تنش (در سوریه) خلائی به وجود می‌آورد که منبعی برای تغذیه تروریسم است. ما به مسئولان آمریکایی گفته‌ایم که تحریم نظام سوریه اشتباه است و آن‌ها قانع شده‌اند. ما حتی از اعراب خواسته‌ایم آتش (جنگ در) سوریه را خاموش کنند.»


العبادی تاکید کرد پول‌هایی که اعراب برای جنگ منطقه‌ای صرف می‌کنند می‌تواند جهان عرب را مبدل به بهشت کند.


جنگ یمن به زودی پایان می‌یابد


العبادی درباره جنگ یمن گفت: «عربستان پذیرفته است به جنگ در یمن پایان بدهد و این جنگ به‌زودی پایان می‌یابد. باوجود این، آمریکایی‌ها خواهان ادامه جنگ هستند»


وی در مصاحبه با المیادین تاکید کرد تاکنون به انتخاب به‌عنوان نخست‌وزیر عراق برای دومین بار فکر نکرده است و تصمیم در این‌باره به نظر مردم بازمی‌گردد.


نخست‌وزیر عراق گفت: «تصمیم مشترکی با پیشمرگه‌ها درباره اجرای عملیات مشترک برای تسلط بر سنجار وجود دارد؛ اما درباره کرکوک، ما به مسئولان مربوطه درباره برافراشتن پرچم کردها فشار آورده‌ایم و آن‌ها برای تجدیدنظر در این‌باره اعلام آمادگی کرده‌اند.»


وی افزود: «پرچم اقلیم کردستان حدود 10 سال است که در کرکوک برافراشته شده و هدف از جنجال‌های رسانه‌ای کنونی منحرف کردن اذهان از پیروزی‌های ارتش عراق در تقابل با گروه‌های تروریستی است.»


العبادی در این مصاحبه تاکید کرد مشکل عراق با ترکیه حضور نیروهای ترک در بعشیقه است و آن‌ها باید این منطقه را ترک کنند.


نخست‌وزیر عراق گفت: «اطلاعات موجود نشان می‌دهند که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش مدت‌ زیادی است که از موصل فرار کرده و احتمالا به سوریه رفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته