دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 فروردين 1396 - 11:00
گفت‌وگوی آنا با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛

حل موضوع دوچرخه سواری بانوان را به خانم مولاوردی سپردیم/سال 88 به موضوع ریاست جمهوری فکر کردم /چالش دمای 18درجه همیشه در منزل ما رعایت می‌شود

مهرو ماهر، گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-موضوع محیط زیست در دولت یازدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که در این دوره بهبود کیفیت هوا، واردات خودروهای هیبریدی، حمایت از محیط بانان و طرح مسیر سبز ساحل پاک مورد توجه قرار گرفت اما علی رغم همه این اقدامات مثبت،سال۹۵ سالی پرحاشیه برای معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود و همواره مورد نقد و تخریب قرار گرفت.هرچند که او اغلب، تهمت‌ها را بی پاسخ می‌گذارد زیرا معتقد است جامعه به آرامش و امید نیاز دارد.
کد خبر : 168158

*سازمان محیط زیست در سالی که گذشت اقدامات بسیاری در راستای حفظ محیط زیست انجام داد، مهم ترین فعالیت محیط زیستی در سال گذشته را چه می‌دانید؟


از نظر میزان تاثیر گذاری بر زندگی مردم به ویژه 35 میلیون نفر که در کلانشهرها، شهرهای صنعتی و مناطق شهری زندگی می‌کنند و تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند، مهم‌ترین اقدام ما در دولت یازدهم بهبود کیفیت هوای کلانشهرها بود.


*بهترین اقدام خود را به عنوان رئیس سازمان محیط زیست در سال گذشته چه می‌دانید؟


تلاش‌های بسیاری برای بهبود و ارتقا کیفیت حقوق محیط بانان انجام دادیم زیرا برخی از محیط بانان با مشکلات حقوقی روبه‌رو بودند. همچنین اقداماتی در راستای تدوین مقررات حفاظت از جنگل‌‌ها و ممنوعیت بهره‌برداری تجاری از این مناطق انجام دادیم.


*سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ از تخلف در ساخت بزرگراه تهران – شمال در دولت قبل خبر داده و گفته بود دولت قبل به جای پول، زمین و منابع طبیعی به پیمانکار اتوبان تهران-شمال داده است. سازمان محیط زیست این موضوع را پیگیری کرده است؟


وقتی ما در اوایل دوره آقای خاتمی کار را آغاز کردیم متوجه چنین تفاهمی شدیم که پیش از ما بسته شده بود و می‌خواستند مناطق اطراف بزرگراه را واگذار کنند که با این اقدام مناطق بکر طبیعی و جنگل‌ها از بین می‌رفت و پیمانکاران شهرک سازی می‌کردند. برهمین اساس سازمان محیط زیست به صورت جدی با این موضوع مخالفت کرد و اجرای طرح در آن زمان منتفی و مقرر شد برای تامین منابع مالی به دنبال منابع دیگری بروند زیرا ارزیابی‌های زیست محیطی اجازه هیچ‌گونه ساخت و ساز و تغییر کاربری نداده بود. اما اینکه چرا در این دوره دوباره چنین تهاتری مطرح شده و اتفاق افتاده در جریان نیستم و بسیار جای تعجب دارد که چرا وقتی طرحی یک بار مورد مخالفت واقع و منتفی شده بود دوباره اجرا شده است.


*سال گذشته از سوی برخی از رسانه‌ها و افراد مورد هجمه قرار گرفتید و حاشیه سازی‌ها و تخریب‌های بسیاری علیه شما صورت گرفت، کدام مورد بیشتر برای شما آزار دهنده بود؟


متاسفانه حاشیه‌سازی‌های سال گذشته ابعاد خانوادگی پیدا کرده بود، به اعضای خانواده من حمله کردند و هجمه آوردند.در حالی که وقتی فردی مسئولیتی را می‌پذیرد دلیلی ندارد که خانواده او نیز مورد آزار و اذیت قرار بگیرند زیرا در حالت عادی مسئولیتپ‌ذیری و سمت فرد به اندازه کافی از ابعاد مختلف باعث آسیب رسیدن به کانون خانواده می‌شود.


البته من بیشتر برای خود افراد تخریب‌گر ناراحت می‌شوم زیرا این افراد عزت نفس و روح خود را پایمال می‌کنند تا بتوانند به کسی دروغ ببندند و تهمت بزنند که این جای دلسوزی دارد.بیش از همه نیز موضوع آزار دهنده این است که زمانی که ما وظیفه داریم برای حل مسائل کشور صرف کنیم به پاسخگویی به این حاشیه‌ها می‌‌گذرد.



*چرا گاهی اوقات به این افراد پاسخ می‌دهید و گاهی نیز بدون توجه از کنار آن می‌گذرید؟


مردم حق دارند از حقیقت و واقعیت مسایل آگاه شوند، بنابراین برای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی گاهی پاسخ دروغ ها و تهمت‌های وارد شده را می‌دهم،چون نباید اجازه داد که دروغ و تهمت بر واقعیت غلبه کند اما در برخی مواقع که پاسخگویی اهمیتی ندارد سعی می‌کنیم به تنش‌ها دامن نزنم و جواب ندهم زیرا جامعه به آرامش و امید نیاز دارد و باید با عملکرد خود دروغ بودن موارد را نشان دهیم.


*به نظر می‌رسد تعداد زنان فعال در سازمان محیط زیست کم است، برنامه‌ای برای افزایش به کار گیری زنان در سازمان ندارید؟


قبلا در سازمان محیط زیست فقط دو معاون خانم داشتیم. در حالی که در این دوره معاون، مشاور، مدیر پژوهشکده محیط زیست، مدیر ستادی و مدیر استانی خانم داریم که البته می‌توان تعداد آنان را نیز افزایش داد. زمانی بانوان برای استخدام در سازمان محیط زیست با محدودیت مواجه بودند و اوایل دوره آقای خاتمی بانوان در مورد استخدام در آموزشکده محیط زیست محدودیت داشتند اما امروز چنین محدودیت‌هایی حذف شده است. همچنین سعی می‌کنیم انتخاب مدیران و معاونان در سازمان محیط زیست براساس شایسته سالاری صورت ‌گیرد و هم اکنون فضای رقابت سالم در سازمان شکل گرفته است.


*برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنید؟


هم اکنون این موضوع در ذهنم نیست و به آن فکر نمی‌کنم. فقط در یک دوره برای شفاف سازی موضوع رجل سیاسی در سال 88 به این موضوع فکر کردم.


*نظرتان درمورد حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری و مدیریت‌های کلان کشور چیست؟


کسانی مانند خانم منیر گرجی، تنها زن عضو مجلس خبرگان که قانون اساسی را نوشتند روی موضوع رجل سیاسی تاکید داشتند و فرصتی را به این عنوان در نظر گرفتند تا اگر روزی شرایط برای حضور زنان فراهم شد، کلمه‌ای در بحث جنسیت مانع این کار نشود.خوشبختانه نگاه بنیانگذار انقلاب و آموزه‌های دینی ما به حضور زنان مثبت بود و هم اکنون نیز نگاه مقام معظم رهبری به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و عرصه‌هایی که زنان می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند پیشرو و روشن است برهمین اساس فضای برای مشارکت و حضور زنان در آینده باز است.


باید تمرکز خود را بیشتر بر ارتقا وضعیت زنان در سطوح عموم جامعه قرار دهیم و امکان دسترسی دختران جوان به فرصت‌های شغلی و اجتماعی را فراهم کنیم. زیرا جامعه سرشار از استعداد و سرمایه اجتماعی است. وقتی حضور زنان را در پست‌های بخشدار، عضو شورای شهر، فرماندار و دهیار می بینم بسیار خوشحال می‌شوم و این تحول بسیار امیدوار کننده در دولت یازدهم بسیار محسوس و ملموس است.


*باتوجه به اینکه نگاه مقام معظم رهبری به حضور زنان در اجتماع پیشرو و روشن است، تا کنون راجع به دوچرخه سواری بانوان با ایشان و یا مراجع تقلید مذاکره کرده‌اید؟


تاکنون با مراجع تقلید در این زمینه وارد بحث نشده‌ایم و روی کلیات موضوع کار کردیم.زیرا انقدر گرفتاری داریم که حل این موضوع را به خانم مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده سپرده‌ایم.


دوچرخه سواری ابعاد و جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آن حفظ محیط زیست و ورزش است اما این موضوع مانند بسیاری از موضوعات دیگر دارای حساسیت است بنابراین باید ابتدا تعاریف و قالب‌هایی برای آن در نظر بگیریم تا در آینده برداشت دیگری از آن صورت نگیرد. متاسفانه شرایطی پیش آمده که حل این موضوع نیاز به گذشت زمان دارد.


*سبک زندگی شما به عنوان یک فعال محیط زیستی با سایر مردم چه تفاوتی دارد و در راستای کاهش ایجاد آلایندگی در محیط زیست در زندگی شخصی خود چه می‌کنید؟


برای کاهش آلودگی هوا در این دوره از خودرو هیبریدی استفاده می‌کنم. البته قبلا هم از خودرو گازسوز استفاده می‌کردم.تفکیک زباله خشک و تر در زندگی ما یک اصل است به طوری که مرحوم پدرم در کنار باغچه منزل زباله‌های تر را به کمپوست تبدیل می‌کرد. البته با توجه به زمان کمی که دارم نتوانستم این راه را ادامه دهم. همیشه در خانواده بر استفاده کمتر از پلاستیک تاکید داریم به طوری که اگر یک پلاستیک قابلیت 10 بار استفاده داشته باشد حتما این کار را انجام می‌دهیم. زیرا بهتر از یک بار مصرف کردن از پلاستیک است که به زباله و مخرب محیط زیست تبدیل شود.در منزل استفاده بهینه از آب را مورد توجه قرار می‌دهیم و از هدر رفت آب جلوگیری می‌کنیم.


چالش دمای 18درجه همیشه در منزل ما رعایت می‌شود و هیچ وقت دما از 18 درجه بالاتر نمی‌روند به طوری که گاهی اوقات هوا خیلی سرد می‌شود و افرادی که به منزل ما می‌آیند، می‌پرسند چطور این سرما را تحمل می‌کنید. گاهی اوقات هنگام تماشای تلویزیون در هوای سرد علاوه بر پوشیدن لباس گرم از پتو هم استفاده می‌کنیم.


اخیرا نیز با یک شرکت نصب دستگاه‌های انرژی خورشیدی صحبت کردیم که این دستگاه را برای منزل نصب کنند.همچنین جلوگیری از هدر رفت غذا در منزل ما بسیار مهم است به طوری که سعی می‌کنیم به اندازه مصرف کنیم و از باقیمانده غذا نیز برای پرندگان و حیوانات استفاده می‌کنیم.



*در راستای افزایش استفاده عموم از خودروهای هیبریدی چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید و آیا برای تولید داخلی خودروهای هیبریدی با خودروسازان داخلی صحبت کرده‌اید؟


به منظور تشویق واردات خودروهای برقی و هیبریدی تعرفه گمرکی واردات این خودروها به صفر رسیده است.همچنین با خودروسازان داخلی نیز برای تولید این نوع خودروها برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است.


*کدام منطقه از ایران را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنید؟


همه ایران فوق العاده زیباست و هر استان جاذبه‌ها و شگفتی‌های طبیعی مربوط به خود را دارد بنابراین نمی‌توان هیچ منظقه‌ای را به منطقه‌ دیگر اولویت داد.ایران جزو 20 کشور اول دنیا در تنوع زیستی، گیاهی و جانوری است زیرا کشور تنوع اقلیم‌های مختلف را دارد.


*کشور ما مناطق طبیعی بسیاری دارد آیا سازمان محیط زیست از طبیعت گردی حمایت می‌کند یا آن را مخرب محیط زیست و منابع طبیعی می‌داند؟


به موضوع طبیعت گردی در ایران می‌توان به عنوان فرصت و تهدید نگاه کرد. زیرا اگر طبیعت گردی مبتنی بر اصول و ظرفیت طبیعت گردی هر منطقه و استان در نظر گرفته شود می‌تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود اما به عنوان مثال استفاده از خوردو خارج از جاده(آفرود) آسیب‌های زیادی را به طبیعت وارد می‌کند و باعث تخریب پوشش گیاهی منطقه و تولید زباله انبوه می‌شود زیرا استان‌های شمالی کشور سیستم جمع آوری زباله ندارند و حضور بی ضابطه گردشگران باعث تولید زباله و تخریب محیط زیست می‌شود. بنابراین نباید اجازه دهیم طبیعت گردی به محیط زیست و طبیعت آسیب بزند.


*به کدام گونه جانوری علاقمند هستید؟


همه گونه‌های جانوری مهم و ارزشمند هستند. مثلا زنبوها 70درصد گرده‌افشانی محصولات کشاورزی را بر عهده دارند بنابراین حشرات نقش مهم و کلیدی در زندگی ما دارند. در حالی که ما امروز با استفاده از برخی سموم دفع آفات ریشه زنبورها را از بین می‌بریم، امروز زنبورها وپروانه‌ها در معرض خطرند.


*آخرین بار که به خرید رفتید کی بود؟


خیلی سوال سختی است چون به خاطر نمی‌آورم. در دوره شورای شهر به خاطر بازرسی به فروشگاه شهروند می‌رفتم و خرید می‌کردم اما این روزها به دلیل حجم کار و کمبود زمان اصلا خرید نمی‌کنم و این زحمت این کار بر دوش مادر و همسرم است.


*در منزل ماهی زینتی یا آکواریم دارید؟


نه


*امسال چند ماهی قرمز در سفره هفت سین شما بود؟


از چند سال پیش تاکنون ماهی قرمز نخریدیم.


*در مهمانی‌های خود از ظروف یکبار مصذف استفاده می‌کنید؟


نه


*کدام ارگان‌های دولتی شاخص‌های محیط زیستی از جمله مصرف آب، برق و کاغذ را رعایت نمی‌کند؟


ما هر سال ارگان‌های دولتی را در مصرف بهینه آب و برق و کاغذ مورد ارزیابی قرار می دهیم و برای آنان کارنامه سبز را ارائه می‌کنیم.برهمین اساس دستگاه‌های دولتی در رقابت مدیریت سبز شرکت دارند برهمین اساس هر سال پس از ارائه کارنامه دستگاه های اجرای بهترین و ضعیف ترین ارگان در حوزه محیط زیست معرفی می‌شوند اما هم اکنون برای اعلام نام آنها حضور ذهن ندارم.


*روز طبیعت و 13 به در را کجا می گذرانید؟


برنامه خاصی برای این روز نداریم و هر جایی باشیم این روز را می‌گذرانیم، گاهی اوقات نیز به هر دلیلی از منزل خارج نشدیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته