دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1396 - 11:40

هورامان‌تخت، شهری به‌قدمت تاریخ + تصاویر

هورامان مناطقی از جنوب غربی استان کردستان است که قسمتی از شهرهای سنندج، کامیاران و بخش‌های زیادی از شهرستان سروآباد را در بر می‌گیرد و به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی، معماری و فرهنگی مورد توجه گردشگران است.
کد خبر : 168508
به‌گزارش گروه فرهنگی آنا از ستاد خبری نوروز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ساختار طبیعی هورامان (اورامان) شامل کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، جنگل و رودخانه که چشم‌اندازهای شگرفی را پدید آورده، مشخصه اصلی این منطقه است.

از لحاظ فرهنگی، هورامان شامل مناطقی است که با لهجه‌های کردی هورامی صحبت می‌کنند. طبیعت کوهستانی با کوه‌های رفیع و دره‌های عمیق، مردمانی مهمان‌نواز و سخت‌کوش را پرورانده که بازتاب عینی این خلق‌و‌خو در تمام شئونات زندگی مانند معماری پلکانی در ساخت منازل، کشاورزی پلکانی و تعهد و پایبندی به برگزاری رسوم قدیمی و فرهنگ منحصر به‌فرد آنها نمایان شده است.


شهر شگفت‌انگیز هورامان‌تخت، شهری به‌قدمت تاریخ با فرهنگی بسیار غنی به‌عنوان مرکز هورامان در 65 کیلومتری جنوب‌غرب سروآباد قرار گرفته است. دلیل نام‌گذاری «هورامان تخت» آن است که روایت می‌شود، زمانی این شهر مرکز حکومت و پایتخت حکام محلی منطقه هورامان بوده است؛ بنابراین کلمه «تخت» به‌معنی پایتخت و نشان از عظمت و بزرگی این منطقه در گذشته بوده است.


معماری پلکانی خانه‌ها و شکل هرم‌‌گونه این شهر که قلعه باستانی در راس آن قرار می‌گیرد، چشم‌انداز‌هایی دیدنی از این شهر ساخته است.


برگزاری مراسم سالانه پیرشالیار در فصل‌های بهار و زمستان، پوشش گیاهی متفاوت، لباس کاملا متفاوت و بی‌نظیر کُردی، موسیقی فوقالعاده و روح‌انگیز عرفانی، روحیه وصف‌ناپذیر مهمان‌نوازی، کوچ ییلاقی به مناطق مرتفع در جوار روستا به نام (هه‌وار) و بسیاری فرهنگ‌ها و رسوم خاص این منطقه را در هیچ‌کجای دنیا نمی‌توان یافت که به ارزش این روستا افزوده است.


مراسم جشن عروسی پیر شالیار که یکی از جشن‌های رایج در شهر هورامان است؛ هر ساله در 45 روز بعد از شروع فصل زمستان و هم‌زمان با جشن سده به‌مدت دو هفته برگزار می‌شود. این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.


در مراسم پیر شالیار قربانی کردن گاو و گوسفند، دف‌نوازی و رقص عرفانی و پخش نذورات، مراسم تبرک تسبیح و کفش پیر و همچنین پخت نوعی نان و در نهایت با رفتن به زیارت مزار پیر به‌پایان می‌رسد. این مراسم هرساله تورهای گردشگری، عکاسان، فیلم‌سازان، محققان و تعداد زیادی از گردشگران خارجی را هم به این منطقه جذب می‌کند.


مراسم کومسایی هم یکی دیگر از مراسم شهر هورامان تخت است که هر ساله در چهل‌و‌پنجمین روز بهار، همزمان با 15 اردیبهشت، در مزار پیر افسانه ای (پیر شالیار) با حضور گسترده گردشگران و مردم و اهالی منطقه برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: استان کردستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته