دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1396 - 10:00

نوروز در مناطق کردنشین آذربایجان؛ از هه‌لاوه ملاوه خوانی تا فانوس‌آویزی

هلاوه ملاوه خوانی، کاشت دانه‌هایی مانند گندم، دادن آمدن نوید روشنایی از پنجره خانه‌ها به دوستان و همسایگان و دریافت هدیه به عنوان شگون، هنوز هم در ایام نوروز در شهر کردنشین بوکان در استان آذربایجان غربی رایج است.
کد خبر : 168602

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمد قسیم عثمانی در گفت‌وگو با خانه ملت در توصیف آیین‌های عید نوروزی زادگاه خود، گفت: قوم کرد به عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی، همه ساله این جشن باستانی و کهن را با شکوه خاصی برگزار کرده و در بزرگداشت آن آداب و رسوم ویژه ای را برپا می‌دارد که نشانگر سابقه تاریخی و فرهنگی این قوم است.


نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم کرد زبان این منطقه از یک ماه پیش از نوروز به پیروی از سنت گذشتگان با کاشت دانه‌هایی مانند گندم، نخود، عدس و کنجد در بشقاب‌ها و ظرف‌های گوناگون به استقبال از این عید می‌روند.


وی افزود: از جمله مهمترین آیین‌هایی که مردم این خطه در نوروز برگزار می‌کنند، آیین سنتی و کهن "هه لاوه ملاوه" است که چند سالی است با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم در شهر و روستاهای مختلف روبرو شده است.


عثمانی در توضیح این آیین ویژه کردها، گفت: آیین دیرینه "هه لاوه ملاوه" از جمله آیین‌های ویژه مناطق کردنشین است و در روزهای پایانی سال برگزار می‌شود. در این مراسم کودکان و نوجوانان بازیگران اصلی هستند که به در خانه‌ها رفته و با کوبیدن آن به زبان کردی می‌گویند: "هه لاوه ملاوه پسرتان داماد شود یا دخترتان عروس شود" که پس از آن صاحب‌خانه عیدانه همچون شیرینی و تخم‌مرغ به آن‌ها می‌دهد؛ زیرا در قدیم بهترین هدیه‌ای که می‌توانستند بگیرند تخم‌مرغ بود.


این نماینده همچنین توضیح داد: تخم مرغ به آن دلیل بهترین هدیه محسوب می‌شد و بسیار با ارزش بود که نمادی از نوزایی و زندگی دوباره است؛ به طوری که حتی در غذایی که در آن ایام درست می‌کنند، اغلب از تخم مرغ استفاده می‌شود.


عثمانی با بیان اینکه "هه لاوه ملاوه" از ساعات اولیه صبح آخرین روز سال آغاز می‌شود و تا غروب ادامه می‌یابد، افزود: طبق یک باور قدیمی صاحب‌خانه‌هایی که برای کودکان خود "هه لاوه ملاوه" تهیه نکنند، در سال نو خیر و برکت وارد خانه آنها نمی‌شود.


نماینده مردم بوکان در مجلس به دیگر آیین‌های نوروزی مردم شهر بوکان اشاره کرد و گفت: همچنین جوانان در روستای منطقه، بدون آنکه خود را معرفی کنند طنابی را که به آن یک فانوس روشن آویزان شده از مجرای نورگیر یا پنجره خانه‌ها به داخل خانه همسایه دوستان و آشنایان می‌فرستند که فلسفه این کار دادن نوید روشنایی به دیگران است به همین دلیل صاحب‌خانه پول یا شیرنی را به عنوان عیدی را به پاس روشنایی که به خانه آن‌ها هدیه شده، در داخل ظرف فانوس می‌گذارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته