دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کدام تصنیف محمدرضا شجریان در ماجرای نیمروز شنیده می‌شود؟ + صوت

فیلم  «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان این روزها برپرده سینما است و توانسته مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند.
کد خبر : 168499

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی آنا، در این فیلم صحنه‌ایی وجود دارد که به انتخاب رئیس جمهوری سال 1360 می‌پردازد، در این صحنه که موسیقی با صدای محمدرضا شجریان پخش می‌شود که قطعه معروف «سپیده» نام دارد و صف مردم را برای رای دادن نشان می‌دهد. این همان قطعه‌ای است که سالها پیش شجریان به اعتراض پخش بدون اجازه آن به رئیس صدا و سیما نامه نوشت و خواستار عدم پخش آثار خود از تلویزیون شد.



تولد سپیده


«ایران ای سرای امید» تصنیفی است که در این فیلم پخش می‌شود. نام اصلی این قطعه «سپیده» است که در نزد مردم با مصرع آغازین آن شناخته می‌شود. این کار توسط محمدرضا لطفی ساخته و شعر این تصنیف توسط هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) سروده و با صدای محمدرضا شجریان ساخته شده است.


ساخت این تصنیف به روزهای نخست انقلاب ۱۳۵۷ ایران برمی‌گردد و بنابر گفتهٔ لطفی، آن را در شب پیروزی انقلاب ایران به رادیو برد و آن را پخش کرد. این تصنیف که در دستگاه ماهور ساخته شده، در آلبوم چاووش ۶ پخش شد که آن آلبوم امروزه با نام سپیده در دسترس است. این قطعه معروف توسط شهرام ناظری در همان سالها و محمد معتمدی اخیرا خوانده شده است.


آشتی با شجریان


اگر در دولت قبل به شجریان روی خوش نشان داد، این دولت دست آشتی به سمت محمدرضا شجریان دراز کرد. اجازه انتشار آلبوم «طریق عشق» یکی از اقدامات این دوره است. این اثر جدیدترین آلبوم محمدرضا شجریان است که در همکاری با گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۶۷ در پاریس اجرا و در ۵ مهر ماه ۱۳۹۵ در ایران منتشر شد.



{$sepehr_old_video_168499}

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته