دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نبرد درون جناحی اصولگرایان برای رقابت با روحانی

چهار سال از ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان با حسن روحانی گذشت و ٢٩ اردیبهشت دوباره موعد انتخاب رییس‌جمهوری است. اصلاح‌طلبان بدون کمترین چالشی روحانی را به عنوان نامزد مورد نظر خود انتخاب کرده‌اند و این انتخاب را به عموم مردم اعلام داشته‌اند.
کد خبر : 168792

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از اعتماد، آنها همچنین تحقق برخی پیشنهادها نظیر حضور کاندیداهایی به عنوان یار کمکی را نیز به تصمیم روحانی واگذار کرده و بنا دارند بر اساس تصمیم او اقدام کنند تا از هر اقدامی که منجر به ایجاد فاصله میان آنها و روحانی شود، بپرهیزند. اصلاح‌طلبان در هفته پایانی اسفند ماه گذشته اعلام کردند کاندیدای مورد حمایت‌شان حسن روحانی است. آنها در خصوص ستادهای انتخاباتی نیز در هماهنگی کامل با روحانی به سر می‌برند و به نظر می‌رسد در راه ریاست‌جمهوری مجدد روحانی تمام ابزارهای سیاسی و اجتماعی خود را به کار گیرند. جریان اصولگرایی اما بازی انتخاباتی پیچیده‌تری را نسبت به رقیب پیش رو دارد. از اسفند ماه که نخستین مجمع انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) برگزار شد و نام حداقل ١٤ نفر از اصولگرایان برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد تا ١٧ فروردین ماه که دومین مجمع جمنا برگزار می‌شود، راهی سخت و طولانی است. چهره‌های مختلف این جریان سیاسی اعم از مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، سیدابراهیم رییسی، عزت‌الله ضرغامی تا مصطفی میرسلیم، رستم قاسمی، سعید جلیلی و دیگر چهره‌هایی هستند که خود را در قامت ریاست‌جمهوری می‌بینند و سفت و سخت در میدان مبارزه درون جناحی برای اصلح نشان دادن خود تلاش می‌کنند به این امید که گزینه نهایی اصولگرایان باشند. جمنایی‌ها اما تلاش می‌کنند که تا موعد مجمع عمومی دوم رایزنی با چهره‌های محتمل را به پایان برسانند. مهم‌ترین بخش این رایزنی‌ها تلاش برای التزام نامزدهای انتخاباتی به وحدت اصولگرایان است. انصراف نامزدهایی که به عنوان گزینه نهایی اصولگرایان انتخاب نمی‌شوند، سخت‌ترین بخش وحدت اصولگرایانه است.
نقد به سازوکار جمنا
جبهه پایداری که از ابتدای تشکیل جمنا از عدم حضورشان در شکل‌گیری این نهاد وحدت بخش اصولگرا شکایت داشت، هنوز یکی از گره‌های محکمی است که اصولگرایان برای رسیدن به نامزد واحد باید باز کنند. جبهه پایداری تا اینجا نه تنها پالس مثبتی برای همراهی با اصولگرایان ارسال نکرده بلکه بارها توسط اعضایش اعلام کرده هیچ نسبتی با جمنا و تصمیماتش ندارد. آنها همچنان به دنبال اصلح هستند و مقبولیت و رای‌آوری کاندیدا برای‌شان مهم نیست اما جمنایی‌ها به دنبال پیروزی در انتخابات می‌گردند و همین که به نظر خودشان کاندیدایی صالح بیابند، کافی است. این اختلاف ریشه‌دار و عمیق اصولگرایان با پایداری از انتخابات ٩٢ تداوم پیدا کرده و حالا ممکن است دوباره چند دستگی را به اصولگرایان تحمیل کند. با این حال برخی خبرهای غیررسمی حاکی از این است که آیت‌الله مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری حمایت از سیدابراهیم رییسی را ارجح می‌داند. حاجی‌دلیگانی، عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با انتخاب این خبر را اینگونه اعلام کرد: «در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست‌جمهوری به سراغ آقای رییسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید.» در عین حال برخی نحله‌های گروه‌های اصولگرا نیز امروز نجات خود را در کاندیداتوری ابراهیم رییسی می‌دانند و برای حضور او در صحنه انتخابات می‌کوشند. او نیز از جمله شخصیت‌های اصولگرا است که این روزها فعال شده است. سیدابراهیم رییسی که سال‌ها در قوه قضاییه در مناصب بالا مسوولیت داشته و حالا نیز تولیت آستان قدس را به عهده دارد برخلاف مرحوم واعظ طبسی بسیار رسانه‌ای است و تقریبا تمامی دیدارهای نوروزی‌اش از جمله با برخی چهره‌های جریان اصولگرا مانند پناهیان، محسن رضایی و یک مداح مشهور تهرانی رسانه‌ای می‌شود. همچنین طی روزهای گذشته کمپینی تحت عنوان «رییسی بیا» توسط حامیان او راه‌اندازی شده و هوادارانش در حال تهیه طومار برای دعوت از او هستند. روز گذشته البته خبری غیررسمی درباره او منتشر شد که مضمونش اعلام موضع رسمی رییسی درباره ورود یا عدم ورود به انتخابات در تاریخ هجدهم فروردین بود. از آنجایی که جمنا قصد دارد تا در روز ١٧ فروردین کاندیداهای اصلی خود را رونمایی کند و احتمالا رییسی نیز یکی از آنهاست انتخاب تاریخ اعلام موضع رسمی یعنی یک روز پیش از اعلام نظر جمنا می‌تواند حایز اهمیت باشد.
