دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1394 - 11:58
هادی حسینی‌نژاد

رواج «بن‌شویی» در نمایشگاه کتاب

یکی از آسیب‌های جدی در حوزه نشر، سوءاستفاده از یارانه‌های حمایتی تخصیص‌یافته از سوی دولت است، آنچنانکه بن‌فروشی که به تبع مفاسد اقتصادی می توان نام «بن‌شویی» را برایش انتخاب کرد، همه ساله در نمایشگاه کتاب تهران به اوج می رسد.
کد خبر : 16829

برخی ناشران مستقر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می گویند همه روزه تعداد قابل توجهی از مراجعان با پیشنهاد نقد کردن بن یا همان پدیده «بن‌شویی» به سراغ شان می‌آیند و درصدد فروش بن‌های خود با 10 تا 20 درصد زیرقیمت هستند.
این پدیده در مقام یک آسیب جدی، البته امروزی نیست؛ آن‌قدر که حتی مسئولان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در راس این معاونت، سیدعباس صالحی که ریاست نمایشگاه را نیز عهده دار است، در نشست خبری هفته گذشته به آن اشاره کرد.
معاون امور فرهنگی ارشاد ضمن اشاره به عواقب این پدیده، خبر از توقف چاپ بن‌های کاغذی و توزیع بن رایگان کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران داد و در ادامه الکترونیک شدن بن‌های حمایتی ارشاد را به عنوان عاملی بازدارنده برای سوءمصرف خواند زیرا مقرر شده است که بن‌های الکترونیکی با کد شناسه خاص و به نام صادر شوند تا چگونگی مصرف شدن آنها قابل پیگیری باشد.
این رویکرد می‌تواند پای بسیاری از دلالان یا به اصطلاح بن‌فروشان و «بن‌شویان» را از عرصه کتاب و کتابخوانی کوتاه کند اما سوال اینجاست که وقتی شخص «بن‌شو» درصدد نقد کردن بن خود از کارتخوان کتاب فروشی‌ها و غرفه‌های مستقر در نمایشگاه برمی آید، مسئولان چطور می‌توانند دریابند که آیا واقعا این تراکنش بانکی در ازای خرید و فروش کتاب انجام شده یا کاملا صوری بوده است.
به بیان دیگر این آسیب جدی حتی با تمهیداتی که دولت و وزارت ارشاد اندیشیده، همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد و تنها راه مقابله‌اش، افزایش وجدان حرفه‌ای نزد صاحبان بن و صدالبته ناشران و کتاب‌فروشان است.
بنا براین گزارش، این ناشران کوچک و تازه‌تاسیس هستند که بیشتر در مظان اتهام همکاری با بن‌فروشان قرار می‌گیرند زیرا ناشران معتبر و بزرگ، از یک سو به آبرو و اعتبار خود فکر می‌کنند و از سوی دیگر نیازی به مابه‌التفاوت 10 تا 20 درصدی مبلغ بن‌های الکترونیکی ندارند تا با آن روزگار بگذرانند.
بنا به اخبار منتشرشده توسط برگزار‌کنندگان نمایشگاه کتاب تهران، امسال 10 میلیارد تومان بن الکترونیکی برای دانشجویان و طلاب و 800 میلیون تومان بن الکترونیکی برای اهالی قلم تخصیص پیدا کرده است.
حال باید دید با وجود رونق بازار «بن‌شویان» که معمولا با نزدیک شدن به ایام پایانی نمایشگاه به تعدادشان اضافه می‌شود، این آمار بالای یارانه تا چه حد به بدنه اصلی عرصه نشر تزریق، منجر به تقویت ناشران و مهمتر از همه بالا رفتن سرانه مطالعه در جامعه ما می شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته