اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا ۵ ماه آینده
به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت راه و شهرسازی، حالا ۱۶طرح در ۱۰ محور فعال هستند که ۶ طرح آن، بسیار بزرگ و ویژه است. در همین آخرین روزهای سال ۹۵، طرح فیروزکوه زیر بار عبور میرود و مسیر منجیل به رودبار نیز مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پای گفتوگو با «ایران» نشسته و از همین تحولات، روایت کرده است.
مسئولیت ۴ بخش جادهها، آزادراهها، راههای روستایی و راههای ریلی، برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گذاشته شده است که در هر کدام از این بخشها، طرحهای بزرگ و سنگینی در جریان است.
گیلان، همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجانغربی روی ریل توسعه
خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این طرحها گفت: «این طرحها از دولتهای قبلی شروع شدند و در موافقتنامه بین ما و سازمان برنامه و بودجه، شناسنامه آنها مشخص است. بر این اساس حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باید اعتبار داشته باشیم تا بتوانیم کل طرحها را به سرانجام برسانیم. این در حالی است که کل منابع سالانه ما، به ۵هزار میلیارد تومان میرسد.»
با این حساب، حدود ۳۰ سال طول میکشد تا بتوان تمام طرحها را به انتها رساند. خادمی درباره راهحل برای مسئله زمان و منبع مالی میگوید:«در ابتدا سعی شد اولویتبندی انجام دهیم. واقعاً هم اقتصاد مقاومتی همین است که کارهایی را با تأثیر بیشتر در رفاه عمومی، در اولویت بگذاریم. در شبکه ریلی، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر تعهد ساخت داریم که از این میزان، ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر فعال بود. ما در همین شبکه ریلی، ۵ محور اساسی را که پیشرفت فیزیکی زیادی داشتند، اولویتبندی کردیم و به این ترتیب ۵ استان جدید به شبکه ریلی متصل شدند.» او ادامه میدهد:«استان گیلان، همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در اولویت هستند. همینطور آذربایجان شرقی نیز مسیر ریلی دیگری که راهش را کوتاهتر میکند، برایش در نظر گرفته شده است. در همین دولت، این ۵ مرکز استان به شبکه ریلی متصل میشوند که مدتها تقاضای مردمی داشتند و نیاز آن کاملاً احساس میشد.»
فاینانس برای ۲ هزار کیلومتر مسیر ریلی کشور
زیرسازی این طرحها چند وقت قبل به اتمام رسیده بود اما برای روسازی، مشکلاتی وجود داشت. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درباره این مشکلات نیز چنین توضیح میدهد:«در روسازی به علت عدم ورود ریل به کشور و همچنین تأمین مالی آن مشکل زیادی داشتیم. روسازی که همان بخش ریلگذاری است، هزینه بالایی دارد و ریل آن باید از خارج کشور وارد شود. تا به حال در داخل تولید ریل نداشتیم و ذوب آهن اصفهان به تازگی تولید آزمایشی را شروع کرده است.اما برای حل این مشکلات تدبیری اندیشیده و اول امسال اجرایی شد. ۲هزار کیلومتر ریل برای مسیرهای جدید ریلی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی به صورت فاینانس تأمین شد. خدا را شکر به این وسیله، گره چند ساله رکود طرحهای ریلی شکسته شد. اکنون نیز در این ۵ محور، پیشرفت فیزیکی ما بین ۹۵تا صد درصد است.»
خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در انتها میگوید:«خدا را شکر حدود ۵۰تا ۶۰ درصد ریلگذاریها هم به اتمام رسیده است. خبر خوب این است که در هر ۵ محور امروز بخشهای روسازی فعال هستند و تا جایی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد، هر روز کار میکنند. اگر هوا خوب باشد، به طور متوسط روزی ۵ کیلومتر ریلگذاری میکنیم. این عملکرد خیلی خوبی است و هیچ وقت ۵ محور را همزمان عملیات ریلگذاری نداشتیم. امیدوار هستیم از بهار ۹۶ شروع به بهرهبرداری از این راهها کنیم و هر کدامشان را به فاصله دو سه ماه از هم افتتاح کنیم.»
انتهای پیام/