احمدی‌نژادی‌ها، ساختارشکن با شعارهای عجیب
اما محمود احمدی‌نژاد که همین چندماه پیش اعلام کرده بود بنای حمایت از کسی ندارد به یکباره با چرخشی عجیب تمام قد پشت سر بقایی ایستاده و سفرهای استانی‌اش را نیز آغاز کرده است. او در خوزستان سخنانی گفت که اگرچه در ظاهر به معنای نقد روحانی بود اما به دلیل دو پهلو بودن سخنانش انتقاد برخی اصولگرایان را نیز برانگیخت. اسفندیار رحیم مشایی نیز که به زعم اصولگرایان نقطه کانونی انحراف دولت احمدی‌نژاد است پا به پای او از بقایی حمایت می‌کند. آنها این‌بار فضای مجازی را هدف گرفته‌اند و با شعارهای جنجالی و دست گذاشتن روی پرونده‌های قدیمی در حوزه امنیت ملی نظیر قتل‌های زنجیره‌ای می‌کوشند تا روحانی را وارد فضای مطلوب خود کنند. احمدی‌نژاد البته طی روزهای گذشته با یک خبرگزاری تلویزیونی اسپانیایی نیز مصاحبه کرد. او گفت خودش دنبال رییس‌جمهور شدن نیست اما مثل تمام مصاحبه‌های دوران ریاست‌جمهوری‌اش با پاسخ‌های کلی و کم ربط به سوالات سعی کرد تا از موضع مصلحت جهانی برای مشکلات جامعه بشری راه‌حل ارایه کند.
نقد به دولت؛ فصل مشترک کاندیداهای اصولگرا
سرفصل مشترک تمام فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان انتقاد در حوزه اقتصادی به دولت روحانی است. مهرداد بذرپاش دیگر چهره اصولگرا است که با کلید واژه دولت نجات اقتصادی به میدان آمده است و فساد اقتصادی را سرمنشاء مشکلات اقتصادی امروز می‌داند. رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم نیز این روزها با شعار مدیریت جهادی در حوزه اقتصادی به میدان آمده است. وی در گفت‌وگو با فارس گفت: «درحال حاضر مردم درگیر جنگ اقتصادی هستند و برای پیروزی در این جنگی که هر روز عرصه را بر مردم بیشتر از قبل تنگ می‌کند باید به سمت مدیریت جهادی برویم.» علیرضا زاکانی نیز دیگر نامزد محتمل جریان اصولگرا است. او از جمله نمایندگان نهم بود که صدای انتقادش نسبت به دولت روحانی بسیار بلند بود. انتقادات او به وزیر نفت دولت روحانی نیز از جمله مواردی بود که توجهات را جلب کرده بود. حالا او تلاش می‌کند تا با شعار مبارزه با فساد کاندیدای نهایی اصولگرایان باشد. سعید جلیلی دیگر کاندیدای محتمل اصولگرایان نیز این روزها بیش از دیگر چهره‌های اصولگرا به مساجد و اجتماعات سر زده است. او بر همان مدار انتخابات ٩٢ مهم‌ترین شعارش را به حوزه سیاست خارجی اختصاص داده است. او البته از گزینه‌هایی است که هنوز سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را نپذیرفته است و به نظر می‌رسد چه کاندیدای نهایی این جریان سیاسی باشد یا نباشد، در انتخابات ثبت نام می‌کند. عزت‌الله ضرغامی، رییس پیشین صداوسیما هم اعلام کاندیداتوری کرده است. اهم سخنانی که از او در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد، بر محور نقد به دولت روحانی است. او که این روزها در اینستاگرام و توییتر فعال‌تر از همیشه است سعی می‌کند با طرح پرسش‌هایی رییس‌جمهور را به چالش بکشد. او اخیرا از روحانی خواسته تا تصمیماتی که با مشورت گرفته را اعلام کند تا به زعم خود از رییس‌جمهوری چهره‌ای خودرای به نمایش بگذارد. البته این توییت ضرغامی با واکنش سریع حسام الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری مواجه شد. آشنا به ضرغامی دوران ١٠ ساله ریاستش در صدا و سیما و میزان مشورت‌پذیری‌اش را یادآور شد. مصطفی میرسلیم به نمایندگی حزب قدیمی موتلفه به میدان آمده و بیان کرده که تا مناظره‌های انتخاباتی به هیچ‌وجه قصد انصراف ندارد. موتلفه‌ای‌ها حضور جدی خود را اعلام کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد به این سادگی‌ها حاضر به کناره‌گیری باشند.
چالش انتخاباتی اصولگرایان
روز هفدهم فروردین بنا بر اعلام سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از میان ١٠ کاندیدای اصولگرا ٥ نفر از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. همچنین پیش از مجمع عمومی اول شاخصه‌هایی برای کاندیداتوری مشخص شد و شورای مرکزی جمنا میان این ٥ نفر نهایتا قضاوت خواهد کرد. نبرد اصلی اصولگرایان از حالا شروع می‌شود. تا روز مجمع عمومی دوم در هفدهم فروردین ماه اصولگرایانی که پشت نام جمنا برای رسیدن به وحدت تلاش می‌کنند باید با یک یک این نامزدها مذاکره و گفت‌وگو کنند و آنها را برای حرکت تشکیلاتی و انصراف در صورت لزوم راضی کنند. کاری که به نظر می‌رسد با شمایل کنونی رفتارهای انتخاباتی نامزدهای‌شان سخت باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته